2021-02-28, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, men det är väl allt runtomkring snarare än själva sporten? Det är så klart mer glamoröst att åka till Monaco och gå på Grand Priiiii än till Värmlands skogar för att kolla Svenska Rallyt.

Har inte sett så mycket av Matgeek för att kunna uttala mig.

Medelklass må åka på F1-lopp men de är få. Iallafall är det få svenskar som gör. Rimmar dessutom uselt med den där mpväljare-omsorgen för miljön. Dessutom är det rejält dyrt.

Jag var iväg en gång på budgetbiljett för att ha råd. Ingen sittplats vid startområdet precis utan jag minns mest att jag stod på tå bakom en jordvall. Men visst, det var en grej ändå.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2021-02-28 kl. 21:27.
Citera
2021-03-01, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Love
Att skryta med att man röstar på Moderaterna och ha klistermärken med ett M loggan på leasingbilen.

Vad i helvete. Låter ju som 1985.
Citera
2021-03-01, 18:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Medelklass må åka på F1-lopp men de är få. Iallafall är det få svenskar som gör. Rimmar dessutom uselt med den där mpväljare-omsorgen för miljön. Dessutom är det rejält dyrt.

Jag var iväg en gång på budgetbiljett för att ha råd. Ingen sittplats vid startområdet precis utan jag minns mest att jag stod på tå bakom en jordvall. Men visst, det var en grej ändå.
Ja, jag menar givetvis i den mån dom är intresserade av motorsport.
Citera
2021-03-02, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Att buy-in är nog väldigt typiskt medelklassen. Under- och överklass har mindre illusioner, oavsett om jobbet ger 20k eller 250 k i månaden så är det för pengarnas skull de gör jobbet och det hymlar de inte om.

Men medelklassen tolererar inte det, jobbet måste vara meningsfullt eller snarare kännas meningsfullt. Vilket i praktiken betyder att man köper den bullshit HR kör tills man går in i väggen. Efter att ha gått in i väggen inser man att HR lögner var bullshit och då vill man göra något annat, "mer meningsfullt" med sitt liv, typ guerillaodling.

Det är inte bara i förhållande till jobbet detta gäller. Den avgrundsdjupa ångest medelklassen känner så fort tanken närmar sig realiteten att deras liv mest är ett dussinliv som alla andra, gör dem oerhört mottagliga för all slags bullshit. När verkligheten kraschar och de ser genom bullshiten så är lösningen mer bullshit, ny bullshit, bättre och större bullshit.
Har faktiskt gjort klassresan från daytimejobuppväxt i höghus och radhus till att nu sen några decennier bo i det akademikertäta, egenföretagartunga, semiposhområdet. Och har kommit att ha kontakt med en del ”familjer”. INGEN i de familjerna jobbar för att tjäna deg. Någon som driver släktföretaget är cashcow. Sen blir de andra agronomer, konstnärer, journalister, samhällsvetare. Pengar är ingen trång sektor. Det är hur man vill leva sitt liv som är grejen. Visst, en person nånstans bakåt har sett till att kulorna rullar in. Och många får goda inkomster, man har självförtroendet och språket. Men tror aldrig jag hört någon, mer än entreprenören i familjen prata om pengar. Snarast skryter man om att ha lite pengar. Så var det inte där jag växte upp.
Citera
2021-03-05, 08:20
Medlem
Har någon nämnt "att klä sig över sin klass och äta under den"? Dvs att lägga pengar på saker som är "rätt"? Att följa recepten på "Portionen under tian" för att kunna klä Hugo och Elsa i Molo köpt på Tradera?
Citera
2021-03-05, 09:25
Medlem
Andomarns avatar
TM väljer kläder efter prislappen, inte efter sin egna stil/hur de egentligen vill klä sig.
TM väljer mat efter trender(Vad äter kollegorna? Vad äter vänner?), inte efter egen smak.
TM har en hobby de kan skryta med, inte nödvändigtvis något de är intresserade av.
Har jag tolkat den här tråden och fenomenet rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2021-03-09, 23:57
Medlem
Folk som bakar i bostadsannonser känns som ett solklart TM-fenomen. Det är inte alltför vanligt, men ibland dyker det upp bland bilderna på lägenheten som är till salu: en lång jävla bildserie på någon som bakar. Det ska väl signalera att det är ett härligt kök där man kan stå och dricka vin och laga fina middagar på marmorbänkarna, antar jag. Riktigt absurt kan det bli, det kan vara tio-femton bilder av en man som kastar mjöl i softat ljus och närbilder på hans händer nerstoppade i en deg. Nyligen såg jag en till, där man hade homestylat med en kvinna i typisk TM-stil (blond page, krämfärgad blus, diskret smink) som koncentrerat smetade glasyr på en tårta. Ibland kan det vara ett par helt meningslösa bilder av någon som tänder ett ljus, en hund som poserar på en fotpall eller lekande barn, men antalet foton ökar markant när det just är bakning inblandat. Jag kan inte föreställa mig att någon utöver tacky medelklass faller för det.
Citera
2021-03-10, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Kan det bli mer tacky än det här?: https://www.svd.se/svenskt-power-couple-pa-manhattan

