2021-03-11, 14:47
Medlem
Vanstertrollets avatar
Äldre människor är i regel stillasittande, vilket är en stor orsak till blodproppar. Behöver nödvändigtvis inte bero på vaccinet.
Citera
2021-03-11, 14:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vilka fyra länder stoppade innan?

Österrike, Estland, Lettland, Litauen om jag inte är missinformerad.
Dock stoppade de bara en specifik batch.

Men ändå
Citera
2021-03-11, 14:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
"Det er en 60-årig kvinde, der er død med en blodprop i Danmark, efter at hun var blevet vaccineret med en vaccine fra AstraZeneca.

Vaccinen stammer fra det samme batch - eller parti - som en sygeplejerske i Østrig blev vaccineret med og døde halvanden time efter. Det oplyser Lægemiddelstyrelsen."

https://www.bt.dk/samfund/60-aarig-dansk-kvinde-doed-med-blodprop-blev-vaccineret-med-astrazeneca

Tack då var det utrett!
Citera
2021-03-11, 14:50
Medlem
sannes avatar
Om jag fattar det rätt har läkemedelsverket tagit beslut att fortsätta med AZ efter samtal med FoHM.

Intressant fråga från journalist nu ; om man väger in smittspridningen i Sverige i nytta/risk balans.

Sådär fick vi svar att FoHM står som en koloss för allting och vid alla beslut.
Citera
2021-03-11, 14:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Precis som med rapporterade blodproppar då..
Fler med Pfizer än med Astra..
Dock berättade Läkemedelsverket att ingen överrepresentation av blodproppar finns bland de vaccinerade.
Hör och häpna, så är det människor som får blodproppar varje dag oavsett vaccination eller inte.
Ju större mängd människor man vaccinerar varje dag, desto fler saker kommer ju hända i samband med vaccinationen.

Om man skulle vaccinera hela befolkningen på en dag, så skulle man ju rent teoretiskt kunna säga att alla som avlider den dagen, dog av vaccinet..

Det är ju väldigt vanligt med blodproppar av infektion av Sars-Cov2 och väldigt sällsynt med blodproppar från vaccinen. Man får balansera sig och fundera på vad som är värst. Min granne fick exempelvis en blodpropp i hjärnan när denne fick covid19, som tur var gick det bra efter snabb sjukvård med propplösande.
Citera
2021-03-11, 14:57
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju väldigt vanligt med blodproppar av infektion av Sars-Cov2 och väldigt sällsynt med blodproppar från vaccinen. Man får balansera sig och fundera på vad som är värst. Min granne fick exempelvis en blodpropp i hjärnan när denne fick covid19, som tur var gick det bra efter snabb sjukvård med propplösande.

Det har inte framkommit vilka det var som fick propp. Troligen var det mycket gamla och sjuka.
Citera
2021-03-11, 15:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det har inte framkommit vilka det var som fick propp. Troligen var det mycket gamla och sjuka.

EN 60-årig tant i Danmark och en sjuksköterska (ålder okänd) i Österrike.
Citera
2021-03-11, 15:00
Medlem
Pre 1914s avatar
Hur svårt är det att producera vaccindoser? Efter all detta bök i ett års tid, varför står det inte maskiner redo att tillverka vaccin i mer eller mindre varje land?
Citera
2021-03-11, 15:01
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Danmark kan avstå sina doser av Astras vaccin och skicka hit det. Om de ångar sig får de ta koksalt i stället det bör inte ge några biverkningar alls. Kanske funkar ändå bara tron är tillräckligt stark.
Citera
2021-03-11, 15:03
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
EN 60-årig tant i Danmark och en sjuksköterska (ålder okänd) i Österrike.

49 år var österrikiskan om jag inte helt snurrat till det..
Citera
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hur svårt är det att producera vaccindoser? Efter all detta bök i ett års tid, varför står det inte maskiner redo att tillverka vaccin i mer eller mindre varje land?
Varför tror du läkemedelsbolagen skulle vilja låta andra tillverka på licens?
Det är ingen välgörenhetsverksamhet de sysslar med.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Min granne är 60+, den danska kvinnan var väl 60 och de i Österrike var väl en på 49 och en på 35 år? En gemensam faktor är att de är kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in