2021-03-09, 22:35
Medlem
G-punktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Det som talar emot olycka är att killen tillhör eliten. Han hade kunnat krypa flera km till säkerhet på enbart vilja. Att han slår i huvudet eller liknande ser jag som föga troligt. Det som talar emot självmord är hans spontanitet tiden innan (träna på gym, åka till ica och köpa fint kött, googla på omelett osv) samt att han sa att han skulle springa där han sprang.

Jag tror fortfarande 85% självmord, 10% olycka, 5% annat.

Folk som också är självmordsbenägna men inte riktigt är "där" än brukar leva väldigt farligt. "Livet som insats" är inget större bekymmer. (Kör utan bälte, pushar mängden droger man kan ta, etc..)

Kan vara så att han bara vandrat runt i naturen och gått nära klippor osv för att se sig om. Tagit en kryddad risk och sen åkt på den tyvärr.
Citera
2021-03-09, 22:37
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Detta tror jag också på.

Om det hade varit en olycka hade journalisterna samlats för att ställa viktiga frågor till de ansvariga på kommunen gällande säkerhet, varför inte vissa, farligare, delar spärrats av, vilka åtgärder de ska ta till för att säkerställa att liknande olyckor inte händer igen, osv.

Nu inget, helt tyst.

”Särskilt när suicidmetoden nämns ökar nyhetsrapporteringen risken för att människor använder sig av just den metoden. Om media rapporterar om en känd person som har tagit sitt liv ökar risken för efterhärmning, (smitta) ytterligare (s.k. copycat-effekt), särskilt om individen identifierar sig med den kända personen”

Ganska självklart i hans fall. Tidningar skriver inte om självmord med 1. Hänsyn till familj, 2. Copycat-effekten, självmordsbenägna läser om någon som ”klarat” av det och risken för att de själva gör det ökar.

Hans val av plats gjordes av hänsyn till familjen, tillräckligt långt bort för att de inte skulle behöva hitta honom. Tillräckligt nära för att han skulle bli hittad (av någon annan) och familjen skulle kunna få ett avslut och slippa undra vad som hänt honom.
Citera
2021-03-09, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Stark och självmord rimmar inte så bra.. Man är sjukligt svag i sinnet när man tar beslutet..
Ett halvår, år eller decennium senare, kanske personen är stark i sinnet igen, om personen i fråga väljer att kämpa mot sina demoner.

Lägg ner.
Du vet inte varför eller hur länge man mått dåligt o.s.v.
Är knappast ett lätt beslut.
Och inget man ska hånas för.
Och i detta fall vet vi inte vad som skett i övrigt.
Citera
2021-03-09, 22:38
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Folk som också är självmordsbenägna men inte riktigt är "där" än brukar leva väldigt farligt. "Livet som insats" är inget större bekymmer. (Kör utan bälte, pushar mängden droger man kan ta, etc..)

Kan vara så att han bara vandrat runt i naturen och gått nära klippor osv för att se sig om. Tagit en kryddad risk och sen åkt på den tyvärr.

Hur ofta hör du om någon som dött i skogen i en olycka? Inte minst en kille i sina bästa år som är elittränad. Jag kanske får äta mina ord men sannolikheten och logiken säger självmord.
Citera
2021-03-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
🙏

Jag har nämligen skrivit nästan exakt samma sen början av försvinnandet. Och allt visar sig stämma.
Nu är detta rena farsen av förnekande.

