2021-03-11, 01:46
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
män som vistas i skogen, eller löptränar tar inte mobil- helt klart.
det är kvinnor som springer i skogen som tar mobil o bussbiljett med sig-
dessa kvinnor tror att alla gör som de själva-
ingen karl tar med mobilen i skogen.Inte heller natur älskande person tar med mobil till skogen.
Uppenbarligen hade polacken och flera andra mobilen med sig skogen om så kanske bara för kameran.
Citera
2021-03-11, 01:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
I fallet med Wilma kom specialtränade likhundar från Tyskland. Sverige verkar alltså sakna likhundar just nu.

Läste för ett tag sen att svenska polisen sökte efter Mattias Borgs kropp med två likhundar, vet inte om de är deras dock.
Citera
2021-03-11, 02:33
Moderator
OYs avatar
Varför hittades inte DA kvarlevor tidigare?

Det må råda brist på likhundar i nuläget men i det aktuella fallet hade det gått utmärkt med en kriminalsökhund för att hitta kvarlevorna efter DA, sådana råder det såvitt jag känner till inte brist på.

Likhund --> lik

Kriminalsökhund --> lik, blod, sperma (kombinationer av nämnda)

Ibland är det relevant att veta att hunden markerar för likdoft om det inte finns ett lik där hunden markerar.

I det aktuella fallet kunde en kriminalsökhund göra jobbet, man söker tills hunden hittar något, är det sperma eller blod och inte ett lik söker man vidare om det är en avliden person man letar efter.

Så länge det fanns hopp om att finna DA vid liv användes troligen vad i vardagligt tal kan kallas spårhund.

Antingen så har man inte sökt med en kriminalsökhund i den aktuella terrängen, eller så har vinden legat åt ett håll som var ofördelaktigt för att hunden skulle nås av likdoft, kan vara så enkelt.
Citera
2021-03-11, 04:46
Medlem
Jag tänker att stackarn måste ha ramlat/skadat sig, och sen tagit skydd i grottan. Om bilden på skon som diskuterats i andra tråden är äkta, så var skosulan upp, fötterna utåt från grottan, kroppen innåt, vilket för mig indikerar att han krälat in i den.

Kanske gav den skydd från regnet.
Att falla ner och landa i den positionen, (om fotot är äkta!) låter orimligt.

Hoppas hans lidande blev kortvarigt.
Vila i frid D.

Är nyfiken på vad som kommer gå att avläsa från klockan.
Blir lite irriterad att bilder från platsen hittats på hans dator (stod i nån av artiklarna). Känns som att farliga klippor är bland det första det borde sökts bland då olycka hela tiden kännts som det mest rimliga.
Citera
2021-03-11, 04:57
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catee
Jag tänker att stackarn måste ha ramlat/skadat sig, och sen tagit skydd i grottan. Om bilden på skon som diskuterats i andra tråden är äkta, så var skosulan upp, fötterna utåt från grottan, kroppen innåt, vilket för mig indikerar att han krälat in i den.

Kanske gav den skydd från regnet.
Att falla ner och landa i den positionen, (om fotot är äkta!) låter orimligt.

Hoppas hans lidande blev kortvarigt.
Vila i frid D.

Är nyfiken på vad som kommer gå att avläsa från klockan.
Blir lite irriterad att bilder från platsen hittats på hans dator (stod i nån av artiklarna). Känns som att farliga klippor är bland det första det borde sökts bland då olycka hela tiden kännts som det mest rimliga.
Det var ingen grotta utan en skreva som inte skyddade mot regn, snarare värre med vatten som rinner ner. Möjligen en aning vindskydd men som militär så borde han kunna ordna bättre skydd.
Citera
2021-03-11, 05:34
Medlem
Läste/hörde att han skulle ut och springa fem (5) mil!? Kanske fattat fel(?) men den som ger sig ut på sådana långturer är inte som kreti och pleti utan jagade av inre demoner(?) Jag FÖRSTÅR om han inte orkade. Kanske tränade han inför ett maraton och som alla vet så är det där EN vinnare. Den som kutat i fyra+ mil och som på slutet kroknar är helt ointressant.
Citera
2021-03-11, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Vilken metod använde han sig av för att ta sitt liv då?

