2021-03-09, 23:21
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är nästan komiskt hur en del besatta inläggare sitter och tittar på varenda intervju med Tegnell och försöker hitta eventuella ord man kan irritera sig på. Det verkar som man medvetet spelar dum, för så j-a dåliga på att lyssna på hela budskap/andemeningar kan man inte vara som normalt vuxen människa

Och nu får Tegnell även skit för att barnen mår dåligt. Han som har slagits för att skolorna ska hålla öppna då han och FHM verkligen försökt tänka på den totala folkhälsa och framförallt på barn och ungdomar.

Hade "experterna" i tråden fått bestämma hade skolorna från högstadiet och uppåt varit på distans i 1 år vid det här laget. Tala om vilken tragedi/kostnad det hade varit för ungdomar och för samhället som helhet på många sätt och vis, och för lång tid framöver.

Du får tänka på att vissa barn kanske mår dåligt på grund av att de spenderar tid på skolan där de blir smittade. De smittar kanske sina föräldrar som i sin tur smittar multisjuka mor och farföräldrar. Även barn kan känna skuld.
Citera
2021-03-09, 23:23
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Asien har 10 gånger färre antal smittade och nästan samma förhållande vad gäller antal döda trots att vi i väst har lägre befolkningstäthet. Vi borde i stället fråga oss varför så många fler smittas i västvärlden? Jag lutar åt att viruset har en preferens för västerlänningar.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=Europe~Asia~NorthAmerica&region =World&casesMetric=true&interval=total&perCapita=t rue&smoothing=0&pickerMetric=new_cases_per_million &pickerSort=desc

Eller är japaner, sydkoreaner och östasiater i allmänhet bättre på att lyda och följa rekommendationer än vad vi är.
Citera
2021-03-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Nu går dödstalen upp i Israel - vad är det frågan om, efterrapportering? Israel har 102% vaccinerade (en dos).
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=~ISR&region=World&deathsMetric= true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7& pickerMetric=location&pickerSort=asc

Kurvor ökar stundtals även vid nedgång. Spikes.
Citera
2021-03-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Storbritannien rapporterar 231 nya dödsfall och 5 766 nya smittofall det senaste dygnet, rapporterar Sky News.

Totalt har 124 797 personer dött med covid-19 i Storbritannien. Sedan pandemins start har över 4 miljoner konstaterats smittade

Ganska höga siffror?

Det bor över 66 miljoner människor i UK. Det dör folk dagligen dessutom. Ta invånarantalet i förhållande med antal dödsfall, lägg därefter till eventuellt status på de som gått bort (ålder, sjukdom mm).
Citera
2021-03-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Sluta fjanta dig. ALLA kan dö av att korsa gatan också, men chansen är ganska liten. Detsamma gäller för covid, om du är under 70 och frisk.

Jag är 34, jag har levt fullständigt isolerad i ett år, inte träffat en annan människa, det är inte ens överdrivet, jag har förstått hur livsfarligt viruset är.

Jag kollar mycket hockey, och man hör om 24 åriga supertränade hockeyspelare som blir smittade och så förstörda av viruset att deras säsong är slut. De dog inte, men jag är 10 år äldre och i mycket sämre form och det är förmodligen du OCH majoriteten av landet också. Om de tar sån skada, vad säger att vi inte kommer dö?

Hundratusentals unga friska har dött världen över, man kan inte hoppas att man har tur, det är dårskap. Och man kan inte jämför med att korsa gatan. Om man lever ett försiktigt liv kommer man inte dö av något sånt. Jag har mitt liv i mina händer och kontroll, det enda som jag, med en försiktig livstil känner kan döda mig är cancer eller covid.
Citera
2021-03-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag är 34, jag har levt fullständigt isolerad i ett år, inte träffat en annan människa, det är inte ens överdrivet, jag har förstått hur livsfarligt viruset är.

Jag kollar mycket hockey, och man hör om 24 åriga supertränade hockeyspelare som blir smittade och så förstörda av viruset att deras säsong är slut. De dog inte, men jag är 10 år äldre och i mycket sämre form och det är förmodligen du OCH majoriteten av landet också. Om de tar sån skada, vad säger att vi inte kommer dö?

Hundratusentals unga friska har dött världen över, man kan inte hoppas att man har tur, det är dårskap. Och man kan inte jämför med att korsa gatan. Om man lever ett försiktigt liv kommer man inte dö av något sånt. Jag har mitt liv i mina händer och kontroll, det enda som jag, med en försiktig livstil känner kan döda mig är cancer eller covid.

Varför är du rädd för att dö om du ändå inte lever? Sluta förstör hela ditt liv på grund av att en minoritet i din åldersgrupp blivit lite allvarligare sjuk. Om du vetat hur mycket virus som cirkulerar innan detta var i omlopp så hade du låst in dig tidigare.
Citera
2021-03-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
100 personer på fotbollsmatcher som generell regel vore helt förkastligt. Rimligare i så fall med 50 per ingång och avskilda sektioner.

