2021-03-10, 17:00
Medlem
En sladd i ett kretskort har lossnat i min fläkt i min husbil. Kan inte ta ner fläkten men kommer åt kretskortet. Det är lite bökigt men går.

Personligen är jag lite för snål för att köpa lödpenna för att löda fast sladden, tänkte det fanns något enklare/billigare sätt. Kan man värma lödtenn med en tändare för att fästa sladden? eller blir det av att köpa lödpenna ?
Citera
2021-03-10, 17:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremile
En sladd i ett kretskort har lossnat i min fläkt i min husbil. Kan inte ta ner fläkten men kommer åt kretskortet. Det är lite bökigt men går.

Personligen är jag lite för snål för att köpa lödpenna för att löda fast sladden, tänkte det fanns något enklare/billigare sätt. Kan man värma lödtenn med en tändare för att fästa sladden? eller blir det av att köpa lödpenna ?
Hundra spänn?
https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodpennor/lodpenna-2000021080
Citera
2021-03-10, 17:17
Medlem
Citat:

”Lite för snål för att köpa löftena”….? Lite för dum om du inte köper en lödpenna utan istället fantiserar om att leka med en tändare…..

Så, 99,90kr torde du kunna avvara kan man tycka, och har du inte använt lödpenna förut så träna först på några kabelstumpar etc, innan du ger dig på reparationen
Citera
2021-03-10, 17:20
Medlem
Bonnatorps avatar
Lödpennor finns superbilliga nuförtiden, så du tjänar mest på att köpa en riktigt billig på biltema eller lidl.

Annars om du verkligen måste spara på kronorna och redan har lödtenn så kan en stormtändare fungera, det är supersvårt med vanlig tändare.

Att använda tändare är dock bara lämpligtom det endast är kablar du ska löda.
Ska du löda på eller nära kretskort måste du ha lödpenna så att du inte smälter allt runtom så det trillar loss.
Citera
2021-03-10, 17:23
Bannlyst
låna någons löd penna
Citera
2021-03-10, 17:31
Medlem
Milldues avatar
Köp en på tradera.. från 30:- och uppåt.
Går dock att spetsa till en bit koppar och värma den i spetsen men risken för kallödning är stor och man måste också montera kopparbiten i ett handtag då det krävs runt 200-240 grader för att smälta tenn.
Värmen sprids fort i en grövre kopparbit.

Men det går att värma på ex. en spisplatta, smälta lite tenn på spetsen och löda bort den gamla och få dit en ny. Du kan få värma kopparbiten flera gånger för att den skall hålla rätt temperatur.
Citera
2021-03-10, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Köp en på tradera.. från 30:- och uppåt.
Går dock att spetsa till en bit koppar och värma den i spetsen men risken för kallödning är stor och man måste också montera kopparbiten i ett handtag då det krävs runt 200-240 grader för att smälta tenn.
Värmen sprids fort i en grövre kopparbit.

Men det går att värma på ex. en spisplatta, smälta lite tenn på spetsen och löda bort den gamla och få dit en ny. Du kan få värma kopparbiten flera gånger för att den skall hålla rätt temperatur.

Smart !

Tack !!
Citera
2021-03-10, 17:42
Medlem
Man kan hyra på hygglo också, så får man bra grejer också för en billigare penning - jag är ett geni
Citera
2021-03-10, 18:43
Medlem
Citat:

Tändare

Köp en riktig lödstation med ställbar temperatur för helvete, du kommer alltid ha användning för det.
Citera
2021-03-10, 22:54
Medlem
yz44s avatar
Finns säkert någon i bekantskapskretsen du kan låna en av.
Citera
2021-03-11, 08:29
Medlem
Stormtändare funkar om de är riktig panik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här