2020-12-19, 19:12
Medlem
C0ws avatar
Roblox ska börsnoteras efter nångång julhelgerna.

Är inte helt 100% insatt, men det är iallafall en plattform där communityt skapat och spelar de skapade spelen. Finns till PC, Mac, iOS, Android, konsoler... ja överallt. Barn och tonåringar spelar - eller snarare sagt går på det som om det vore droger. Det är så enormt att det inte finns någon tvekan om att det finns bra pengar att tjäna på aktien. Ska själv hålla utkik och köpa in mig så fort det går. Eller vad tror ni flashbackare?
Citera
2021-02-23, 15:45
Medlem
YP4XQs avatar
Roblox värderas till 244 miljarder kr, på väg till börsen enligt uppgift

Citat:
Det blir 32 kr per människa på jorden.

Det har länge surrats om att det vansinnigt populära Roblox är på väg till börsen, och snart ser det ut att bli av. Ägaren har skickat in dokumentation till SEC (myndighet i USA som överser handel med värdepapper), där det framgår att man planerar börsintroduktionen till eller omkring den 10 mars, skriver Business Insider.

Roblox kan beskrivas som en spelplattform där användarna både spelar och skapar spel, och den är synnerligen populär bland yngre. I januari värderades företaget bakom spelet till 29,5 miljarder dollar – 244 miljarder kronor. En nätt ökning från förra årets 4 miljarder dollar, 33 miljarder kronor. Under 2020 hade spelet 32,6 miljoner inloggade konton per dag i snitt.

244 miljarder kronor alltså. Det skulle kosta den samlade mänskligheten 32 kronor per skalle att hosta upp den summan. Om du behöver en definition av ordet "spottstyver" har du en här: "Microsoft köper Mojang och Minecraft för 2,5 miljarder dollar"

https://www.fz.se/nyhet/285807-roblox-varderas-till-244-miljarder-kr-pa-vag-till-borsen-enligt-uppgift
Citera
2021-02-23, 18:07
Medlem
Hos oss spelar yngre dottern varje dag (tyvärr) med andra barn från hela världen. Jag sa åt henne att jag kommer att bli delägare i Roblox. ha ha.
Citera
2021-03-04, 10:37
Medlem
snow-racers avatar
Lansering för kreti och pleti är 10 mars. Prissättningen verkar ju vara lite udda för den här aktien då den sätts av de som redan innehar den. Det är inget fast pris som vid en vanlig lansering.

Kan vi få in någon lite mer insatt i den här tråden som kan ge ett hum om ett rimligt pris att gå in på eller om det bara är att köpa direkt.
Citera
2021-03-10, 10:42
Medlem
elimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow-racer
Lansering för kreti och pleti är 10 mars. Prissättningen verkar ju vara lite udda för den här aktien då den sätts av de som redan innehar den. Det är inget fast pris som vid en vanlig lansering.

Kan vi få in någon lite mer insatt i den här tråden som kan ge ett hum om ett rimligt pris att gå in på eller om det bara är att köpa direkt.

Jag skulle också gärna höra från någon som är lite mer insatt. Av det jag har läst verkar priset vara satt till 45 dollar och många verkar tycka att det är på tok för högt.
Citera
2021-03-10, 21:11
Medlem
Senast betalt omkring 70 dollar/aktie.
Citera
2021-03-10, 22:48
Medlem
hänger inte med. den lanserades på 45 men gick direkt upp till 65? gick den ens att köpa för 45 på avanza tex ?
Citera
2021-03-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
hänger inte med. den lanserades på 45 men gick direkt upp till 65? gick den ens att köpa för 45 på avanza tex ?
Jag försökte köpa på Avanza men fick tyvärr inga =(
Citera
2021-03-11, 08:09
Medlem
elimes avatar
Jag tycker att den är på tok för dyr.. Väntar och ser vad som händer. Tror fortfarande på RBLX i längden men just nu känns det som att det kan komma en rejäl dipp.
Citera
2021-03-11, 08:36
Medlem
Citat:

45 var väl IPO priset, dvs de som fick tilldelning via IPOn.
Citera
2021-03-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
45 var väl IPO priset, dvs de som fick tilldelning via IPOn.
och vilka kunde få det för IPO pris då? bara jänkare ?
Citera
2021-03-11, 10:38
Medlem
Citat:
och vilka kunde få det för IPO pris då? bara jänkare ?

I USA är det väldigt ovanligt för privatpersoner att delta på IPO. Där är det i stort sätt enbart fonder och institutioner som deltar på IPO. Här i Sverige har vi det lite bättre där vi har en liten klump av en IPO som enbart går till privata investerare, men även den biten är låg.

Så du ska utgå från att det i stort sätt är omöjligt för dig som svensk privatsparare att delta på amerikanska IPO:er
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in