Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
ÅR var först på Sabb. Alla källor jag sett anger det. Den ende som inte höll med var Lars Christiansson. Han hävdade att han var först.
Kan lägga till att det mer och mer lutar åt att personal från Säpo aldrig anlände till Sabb mordnatten.
Förhör med Åke Rimborns kollega Thomas Torstensson som jobbade med ÅR på Sabb natten 860301.
https://drive.google.com/file/d/1Kc2Xb1NxslZOm-5gJRvytvV60TggmT3a/view
''Så vitt T. vet fanns ingen personal från SÄK på Sabbatsberg.''
Också det fantastiskt.
I all sin anspråkslöshet är förhöret med
Thomas Torstensson mycket intressant och jag tycker spänningen från timmen efter MOP blir mycket tydlig. Det råder ingen tvekan om att han tar sin bevakningsuppgift på allvar. Står närmast som en
Wyatt Earp på bevakning utan traumarummet där OP , ligger. Likaså betonar han sig vara ensam kvar för bevakning när
Åke Rimborn åker in till ledningscentralen för att rapportera de uppgifter han fått från
Lisbeth Palme. Intressant nog har TT ett flertal kontakter med SBC via telefonen och han kan också berätta om hur LP gått omkring inne på Sabbatsberg. Att Ustaja var misstänkta för LP är inget konstigt då hon och OP diskuterat
Miro Baresic och dennes nådeansökan, vilket
Hans Hederberg skriver om i sin bok
”Offret och gärningsmannen”.
Dimmorna runt piketchefen
Lars Christianssons insatser under mordnatten snarare tätnar än skingras genom TTs vittnesmål. Det råder för TT ingen tvekan om att han och År är första poliser på Sabbatsberg . Detta sker tidigt , runt 2335-40, och styrks av logiken i dessas vittnesmål.
”Inuti labyrinten” innehåller en bild tagen av fotografen
Vojta Klecka där LC samtalar med söderpiketens chef
Kjell Östling på mordplatsen vid en tidpunkt 2345-2350. LC påstående att han är första polis på Sabb kan inte stämma, han bör anlända strax före midnatt. Vilket också hans chaufför
Hans-erik Rehnstam indikerar då han berättar att efter han släppt av LC utanför Sabb fick åka in till SBC och hämta batterier till sin bärbara radio. När HER kommer in på polishuset ser han
Anna Hage och
Karin Johansson sitta och vänta på att bli förhörda. Därmed går det att fastställa att HER befinner sig där mellan KL 0000 och 0020 den första mars.
Jag blir väldigt undrande över vad LC har för sig på Sabbatsberg. Han har haft korta kontakter med LP men håller sig undan i långa sekvenser. TT är tydlig med att han är ensam kvar för bevakning vid en tidpunkt då LC rimligtvis finns kvar på SABB. Att det finns en spänning mellan ÅR och LC vittnade den förstnämnde om när jag talade med honom våren 2016. ”
Vad fan gör du här, var LCs hälsningsfras . jag replikerade med samma fråga” , berättade ÅR. Dessutom finns uppgiften om att LC först efter påstötning lämnar rapport om mordnatten den 24 mars -86. T O M
Hans Ölvebro reagerade starkt över detta regelvidriga förfarande. Från juristkommissionens samtal med LC vet vi att han såg till att piketerna utrustades med förstärkningsvapen och annan tung utrustning vid ettiden på natten. Under färden från mordplatsen har talade LC och Rehnstam om risken för en statskupp, det har den sistnämnde berättat efteråt. Ev ingick LC i en kuppberedskap men det förklarar inte hans agerande på SABB timmen efter MOP.