Sedan måste man dra ner på kraven om ordningsvakter etc så att kostnaderna kan hållas på ett minimum.

Man måste också inse att nödutrymning av arenor inte kommer att va nåt problem, så man får helt enkelt låsa ingångarna under pågående match.

Tyvärr lyckades inte Aktuellts programledare ställa några relevanta frågor kring denna problematik.

Ja fram emot sommaren skulle man kunna återinföra den gamla regeln om max 50 betalande åskådare på mindre arenor i Div 1 och lägre.
En större arena i allsvenskan eller superettan med flera in och utgångar skulle kunna ta in 50 pers för hemmalaget och 50 för bortalaget om sektionerna är klart separerade.
Citera
2021-03-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Storbritannien rapporterar 231 nya dödsfall och 5 766 nya smittofall det senaste dygnet, rapporterar Sky News.

Totalt har 124 797 personer dött med covid-19 i Storbritannien. Sedan pandemins start har över 4 miljoner konstaterats smittade

Ganska höga siffror?

231 dödsfall i relation till vad? Hur många dör dagligen i U.K av andra sjukdomar? I Sverige känns det som att rapporteringen nu mer handlar om smittspridningen snarare än antalet avlidna eller kapaciteten på IVA. Det får man väl anses vara en ganska god utveckling. Förhoppningsvis är vi väl på upploppet nu kring viruset. Baksmällan lär dock bli gigantisk.
Citera
2021-03-09, 23:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Sluta fjanta dig. ALLA kan dö av att korsa gatan också, men chansen är ganska liten. Detsamma gäller för covid, om du är under 70 och frisk.
Hur många svenskar korsar en väg eller gata årligen och hur många dör?
Det är inte orimligt att anta att 9 000 000 människor åtminstone någon gång varje dag under ett år korsar en väg eller gata. Vissa korsar många, andra kanske bara några per vecka.
Ungefär 30 gående dödas årligen i trafiken, vi kan antar att det sker när de korsar en väg eller gata.
Risken att dö när man korsar en väg eller gata är 0,01 på miljonen.

Hur många svenskar har fått covid-19 det senaste året och hur många har dött?
Cirka 2 000 000 människor har smittats av covid-19.
Cirka 13 000 människor dött.
Risken att dö i covid-19 är cirka 6 500 på miljonen.

Det finns ingen relevans att jämföra risken med att dö när man korsar en väg eller gata med risken att dö om man smittas av corona.
Citera
2021-03-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Varför är du rädd för att dö om du ändå inte lever? Sluta förstör hela ditt liv på grund av att en minoritet i din åldersgrupp blivit lite allvarligare sjuk. Om du vetat hur mycket virus som cirkulerar innan detta var i omlopp så hade du låst in dig tidigare.

Det finns inga andra virus som ens är nära covid. Som sagt 300 gånger dödligare än ett influensavirus och farligare virus som typ HIV, riskerar jag inte att få. Finns inget så är så här smittsamt och så här dödligt.

Varför jag är rädd att dö om jag inte lever? Det är värt att offra några år nu och "inte leva" så att säga, för att säkra att man kan leva 50+ år till efter. Det är en uppoffring jag gör för att jag vill leva sen och länge.

Jag vet att det inte finns några garantier att leva 50 år till men jag lever otroligt försiktigt, kör fan under hastighetsbegränsningen och gör aldrig något annat farligt och jag lever hälsosamt med kost m.m. Jag kan få cancer men har ingen cancer i familjen så hoppas jag klarar mig från det. Covid är det största hot jag haft mot mitt liv hittills.
Citera
2021-03-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sjukt. USA har 10 år lägre genomsnittålder än Japan men 10 gånger fler smittade av corona dör. 67% av alla amerikaner är överviktiga. 24,7 i Japan. 3.6% av Japaner har fetma. 32% amerikaner. Kanske ska uppfinna ett vaccin mot fett istället?

Vad menar du med detta?

Japan har 440.671 konstaterade fall och 8.299 döda - det blir en CFR på 1,88%.

USA har 29.792.015 konstaterade fall och 540.250 döda - det blir en CFR på 1,81%.
Citera
2021-03-09, 23:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Ja, alla IV-patienter som jag såg från Italien var kraftigt överviktiga. Ändå nämndes inte övervikt som en riskfaktor.
Då har du inte sett alla.
Såg t ex nyss en intervju på italienska nyheter med en elitsimmare som fortfarande var i dåligt skick.
I början av pandemin var det en typ elitidrottare därnere som blev väldigt dålig, nämndes här i tråden vad jag minns.

Och nog har väl övervikt nämnts som en riskfaktor vad jag har hört och läst. I början var det dock mycket fokus på ålder och underliggande sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in