2021-03-10, 12:28
Medlem
Så...

Jag har alltså ett problem, vad fan gör jag med CV't? I nuläget ser mitt liv, i kronologisk ordning, ut som följande;

Plugg
Sommarjobb
Nästan 10 år av missbruk
Rehabiliteringsanställning 1,5 år
Plugg

Då jag är runt 30 så är mitt CV väldigt, väldigt tomt. Jag kommer ju helt klart få lägga krutet på det personliga brevet. Frågan är ju om man ens nämner missbruksstoryn? Om inte, vad fyller man hålet med?

Alla tips, tricks och förslag mottages gärna!

Tack på förhand.
Citera
2021-03-10, 12:31
Medlem
GeleZachas avatar
Fokusera på att få in dina bästa egenskaper i CV:t istället för din arbetslivserfarenhet.
Citera
2021-03-10, 12:40
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SicEratScriptum
Så...

Jag har alltså ett problem, vad fan gör jag med CV't? I nuläget ser mitt liv, i kronologisk ordning, ut som följande;

Plugg
Sommarjobb
Nästan 10 år av missbruk
Plugg

Då jag är runt 30 så är mitt CV väldigt, väldigt tomt. Jag kommer ju helt klart få lägga krutet på det personliga brevet. Frågan är ju om man ens nämner missbruksstoryn? Om inte, vad fyller man hålet med?

Tack på förhand.

Problemet som jag ser det kan komma när arbetsgivaren frågar - Du har en lucka här på tio år, vad gjorde du under den tiden?

Vad svarar du då?
Citera
2021-03-10, 12:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Bättre att vara ärlig och helt enkelt ringa och prata med ansvarig både före och efter du skickat in cv:et och förklara varför du har luckan men att du är en ny människa och vill inget hellre än att börja jobba.
Citera
2021-03-10, 12:55
Medlem
Du kan på intervjun säga att du vårdat din MS-sjuke far eller nåt i den stilen.
Citera
2021-03-10, 12:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Så...

Plugg
Sommarjobb
Nästan 10 år av missbruk
Plugg

Tack på förhand.

Vart bor du?

Om du har en lucka på 10 år (vilket ser dåligt ut för i princip alla typer av jobb) kanske en bra idé är att plugga en utbildning med hyfsat garanterad arbetsmarknad för att få in en fot.
Citera
2021-03-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Fokusera på att få in dina bästa egenskaper i CV:t istället för din arbetslivserfarenhet.

Visst får man göra det, känns ändock som det blir alltför tomt.
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Problemet som jag ser det kan komma när arbetsgivaren frågar - Du har en lucka här på tio år, vad gjorde du under den tiden?

Vad svarar du då?

Ja, du... Välkommen till tråden!
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bättre att vara ärlig och helt enkelt ringa och prata med ansvarig både före och efter du skickat in cv:et och förklara varför du har luckan men att du är en ny människa och vill inget hellre än att börja jobba.

Tack, det lutar mot någon sådan lösning.
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Du kan på intervjun säga att du vårdat din MS-sjuke far eller nåt i den stilen.

Haha, nja.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vart bor du?

Om du har en lucka på 10 år (vilket ser dåligt ut för i princip alla typer av jobb) kanske en bra idé är att plugga en utbildning med hyfsat garanterad arbetsmarknad för att få in en fot.

I en stad modell större. Absolut är det fortsatt plugg som gäller, men jag behöver försörja mig över sommaren och soc vill jag undvika att återvända till.
Citera
2021-03-10, 13:05
Medlem
Var ärlig, uppriktig och visa tydligt intresse för att berätta både om vad som hänt och hur din framtid är tänkt att se ut.

Arbetsgivare är sällan dum utan förstår när någon försökt sudda över några år på cv't och är villiga att öppna upp sin arbetsplats på personer som tydligt påvisat sin rehabilitering (där en del av den enligt mig är att stå upp för att det hänt).
Citera
2021-03-10, 13:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Satsa på en yrkesinriktad utbildning där det alltid kommer behövas folk.
El, vvs, snickare eller liknande är mitt tips. När det gäller jobb innan plugget börjar så försök få timmar på hemtjänst, lager eller annat och se till att sköta dig. Använd sen dessa som referens på framtida jobb så arbetsgivare förstår att du startat ett nytt liv.
Citera
2021-03-10, 13:15
Medlem
Citat:
Visst får man göra det, känns ändock som det blir alltför tomt.

Ja, du... Välkommen till tråden!

Tack, det lutar mot någon sådan lösning.

Haha, nja.

I en stad modell större. Absolut är det fortsatt plugg som gäller, men jag behöver försörja mig över sommaren och soc vill jag undvika att återvända till.
Var ärlig och visa den attityd som du visar här. Du studerar och vill försörja dig själv och inte gå till soc. En bra inställning som du ska pröva att lyfta fram. 🙂
Citera
2021-03-10, 15:59
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Så...

Plugg
Sommarjobb
Nästan 10 år av missbruk
Plugg

Tack på förhand.

Skriv att du jobbar på Samhall å vill vidare, hellre det än att ta upp missbruket. Jag hade hellre anställt en som jobbat på Samhall (på lönebidrag så klart) än en gammal knarkare.
Citera
2021-03-10, 16:28
Medlem
bombaccis avatar
Sök enklare jobb där det inte är enormt viktigt med erfarenhet från just den branschen. Sök t ex spärrvakt på t-banan ( om du bor i Sthlm) och låt din flickvän eller kompis låtsas vara fd arbetsledare på någon McDonalds från Norrland

Referenser är lite av en formalia som de flesta mest har för att någon annan ska säga att du var en toppenanställd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in