2021-03-10, 22:43
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt

Om jag förstår dig rätt så ska man vara vid simma sinnes fulla bruk när man skriver på att man godtar person A att förvalta ens värv. Då blir min reflektion att det är jättekonstigt. Hur gör man om man som omgivning upptäcker snurrigheten för sent då? När personen redan gjort något som strider mot dens bästa. Det är ju inte alls ovanligt att människor är ganska långt gångna i vilken diagnos det än må vara innan det uppmärksammats. Men i demens och psykiska sjukdomar ligger det i sjukdomsbilden att försöka dölja för omgivningen. En person som E, som inte har några nära anhöriga, som bott själv länge och som sedan bor som gäst på ett pensionat. Vem skulle initiera att det inte började stå rätt till? Hon på pensionatet? Fast vi vet ju inget om Henne heller. De kanske gick där och vimsade lite båda två. Att sedan E inte verkar vimsig på promenader eller vid sitt hus, är ju inte konstigt. Det här är ju områden han känner sedan gammalt och gammal kunskap sitter kvar. Och att prata väder och vind klarar Han, det är ju inte direkt avancerade meningsutbyte man brukar ha med grannar.

Finns en ganska träffande text om detta på lawline:
"Din fråga handlar om en generalfullmakts giltighet när fullmaktsgivaren lider av demens. För att upprätta en giltig fullmakt krävs det att fullmaktsgivaren har rättshandlingsförmåga. En sådan förmåga innebär att en person har förmåga att förstå den rättsliga handlingen, dess innebörd och konsekvenser. Om en person saknar eller har begränsad rättshandlingsförmåga, kan en fullmakt vara ogiltig enligt 10 § avtalslagen. Den kan även förklaras ogiltig om den fullmäktige (den som har mottagit fullmakten) har utnyttjat den dementa personens oförmåga och därigenom fått vederbörande att utfärda en fullmakt, enligt 31 § avtalslagen.

Demenssjukdom kan innebära att generalfulmakten är ogiltig eftersom fullmaktsgivarens förmåga att fullt förstå rättshandlingens innebörd och konsekvenser kan vara begränsad. Just demenssjukdom kan drabba människor på olika sätt, varför sjukdomen i sig inte nödvändigtvis begränsar rättshandlingsförmågan. Hovrätten har i ett avgörande, med stöd av läkaruttalanden, uttalat att sviktande minnesförmåga inte är detsamma som att personen saknar omdöme eller förmåga att förstå sammanhang. Utgången i målet blev att en person som led av alzheimers inte saknat förmåga att förstå vad avtalet innebar och vilka konsekvenser det hade (Hovrätten för Västra Sverige den 10 september 2015 i mål T 5440-14).

Svaret på din fråga är till viss del beroende av medicinska bedömningar. Olika läkarutlåtanden ger stöd för huruvida en person som lider av demenssjukdom förstår innebörden och konsekvenserna av ingångna avtal. Det är alltså centralt hur pass dement en person är i sammanhanget och huruvida sjukdomen i påtaglig grad påverkar personens förmåga att förstå sammanhang.
"

Källa: https://lawline.se/answers/fullmakts-giltighet-vid-demenssjukdom#:~:text=Den%20kan%20%C3%A4ven%20f%C3 %B6rklaras%20ogiltig,fullm akt%2C%20enligt%2031%20%C2%A7%20avtalslagen.

Visade sig att mitt resonemang tidigare idag är på rätt bog.
2021-03-10, 22:43
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ingendera, det som händer är att rätten meddelar lantmäteriet domen, att de fastställt Ebbas rätt till fastigheten, och att Ebba därmed är fastighetens rättmätiga ägare. Varpå Lantmäteriet, med en lagakraftvunnen dom i ryggen, istället för köpebrevet, utfärdar lagfarten i Ebbas namn. Rätten har redan meddelat Lantmäteriet att det råder en tvist kring fastigheten, och därför kommer de låta lagfartsansökan ligga vilande tills tvisten är löst eller det finns en lagakraftvunnen dom.

