2021-03-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heonos
Vad man anser om GL är ju en annan sak än detta.

Tycker två frågor är relevanta:
1. Varför går en ung tjej dit?
2. Varför dröja så länge med att anmäla?

Enklaste svaret är att hon villa ha något (hjälp i karriären?), sen fick hon inte det varpå hon anmälde (omtolkade händelsen för att förklara den för sig själv).

Varför läser du inte vad som påståtts ha hänt innan du har teorier och ställer ”viktiga” frågor?

Vi vet ju redan svaret på detta enl BO
Citera
2021-03-11, 14:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Jaha, så nu ska man inte kunna festa med en kvinna, dricka lite för mycket, och på grund av släppta hämningar ha sex längre? Nä för om hon ångrar sig så kan jag åka dit, även om hon varit lika full och hämningslös som jag?
Det är därför man skall filma allt.
Citera
2021-03-11, 14:49
Medlem
Kan det möjligen vara ett sexköp som spårat ut på ett eller annat sätt?
Att han menar att det i den meningen var frivilligt.
Sen kan allt annat iofs stämma gällande kvinnans berättelse, dvs att hon däckat osv. Är så klart en våldtäkt ändå ifall någon sover men skulle kunna vara något GL hårdnackat hävdar för att inför sig själv. Slippa se sig som våldtäktsman, om än sexköpare. "Gynsammare" rent juridiskt påföljdsmässigt förutom allt uppenbart annat också. Ren spekulaton från min sida, men något känns lite avigt i detta så tänkte att...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Domstolen bestämmer det.

I samband med häktningsförhandlingen, ja. Men domstolen bestämmer ju inte åklagarens uppfattning.
Jag kanske missförstod dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Detta!

Ska bli mycket intressant det här med hans protegés förtalsmål. Det kommer säkert att nagelfaras av försvaret, sanna mina ord.
Ska bli intressant att se hur Lambertz vänner kommer ställa dig till detta. Christianson och Kristina Hultman menar mer eller mindre att alla som anklagas i sex-brottsmål e skyldiga.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Jag förstår det som att det är ostridigt att samlag ägt rum.

Lambertz påstår samtycke.

Målsägande påstår berusning intill medvetslöshet och därmed inte samtycke.

Om höggradig berusning styrks så blir det inte trovärdig med samtycke och Lambertz lär dömas för uppsåtlig våldtäkt.

Om berusningen inte styrks blir det en fråga om målsägandens trovärdighet med beaktande av vad Lambertz försäkrat sig om innan och under samlaget. Risk för oaktsam våldtäkt.
Citera
2021-03-11, 14:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norper
Nej, om man inte har särskilt tillstånd får åhörare inte ha elektronisk utrustning. Dessutom sker förhandlingen inom stängda dörrar, förutom yrkande, inställning och avkunnande av beslut.
Precis, så varför skulle man som allmänhet bege sig dit...
Citera
2021-03-11, 14:50
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Han känner nog, eller är bekant med, de flesta domare i Sverige. Både vänner & fiender.
Häktning kräver inte en så erfaren domare och de har säkert någon som kommer från någon annan ort som inte har haft kontakt med GL.

För HF om våldtäkt däremot kanske de måste ta in en erfaren domare från en annan del av landet. Det är ganska vanligt att man gör så på domstol när det är locals uppe i rätten, även advokater och åklagare kan ju bli inblandade i mål.

Du kan utgå ifrån att domare är jävligt måna om att inte sitta i mål där det finns minsta risk för jäv.

Hans jävla blogg btw:lol Det verkar finnas en oas av grejer som inte åldras så bra om han döms för våldtäkt
Senast redigerad av smoerrebom 2021-03-11 kl. 14:53.
Citera
2021-03-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Det finns en fråga på lawline om huruvida HMF gäller svenskar där svaret var något i stil med att lagen rent tekniskt gäller även svenskar men att eftersom man som svensk i Sverige tillhör majoritetsbefolkningen så får man räkna med att behöva tåla mer. Det är så det resoneras juridiskt när invandrare blir frikända trots att de rent faktiskt hetsat mot folkgruppen svenskar.
Lawline är skit och svaren där är främst från rabiata juriststudenter som enbart har läst ett fåtal terminer. Lita inte på dem. JK är som tidigare nämnt ingen rättskälla jämlikt HD. Finns stöd för att svenskar ska omfattas, läs prop. 1993/94:101 s. 22. Så nu har vi avklarat det och kan diskutera annat.
Citera
2021-03-11, 14:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Häktning kräver inte en så erfaren domare och de har säkert någon som kommer från någon annan ort som inte har haft kontakt med GL.

För HF om våldtäkt däremot kanske de måste ta in en erfaren domare från en annan del av landet. Det är ganska vanligt att man gör så på domstol när det är locals uppe i rätten, även advokater och åklagare kan ju bli inblandade i mål.

Du kan utgå ifrån att domare är jävligt måna om att inte sitta i mål där det finns minsta risk för jäv.
Du har säkert rätt. Just JL är ju i en lite känslig sits pga. att hans tidigare jobb & hans övriga utspel. De flesta jurister har nog en bestämd uppfattning om vad dom tycker om honom.
Citera
2021-03-11, 14:52
Medlem
DN rapporterar

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Mannens advokat Ola Salomonsson bestrider detta och säger att ingenting har hänt mot målsägandens vilja.

– Det är uppenbart att det saknas skäl för häktning, säger han.

Den misstänkte är på plats i rätten, iklädd en grön tröja från Kriminalvården. Som brukligt stängs medier och allmänhet ute från förhandlingen efter en kortare inledning.
Citera
2021-03-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag läste att han satt och bläddrade i papper han hade framför sig - jag ser exakt hur han ser ut, med glasögonen på nästippen och hakan i riktning mot presidiet

Det tar väldigt lång tid alltså ovanligt lång tid för en häktningsförhandling .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in