Häktning kräver inte en så erfaren domare och de har säkert någon som kommer från någon annan ort som inte har haft kontakt med GL.
För HF om våldtäkt däremot kanske de måste ta in en erfaren domare från en annan del av landet. Det är ganska vanligt att man gör så på domstol när det är locals uppe i rätten, även advokater och åklagare kan ju bli inblandade i mål.
Du kan utgå ifrån att domare är jävligt måna om att inte sitta i mål där det finns minsta risk för jäv.
Beror ju lite på vilken typ av jäv. Jag har lämnat in flera jävsinvändningar och några har bifallits eftersom domaren jävat ur sig under processen.
Det tar väldigt lång tid alltså ovanligt lång tid för en häktningsförhandling .
Sannolkt eftersom det inte är så enkelt. Men det ska mycket till för att han inte ska häktas pga tvåårsreglen. Om han inte häktas har åklagaren nära nog inget alls på fötterna.
Sannolkt eftersom det inte är så enkelt. Men det ska mycket till för att han inte ska häktas pga tvåårsreglen. Om han inte häktas har åklagaren nära nog inget alls på fötterna.
Kan det tänkas landa i en veckas "utredningshäktning"?
Jaha, så nu ska man inte kunna festa med en kvinna, dricka lite för mycket, och på grund av släppta hämningar ha sex längre? Nä för om hon ångrar sig så kan jag åka dit, även om hon varit lika full och hämningslös som jag?
Den möjlighet försvann runt millenniet samtligt som 19 hundra försvann. Men som tur är brukar rättsväsendet oftast (inte alltid) rätta till dessa missförstånd.