2021-03-10, 09:55
  #5425
Medlem
"Straffskalan för grovt rån är fängelse under en tid på lägst fyra och högst tio år, detta framgår av brottsbalken 8 kap 6 §. Se. http://www.lagen.nu/1962:700. Dock ska man ha i åtanke att det krävs väldigt mycket för att ett rån ska betecknas som grovt. Denna bestämmelse tillämpas restriktivt.

När det gäller medhjälp så regleras detta i brottsbalken 23 kap 4§. Se. http://www.lagen.nu/1962:700. Enligt denna paragraf så ska ansvar inte bara åläggas den som faktiskt har utfört en gärning, utan även någon som har främjat densamma - något som kan ske både fysiskt och psykiskt. Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Om huvudbrottet är straffbelagt endast såsom ett uppsåtligt brott, vilket rån och grovt rån är så krävs det att även den medverkande personen haft uppsåt till gärningen för att ansvar ska kunna utgå. Om den som medverkat till grovt rån endast varit oaktsam så kan inte personen fällas till ansvar.

Till grovt rån så är huvudregeln för medverkandes bestraffning att varje medverkande skall straffas efter samma skala som gäller för den som själv utförde brottet, dvs. i detta fall den som utförde rånet. Således utgår man i straffbedömningen av den medverkande efter samma straffskala som för grovt rån, fängelse i lägst fyra och högst tio år.
Citera
2021-03-10, 10:02
  #5426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoneinopium
Vem av dom är de som e släppt?
Viktor Karlsson, den yngre av dom. 26-åringen.
Citera
2021-03-10, 10:03
  #5427
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoneinopium
Vem av dom är de som e släppt?
Citat:
Victor Karlsson, 26, dömdes tillsammans med Christoffer Öhman, 28 till livstids fängelse för mord. Nu har han släppts från häktet – och ser ut att frias i hovrätten.
(expressen)
Citera
2021-03-10, 10:08
  #5428
Medlem
De här jävla kuk landet är åt helvete!

Fittsverige!


Btw, Hoppas verkligen någon avrättar honom på öppen gata!
Citera
2021-03-10, 10:09
  #5429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
"Straffskalan för grovt rån är fängelse under en tid på lägst fyra och högst tio år, detta framgår av brottsbalken 8 kap 6 §. Se. http://www.lagen.nu/1962:700. Dock ska man ha i åtanke att det krävs väldigt mycket för att ett rån ska betecknas som grovt. Denna bestämmelse tillämpas restriktivt.

När det gäller medhjälp så regleras detta i brottsbalken 23 kap 4§. Se. http://www.lagen.nu/1962:700. Enligt denna paragraf så ska ansvar inte bara åläggas den som faktiskt har utfört en gärning, utan även någon som har främjat densamma - något som kan ske både fysiskt och psykiskt. Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Om huvudbrottet är straffbelagt endast såsom ett uppsåtligt brott, vilket rån och grovt rån är så krävs det att även den medverkande personen haft uppsåt till gärningen för att ansvar ska kunna utgå. Om den som medverkat till grovt rån endast varit oaktsam så kan inte personen fällas till ansvar.

Till grovt rån så är huvudregeln för medverkandes bestraffning att varje medverkande skall straffas efter samma skala som gäller för den som själv utförde brottet, dvs. i detta fall den som utförde rånet. Således utgår man i straffbedömningen av den medverkande efter samma straffskala som för grovt rån, fängelse i lägst fyra och högst tio år.

Lägst 4 år skriver du. Det innebär obligatorisk häktning om jag inte missminner mig. Eftersom VK är släppt kommer han då inte fällas för grovt rån heller. Så tolkar jag det ialla fall.
Citera
2021-03-10, 10:09
  #5430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
DN idag, kort artikel, därför lite rumphugget citerat :

"[...]Synen som mötte polispatrullen inne i villan gjorde att de fick gå i kristerapi, paret hade mördats under utdragna och tortyrliknande förhållanden."
//
" Båda två dömdes till livstid för att gemensamt och i samförstånd ha mördat henne. Däremot dömdes ingen för mordet på mannen då domstolen ansåg att det inte var bevisat att 28-åringen, som ensam åtalats för det mordet, hade utfört det. Båda dömdes även för grovt rån."
//
"Domen överklagades och nu på fredag väntas Svea hovrätt avkunna sin dom. Men nu kan DN rapportera att 26-åringen redan släppts ur häkte, vilket tyder på att han kommer frias från mordanklagelserna."
//
"DN har pratat med Ulrika, som larmade polis när kvinnan i villan inte dök upp på en tennistävling som de båda skulle deltagit i. Mitt under pågående rån fick Ulrika ett märkligt sms från där det stod att hon plötsligt blivit magsjuk och inte kunde komma. Nu är Ulrika chockad över beskedet att 26-åringen släppts."
//
"Vallentuna är en liten ort och väninnan bor bara en kilometer från 26-åringen.

– Jag hade ingen aning om att han släppts ur häktet. Jag är livrädd att möta honom på byn eller i affären. Vi har inte fått veta något.
"

https://www.dn.se/sthlm/en-av-de-domda-for-dubbelmordet-i-vallentuna-slappt/


Jag tror inte att man behöver vara rädd för Viktor för det var ju Christoffer som styrde det hela, och jag tror att Viktor är släppt nu innan domen för han är under psykologisk hjälp.