Det roliga som händer då är att Ebba får fastigheten trots att hon då kanske ändå inte slutbetalat till Esbjörn. Och där och då vänder helt plötsligt hela skiten. Och om Ebba då inte betalar, är det Esbjörn som får driva ett fall mot Ebba om att hon skall betala. Ebba kan till exempel hävda att hon inte behöver betala Esbjörn någonting, eftersom Esbjörn har en skuld till henne för rättegångsprocessen, som hon kan mena överstiger hennes rest i fastigheten. Visst är det underbart

App app app nu, sakta i backarna lite!
Esbjörn har en sak till han enligt köpeavtalet ska göra innan han får betalt.
Inteckningen på 600.000:- han tagit ut hösten 2011, ska helt lösas in av honom och fastigheten ska obelånad därefter med resterande köpeskilling betalas.
Nååå hur var det nu med det villkoret egentligen?
2021-03-10, 22:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:
För det andra är det Esbjörns föräldrars sommar hus. Ett hus han kanske tillbringat alla somrar i sitt liv vid.

Han var inte där innan han var femton år.
2021-03-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Risken finns att köpesumman räcker precis till hans envisa sätt att driva detta målet och då blir han av med både huset och pengarna
"Sålt smöret och tappat pengarna"

Nu är det ju Ebba som dragit detta till rätten, konstigt att du missat det trots heltidsjobbet du ägnat åt denna tråd i ett halvår nu.
2021-03-10, 22:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag har djävulens agenda...,

Jag eller jag har ingen agenda. Jag tycker att den här frågan är intressant och jag tycker att det är intressant utifrån att Ebba är politiker och Esbjörn gammal farbror.
Jag har aldrig påstått mig äga någon sanning jag skriver nästan alltid att det är vad jag tror och tänker i alla inlägg.
Så min agenda är väll att slänga lite käft i ett ämne som jag tycker är lite intressant. Varför blir du så provocerad.

Du har klart och tydligt proklamerat att du inte fäster någon som helst vikt vid innehållet i de dokument som inges till domstolen, ens expertutlåtanden.

Så att du skulle ha ett "intresse i frågan" som sådan är kvalificerat skitsnack.

I princip ingen av Ebba-hatarna har något intresse i frågan i sig. Och de som var emot Ebba när de kom in här, och de facto hade ett intresse i frågan, de har alla svängt i åsikt, eftersom de av rent intresse tog reda på fakta, och fattade galoppen.
2021-03-10, 22:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Nu är det ju Ebba som dragit detta till rätten, konstigt att du missat det trots heltidsjobbet du ägnat åt denna tråd i ett halvår nu.

Nej, det är faktiskt Esbjörn som "dragit" detta till rätten. Ebba har bara ombesörjt att stämningsansökan skickats in av hennes ombud.

Ty, det är Esbjörn som genom sitt avtalsbrott och sin vägran att lösa tvisten i god ordning genom att träffas och reda ut saken, förorsakat rättstvisten. Han gav Ebba inget val.
2021-03-10, 22:51
Medlem
trngws avatar
Jag kan inte låta bli att undra hur man är funtad i skallen om man tror och försöker göra gällande att Esbjörn spenderade sommaren 2020 i sitt "sommarhus" ...

Sådana uttalanden visar verkligen hur otroligt verklighetsfrånvända Ebba-hatarna faktiskt är.
2021-03-10, 22:51
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur

Jag har ej missat det, utan det är ju så om man nu ska bryta ett avtal så får man ju stå för vad det kostar. den drivande i detta bryt är just Esb. eller har du missat det?
2021-03-10, 22:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
App app app nu, sakta i backarna lite!
Esbjörn har en sak till han enligt köpeavtalet ska göra innan han får betalt.
Inteckningen på 600.000:- han tagit ut hösten 2011, ska helt lösas in av honom och fastigheten ska obelånad därefter med resterande köpeskilling betalas.
Nååå hur var det nu med det villkoret egentligen?