Jag vet inte, men @astmaanfall verkar till och med veta hur mycket sprängdeg som använts Uppgifterna via KJ komp. https://www.flashback.org/sp75007469

Slutdiskuterat.
Citera
2021-03-11, 06:55
Medlem
Om.han u hade sprängt sig .hur i helsikes kan då någon se att det låg en människa där..för på 4 månader måste det som.blev kvar ha förstörts av väderförhållanden...eller
Citera
2021-03-11, 07:25
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Hur troligt är det att Deniz hade eller inte hade dessa funktioner aktiva i sin Garmin? Var han bara fysiskt elit men teknologiskt 0? Bara undrar.

Det är väl en klocka som måste vara ihopkopplad med en mobil för att kunna ringa, skicka sms och sånt. Dvs ingen klocka med simkort
Citera
2021-03-11, 07:28
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför hittades inte DA kvarlevor tidigare?

Det må råda brist på likhundar i nuläget men i det aktuella fallet hade det gått utmärkt med en kriminalsökhund för att hitta kvarlevorna efter DA, sådana råder det såvitt jag känner till inte brist på.

Likhund --> lik

Kriminalsökhund --> lik, blod, sperma (kombinationer av nämnda)

Ibland är det relevant att veta att hunden markerar för likdoft om det inte finns ett lik där hunden markerar.

I det aktuella fallet kunde en kriminalsökhund göra jobbet, man söker tills hunden hittar något, är det sperma eller blod och inte ett lik söker man vidare om det är en avliden person man letar efter.

Så länge det fanns hopp om att finna DA vid liv användes troligen vad i vardagligt tal kan kallas spårhund.

Antingen så har man inte sökt med en kriminalsökhund i den aktuella terrängen, eller så har vinden legat åt ett håll som var ofördelaktigt för att hunden skulle nås av likdoft, kan vara så enkelt.

Såg på nån svensk polisserie och då hade dom en hund som letade blod och sperma och då fick hundägaren en fråga om den hittar döda kroppar och då sa han nej
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
män som vistas i skogen, eller löptränar tar inte mobil- helt klart.
det är kvinnor som springer i skogen som tar mobil o bussbiljett med sig-
dessa kvinnor tror att alla gör som de själva-
ingen karl tar med mobilen i skogen.Inte heller natur älskande person tar med mobil till skogen.
Helt fel och det är generellt sett också ganska osmart att inte ta med sig mobil eller annan typ av larmfunktion när man vistas ensam i skog och mark. Möjligen kan det vara en högre andel av män som inte har detta, då män generellt är mer risktagande än kvinnor men att inga män eller naturälskande personer skulle ha med sig mobil i skogen är rent nonsens.
Senast redigerad av pf10 2021-03-11 kl. 07:31.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn
Eller så vill man inte ha ett kort värde 950kr med sig i onödan när man är ute och springer. Säger inte att jag tror att det är så, men det skulle kunna vara så.

Varför skulle han bry sig om att bli spårad om han då ändå skulle begå självmord?
När man adderar ihop allt så tyder det starkt på att han inte velat bli upptäckt. Kan ha varit hans sätt att inte såra sina anhöriga, lämna lite hopp om att han blivit rekryterad till topphemligt uppdrag eller liknande. Det är för mycket coincidences för att jag ska tro på olycksteorin.

Tillägg: det intressanta är att han hade googlat på hur man köper pappersbiljetten. Planerat/ medvetet försvinnande är ju bortom rimligt tvivel.
Senast redigerad av Tomaaa 2021-03-11 kl. 07:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in