Men alla i byn kommer att känna igen honom... och om jag träffar honom så kommer jag att blänga på honom. och jag tror att hans tjej om de nu inte har gjort slut inte kommer att kunna visas ute med honom.
Citera
2021-03-10, 10:10
  #5431
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Svaga poliser. Finns dom som har sett värre brottsplatser, men inte fan skrivs det om att dom får gå i samtal med psykologer. Det är väl en naturlig del av deras jobb. Varför ska media sprida sån här skit?

Så ser inte jag det.

Det är väl viktigt att visa att det här var ett mycket brutalt mord. I vårt rättssamhälle gör vi den skillnaden på hur ett mord skett. Om det varit ett utdraget lidande för den mördade känner de flesta människor att det är värre än om den mördade inte visste om vad som hände och mordet skedde snabbt, vilket också återspeglas i lagarna.

Poliser är också människor. Att de har känslor i sitt yrke är viktigt. Att de kan handla och reagera professionellt får de alldeles säkert utbildning för, precis som människor inom andra yrken där man arbetar med människor, t ex sjukvården. Känslor är en hjälp för att du kan agera på ett mänskligt sätt, ta rätt beslut och reagera på vad som är rätt och fel. Det kan förstås göra så att du handlar för känslomässigt, men de flesta som arbetar inom yrken där man arbetar med mänskliga tragedier kommer efterhand att kunna hantera sådant.

Media har absolut en viktig roll här; att rapportera att det här var ett ovanligt brutalt och tortyrliknande mord. Så brutalt att poliserna behövde professionell hjälp.

Till skillnad från de två misstänkta. Som inte verkade berörda alls, utan raljerade om morden och mordoffren som att det var ett skämt.
Citera
2021-03-10, 10:10
  #5432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perelk
De här jävla kuk landet är åt helvete!

Fittsverige!


Btw, Hoppas verkligen någon avrättar honom på öppen gata!

Tyvärr kommer det ej att ske. Offren hade ingen koppling till något kriminellt gäng.
Citera
2021-03-10, 10:11
  #5433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Lägst 4 år skriver du. Det innebär obligatorisk häktning om jag inte missminner mig. Eftersom VK är släppt kommer han då inte fällas för grovt rån heller. Så tolkar jag det ialla fall.


Han kommer att fällas för grovt rån vad jag tror så han kommer att få minst 4 år. sedan så var det ju detta med vapen utan licens.
Citera
2021-03-10, 10:13
  #5434
Medlem
sunessensommars avatar
Det går inte att säga något om riktigheten i utgången utan att ha läst domen. Ni som spyr galla över rättsväsendet får lugna er till dess den har meddelats.
Citera
2021-03-10, 10:13
  #5435
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så ser inte jag det.

Det är väl viktigt att visa att det här var ett mycket brutalt mord. I vårt rättssamhälle gör vi den skillnaden på hur ett mord skett. Om det varit ett utdraget lidande för den mördade känner de flesta människor att det är värre än om den mördade inte visste om vad som hände och mordet skedde snabbt, vilket också återspeglas i lagarna.

Poliser är också människor. Att de har känslor i sitt yrke är viktigt. Att de kan handla och reagera professionellt får de alldeles säkert utbildning för, precis som människor inom andra yrken där man arbetar med människor, t ex sjukvården. Känslor är en hjälp för att du kan agera på ett mänskligt sätt, ta rätt beslut och reagera på vad som är rätt och fel. Det kan förstås göra så att du handlar för känslomässigt, men de flesta som arbetar inom yrken där man arbetar med mänskliga tragedier kommer efterhand att kunna hantera sådant.

Media har absolut en viktig roll här; att rapportera att det här var ett ovanligt brutalt och tortyrliknande mord. Så brutalt att poliserna behövde professionell hjälp.

Till skillnad från de två misstänkta. Som inte verkade berörda alls, utan raljerade om morden och mordoffren som att det var ett skämt.

Finns fler värre mord senaste åren där det inte har beskrivits så här, och där GM inte har brytt sig ett jota.

Jag tycker att det är en kladdig och onödig beskrivning av media.
Citera
2021-03-10, 10:14
  #5436
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ingen.underskrift
Vad fasiken är det som händer med det svenska rättssystemet? Är rena skandalen, båda två ska dömas för mord och sitta livstid!

Känns som att det är läge för flytt utomlands inom några år, för här i Sverige kommer man undan med mord och fängelse. Bara skylla på varandra så är man fri sen! FYFAN säger jag bara, usch! Skäms att vara svensk

Det ska självklart vara höga beviskrav för mord. Men Sverige är nog det enda land i världen där skyldiga kan skylla på varandra eller komma undan med någon juridisk petitess. Vill ett gäng utföra ett mord så är det en fördel att de är flera så det inte går att avgöra vem som höll i vapnet eller vem som såg på.

Denna anomali i rättssystemet måste åtgärdas, det räcker med de Lindomefall vi redan har haft. Tilltron till rättssystemet undermineras och vi skapar en grogrund för politiska krafter som hotar både demokratin och rättssystem.

Med det sagt: förjävligt att V.C nu tycks bli friad från mord.
__________________
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2021-03-10 kl. 10:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in