Så vitt vi vet finns inget lån på den inteckningen, det hade i så fall sannolikt omnämnts i avtalet, vilket det inte gör. Och om det ändå finns ett så löses det lånet i samband med att köpeskillingen erläggs. Det kommer Ebba och banken se till. Skulle pengarna för betalning inte räcka till för att lösa detta, efter att Ebba dragit av rättegångskostnaderna. Så kommer hon skjuta till dem om inte Esbjörn ställer upp och gör rätt för sig. Sedan kan det hända att hon stämmer honom på skadestånd. Men det är väl rätt osannolikt att hon skulle ta den politiska smällen efter allt detta. Men man vet aldrig med Ebba, hon kan vara lite oförutsägbar, det är det som gör henne lite extra rolig och spännande

Det är det som är den fundamentala skillnaden mellan Ebba och Annie.

Ebba är oförutsägbar men pålitlig
Annie är förutsägbar men fullständigt opålitlig

2021-03-10, 23:00
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Finns en ganska träffande text om detta på lawline:
"Din fråga handlar om en generalfullmakts giltighet när fullmaktsgivaren lider av demens. För att upprätta en giltig fullmakt krävs det att fullmaktsgivaren har rättshandlingsförmåga. En sådan förmåga innebär att en person har förmåga att förstå den rättsliga handlingen, dess innebörd och konsekvenser. Om en person saknar eller har begränsad rättshandlingsförmåga, kan en fullmakt vara ogiltig enligt 10 § avtalslagen. Den kan även förklaras ogiltig om den fullmäktige (den som har mottagit fullmakten) har utnyttjat den dementa personens oförmåga och därigenom fått vederbörande att utfärda en fullmakt, enligt 31 § avtalslagen.

Demenssjukdom kan innebära att generalfulmakten är ogiltig eftersom fullmaktsgivarens förmåga att fullt förstå rättshandlingens innebörd och konsekvenser kan vara begränsad. Just demenssjukdom kan drabba människor på olika sätt, varför sjukdomen i sig inte nödvändigtvis begränsar rättshandlingsförmågan. Hovrätten har i ett avgörande, med stöd av läkaruttalanden, uttalat att sviktande minnesförmåga inte är detsamma som att personen saknar omdöme eller förmåga att förstå sammanhang. Utgången i målet blev att en person som led av alzheimers inte saknat förmåga att förstå vad avtalet innebar och vilka konsekvenser det hade (Hovrätten för Västra Sverige den 10 september 2015 i mål T 5440-14).

Svaret på din fråga är till viss del beroende av medicinska bedömningar. Olika läkarutlåtanden ger stöd för huruvida en person som lider av demenssjukdom förstår innebörden och konsekvenserna av ingångna avtal. Det är alltså centralt hur pass dement en person är i sammanhanget och huruvida sjukdomen i påtaglig grad påverkar personens förmåga att förstå sammanhang.
"

Källa: https://lawline.se/answers/fullmakts-giltighet-vid-demenssjukdom#:~:text=Den%20kan%20%C3%A4ven%20f%C3 %B6rklaras%20ogiltig,fullm akt%2C%20enligt%2031%20%C2%A7%20avtalslagen.

Visade sig att mitt resonemang tidigare idag är på rätt bog.

Ja sen har du rätt i det med stöd av läkarutlåtanden sker bedömningen.
I detta fall finns inget medicinskt underlag eller läkarutlåtanden, endast en psykologbedömning.
2021-03-10, 23:02
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Och hur länge har denna fastighet varit i Esbjörns familj, 75 år, 80 år, 85 år eller?
Har man ägt ett hus så länge då är det en släktgård!

Du är som vanligt ute och cyklar

Fakta: Detta är en släktgård
Gården ska ha varit i samma släkts ägo i minst 200 år. Gäller även gårdar som varit i arrendebruk.Med släkt räknas till och med syssling. Äktenskap och adoption jämställs med släktled.Gården ska i dag vara taxerad som jordbruksfastighet. Till gården ska alltså finnas minst två hektar produktiv mark
2021-03-10, 23:04
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Han var inte där innan han var femton år.
Han bodde på ett pensionat i området. Han kanske promenerade dit en sväng varje dag. Att han väljer att tillbringa sin ålderdom i området tyder väl på att han hade en kärlek till området och huset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in