Hela reportaget känns som ett upplägg för att attrahera ironisk trafik.

Har dom en teppanyakihäll i sin vindsvåning?
Citera
2021-03-11, 07:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Har faktiskt gjort klassresan från daytimejobuppväxt i höghus och radhus till att nu sen några decennier bo i det akademikertäta, egenföretagartunga, semiposhområdet. Och har kommit att ha kontakt med en del ”familjer”. INGEN i de familjerna jobbar för att tjäna deg. Någon som driver släktföretaget är cashcow. Sen blir de andra agronomer, konstnärer, journalister, samhällsvetare. Pengar är ingen trång sektor. Det är hur man vill leva sitt liv som är grejen. Visst, en person nånstans bakåt har sett till att kulorna rullar in. Och många får goda inkomster, man har självförtroendet och språket. Men tror aldrig jag hört någon, mer än entreprenören i familjen prata om pengar. Snarast skryter man om att ha lite pengar. Så var det inte där jag växte upp.

Det är den här samhällsklassen som så många vill ta efter, utan att förstå att de lever på andras pengar. Dessa människor verkar ju alltid lyckas med det de företar sig hela tiden, men det intrycket kommer sig mycket av att de aldrig behöver dra in pengar.
En ekonomiskt oberoende människa kan kolla sig "konstnär" eller "journalist" trots att de faktiskt inte försörjer sig på att vara det.
Citera
2021-03-11, 07:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Detta är TM-deluxe för mig: https://midnatthome.com/elsa_kugelberg/

Mängder av referenser till dyra märken (Boss, Burberry och Gucci), design och inneprylar (Iphone) samt hänvisningar till duktiga statusvanor, i stil med exklusiva boenden/resor (Paris), skönhetsrutiner, flerspråkighet (öva på tyskan), restaurang/cafebesök, litteratur/böcker och träning, som subtila försök till att hävda sin medelklassighet, medvetenhet och trendighet. Fenomenet att offentligt proklamera eller skylta med sin välfyllda bokhylla - som vittnar om ett överlägset kulturellt kapital - via utstuderade bilder på den, gärna där den syns innehålla prestigefyllda storverk av lite halvt glömda mästare, typ Stefan Zweig, är faktiskt symptomatiskt för Stockholms-versionen av TM i Sverige.

I övrigt så skulle jag vilja påstå att det är särskilt TM att kokettera om hur gärna man använder dyra parfymer, och då på ett sätt som gör att man uppenbart önskar framstå som ngn doftälskare, typ i stil med den berömde "solkungen" i Versaille på 1700-talet, kondensör på området till trots för att så inte alls är fallet.

En Kugelberg kan rimligen inte vara "tacky medelklass". Det är en adelssläkt med skyhög status.
Citera
2021-03-11, 08:06
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
En Kugelberg kan rimligen inte vara "tacky medelklass". Det är en adelssläkt med skyhög status.

Kugelberg är väl inte en adlig släkt?
Citera
2021-03-11, 08:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Kugelberg är väl inte en adlig släkt?

Blir lite osäker nu, men släkten har ett eget vapen med adelskrona, och släktföreningen har möten på Drottningholm. Kanske inte medelklass direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in