Citat:
Testning och smittspårning, det är säkerligen ytterst vickigt. Island har ju klarat sig bra på det. De körde ju igång hårt på det redan förra våren. De har ju också bra mycket mindre befolkning, så det är säkert lättare för de. Testning och smittspårning det tog lång tid för Sverige att förstå det. Det var väl helt meningslöst i början enligt Tegnell. Vad gjorde det för skillnad om man visste att man var smittad eller inte, man skulle ju hålla sig hemma oavsett om man hade symtom. På ett liknande sätt ja, på ett exakt likadant sätt, nej.
Det talas en hel del om att Sverige borde införa lockdown i typ tre veckor. Tittar man då på till exempel Finland som media påstår har infört en lockdown så ser man att det inte skiljer särskilt mycket mellan Sverige och Finland förutom antalet avlidna. De åtgärder som omfattas av det som media kallar lockdown i Finland kallas inte för lockdown i Sverige, åtminstone har jag inte sett att någon anser att vi har haft lockdown i Sverige någonsin, kan dock ha missat något.
I den här tråden propageras det för lockdown i Sverige, men vad ska den omfatta i så fall om vi med finska mått redan har en lockdown?
Finland har säkert gjort en del som vi inte har gjort i Sverige, men på det stora hela ser vardagen för finnar och svenskar ungefär likadan ut vad jag har förstått?
Kanske är det inte lockdown som är Finlands recept på framgång, det kan vara mycket annat, till exempel testning och smittspårning.
Det talas en hel del om att Sverige borde införa lockdown i typ tre veckor. Tittar man då på till exempel Finland som media påstår har infört en lockdown så ser man att det inte skiljer särskilt mycket mellan Sverige och Finland förutom antalet avlidna. De åtgärder som omfattas av det som media kallar lockdown i Finland kallas inte för lockdown i Sverige, åtminstone har jag inte sett att någon anser att vi har haft lockdown i Sverige någonsin, kan dock ha missat något.
I den här tråden propageras det för lockdown i Sverige, men vad ska den omfatta i så fall om vi med finska mått redan har en lockdown?
Finland har säkert gjort en del som vi inte har gjort i Sverige, men på det stora hela ser vardagen för finnar och svenskar ungefär likadan ut vad jag har förstått?
Kanske är det inte lockdown som är Finlands recept på framgång, det kan vara mycket annat, till exempel testning och smittspårning.
Jag skulle säga att vara snabb på gränserna är också viktigt. Sverige väntade alldeles för länge med att begränsa resa från England innan jul.
I det har vi ju också en tydlig skillnad från Norge. Norge har stängt sina gränser periodvis. Medans Vi fått höra att stängda gränser är till och med skadligt i pandemier, oklar dok på vilket sett det är skadligt.
Jag orkar inte se om agenda bara för denna diskussionen med dig nu, Men Annie Lööf var väl inne på iden med en lockdown. Om jag inte har fel så snackade hon då om stängda köpcentrum. Kanske du såg programmet och har bättre minne?
Edit. Ser att det handlar om butiker och gallerior också samt gym och krav på munskydd.
Hon säger något om att regeringen inte kan ligga ett steg efter utan måste ligga ett steg före.
Hon har en viss poäng.
I agenda mins jag mest Tegnells: vi vet inte, vi vet inte, vänta och se, vi vet inte osv.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-03-11 kl. 02:37.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-03-11 kl. 02:37.