2021-03-11, 14:43
Medlem
Provokatörs avatar
Att det var GL visste vi ju redan igår men att han var sosse var däremot en glädjande nyhet för mig.

Vad jag vet är han tidigare ostraffad, det är ord mot ord vad vi vet just nu. Han är inte bara 'skäligen misstänkt' utan 'på sannolika skäl misstänkt'.

Detta förbryllar mig, det måste finnas något mycket mer än bara hennes väninnas utsaga, att häktad en fd JK är inget man gör av ren rutin, dessutom häktas han med restriktioner, förmodligen fulla restriktioner.

Att han ska företräda sig själv behöver inte ligga honom i fatet i detta tidiga skede då han på det viset kan ta sig större friheter sina restriktioner till trots.

Inledningsvis tror jag vi får se en överklagan gällande häktningen (han vill testa systemet till sin bristning) , åtalet är nog i princip redan klart och han kommer inte behövas omhäktas, utan här kommer vi få se ett snabbspår jämfört med 'vanliga' våltäktsutredningar.

FUP och åtal kommer dyka upp i tråden i rekordfart, sen blir processen utdragen och kommer i alla händelser ta sig till Hovrätten, kanske hela vägen till HD.

Som sagt, det kan inte bara vara 'ord mot ord' för då hade han aldrig ens häktats men är det så illa att det trots allt bara är ord mot så kommer han aldrig att bli fälld i tingsrätten.

Att han i likhet med sin partikamrat Lennart Geijer har en liberal syn på sexköp visste jag sedan tidigare.

/Provokatör
Citera
2021-03-11, 14:44
Medlem
Leibachs avatar
Kass bildkvalitet, men håll till godo:

https://forumbilder.com/images/2021/03/11/DA746042-6EA2-4F2A-9E23-FF8A7EAED45E.png
Citera
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nä, det tänker jag inte göra, inte i ett sammanhang där det spekuleras vilt om BO. men hur många profilerade zigenska advokater tror du det finns?

Eh, va? Vad i hela fridens namn har påstått BO med saken alls att göra? Har tyvärr inte så djävla bra koll på advokaternas Who's Who, och vem som är rom eller inte. Jesus.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Läs innan du postar. Journalister och allmänhet har tillträde och mobil och datorer är tillåtet, dock inte fotografering.
Vi får väl se...
Citera
2021-03-11, 14:45
Medlem
Citat:
Läs innan du postar. Journalister och allmänhet har tillträde och mobil och datorer är tillåtet, dock inte fotografering.

Citat:
Den misstänkte är på plats i rätten, iklädd en grön tröja från Kriminalvården. Som brukligt stängs medier och allmänhet ute från förhandlingen efter en kortare inledning
https://www.dn.se/sverige/toppjurist-begard-haktad-for-valdtakt/

Det är ingen som får veta detaljerna som avhandlas i en häktningsförhandling . Det är förundersökningssekretess.
Citera
2021-03-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Han känner nog, eller är bekant med, de flesta domare i Sverige. Både vänner & fiender.

Inom Sveriges domstolar arbetar drygt 2 300 ordinarie och icke ordinarie domare. Så nej det gör han nog inte.
Citera
2021-03-11, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Att det var GL visste vi ju redan igår men att han var sosse var däremot en glädjande nyhet för mig.

Vad jag vet är han tidigare ostraffad, det är ord mot ord vad vi vet just nu. Han är inte bara 'skäligen misstänkt' utan 'på sannolika skäl misstänkt'.

Detta förbryllar mig, det måste finnas något mycket mer än bara hennes väninnas utsaga, att häktad en fd JK är inget man gör av ren rutin, dessutom häktas han med restriktioner, förmodligen fulla restriktioner.

Att han ska företräda sig själv behöver inte ligga honom i fatet i detta tidiga skede då han på det viset kan ta sig större friheter sina restriktioner till trots.

Inledningsvis tror jag vi får se en överklagan gällande häktningen (han vill testa systemet till sin bristning) , åtalet är nog i princip redan klart och han kommer inte behövas omhäktas, utan här kommer vi få se ett snabbspår jämfört med 'vanliga' våltäktsutredningar.

FUP och åtal kommer dyka upp i tråden i rekordfart, sen blir processen utdragen och kommer i alla händelser ta sig till Hovrätten, kanske hela vägen till HD.

Som sagt, det kan inte bara vara 'ord mot ord' för då hade han aldrig ens häktats men är det så illa att det trots allt bara är ord mot så kommer han aldrig att bli fälld i tingsrätten.

Att han i likhet med sin partikamrat Lennart Geijer har en liberal syn på sexköp visste jag sedan tidigare.

/Provokatör

Det räcker att han vidhåller att det hänt, men helt frivilligt ifrån båda parter.
Citera
2021-03-11, 14:46
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Huvudregeln är att alla förhandlingar är öppna för allmänheten och det är de inledningsvis. Domstolen kan besluta om stängda dörrar efter att förhandlingen har inletts och då måste åhörarna lämna salen.

Det vanliga är att åklagaren yrkar på stängda dörrar för att inte påverka den pågående utredningen. Det brukar även som regel ske i sexualbrottsmål med hänsyn till målsäganden.

Jag skulle bli oerhört förvånad om man inte beslutar om stängda dörrar i det här fallet.
Citera
2021-03-11, 14:47
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Kass bildkvalitet, men håll till godo:

https://forumbilder.com/images/2021/03/11/DA746042-6EA2-4F2A-9E23-FF8A7EAED45E.png
https://www.docdroid.net/O0HpzYH/uppsala-tr-b-19-21-aktbil-5-pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vi får väl se...

Platsbokning och ackreditering
Det finns ett begränsat antal åhörarplatser i rättssalen. Dessa platser är i första hand avsedda för media som föranmält sig (ej kameramän och fotografer) och sedan informerats i särskild ordning om att de fått plats. Presslegitimation krävs. För bokning av platser i förhandlingssalen kontakta Henrik Strand per e-post (henrik.strand@dom.se)

Ett begränsat antal åhörarplatser kommer att finnas för allmänheten. Ingen föranmälan kan göras till dessa platser.

https://www.domstol.se/nyheter/2021/03/haktningsforhandling-i-uppmarksammat-mal-angaende-misstanke-om-valdtakt-i-uppsala-den-24-25-december -2020/

Sedan hur länge de får vara med ska vara osagt.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.dn.se/sverige/toppjurist-begard-haktad-for-valdtakt/

Det är ingen som får veta detaljerna som avhandlas i en häktningsförhandling . Det är förundersökningssekretess.
Jag läste att han satt och bläddrade i papper han hade framför sig - jag ser exakt hur han ser ut, med glasögonen på nästippen och hakan i riktning mot presidiet
Citera
2021-03-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vi får väl se...

Nej, om man inte har särskilt tillstånd får åhörare inte ha elektronisk utrustning. Dessutom sker förhandlingen inom stängda dörrar, förutom yrkande, inställning och avkunnande av beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in