Men så här är det
Självmord 99,9%
Sprängning 80%
Citera
2021-03-09, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
Ett sätt kan ju vara att koppla ihop olika saker med varandra:
1. Han lämnade mobil och sl kort hemma
2. Han sa att han skulle springa 5 mil men enligt polisen så finner man det omöjligt då han inte laddat för det
3. En yrkesmilitär har enorm stolthet, han skulle inte strunta i säkerheten. Någonsin. Finns inte på världskartan
4. Återskapade bilder fr platsen tyder på planering
5. Han saknade enligt uppgift någon att leva med. Flickvän el kille- ingen vet.
6. Han hittas på en otillgänglig plats
7. Han har en annan kulturell bakgrund, där högmod går före fall. Allt skamligt är verkligen skamligt och drar vanheder över familjen
8. Han köpte en sl kort utan spårning
9. Hjärnspöken skiter i vem du är ell vad du gjort/gör. Slår de till så kan det vara kört för vem som helst.
10. Hade han bara försvunnit hade det varit ännu konstigare än nu när han skulle "springa" 5 mil.
11. Han var ingen ultralöpare. Sprang som max 1 mil, oftast 4-5 km.
12. Hans 5 mil löp, är ett villospår så alla förväntade sig att det hänt något. En olycka el likn. Han räknade inte med att bli funnen.
13. Sönderslamsad kropp samt bombgrupp tyder på sprängning av något slag.
14. Enligt polisen:misstänker inget brott=självmord

Som jmf: en syriansk man bestämmer sig för att ta livet av sig. Han kör på motorvägen och vid tillfälle där det finns en överfart, kör han in och åker mot trafiken en tidig morgon. Trots att han medvetet frontalkrockade med en mötande bil, påstod family and Friends att det var en trafikolycka. Visserligen hade de rätt så långt men de la aldrig till att han tog sitt liv (samt 1 annans).

Man ser det man vill se. Inte nödvändigt vad som är verkligheten.

Köper allt förutom att självmordet var genom sprängning. Kan ha varit tabletter eller annat.
När man hittade honom så låg en del kroppsdelar utspridda alternativt att kroppen var rätt sargad pga asätare.
Plus att han var militär vilket gör att han har tillgång till sprängmedel. Detta gjorde nog att man tog det säkra före det osäkra och drog dit bombgruppen som säkrade området.
Citera
2021-03-09, 22:44
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Hur ofta hör du om någon som dött i skogen i en olycka? Inte minst en kille i sina bästa år som är elittränad. Jag kanske får äta mina ord men sannolikheten och logiken säger självmord.
Det händer betydligt oftare än att soffpotatisar går samma öde till mötes.

Du har inte läst/sett 127 Hours?
Finns många kända exempel på just människor som tränar på ordentlig nivä som förolyckats under träning.
Citera
2021-03-09, 22:44
Medlem
Citat:
Det som talar emot olycka är att killen tillhör eliten. Han hade kunnat krypa flera km till säkerhet på enbart vilja. Att han slår i huvudet eller liknande ser jag som föga troligt. Det som talar emot självmord är hans spontanitet tiden innan (träna på gym, åka till ica och köpa fint kött, googla på omelett osv) samt att han sa att han skulle springa där han sprang.

På ungefär samma kriterier som du nämner tror jag 5% olycka, 10% självmord, 85% annat.
Citera
2021-03-09, 22:45
Medlem
Citat:

Känner du någon som tagit självmord och sett hur den levt sin sista tid?
Citera
2021-03-09, 22:49
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Köper allt förutom att självmordet var genom sprängning. Kan ha varit tabletter eller annat.
När man hittade honom så låg en del kroppsdelar utspridda alternativt att kroppen var rätt sargad pga asätare.
Plus att han var militär vilket gör att han har tillgång till sprängmedel. Detta gjorde nog att man tog det säkra före det osäkra och drog dit bombgruppen som säkrade området.
Vad talar för självmord? Oavsett så hans familj besöker inte platsen om han sprängt sig själv. Sannolikt olycka.
Citera
2021-03-09, 22:52
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsvartgam

Nej det gör jag inte. Men spontant så tycker jag att man inte skulle vara i bra skick och ägna tiden att förbereda sig mentalt på att avsluta sitt liv.
Citera
2021-03-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsvartgam

Som support till dig. De jag känner som tagit sitt liv, har samtliga (3) varit glada en tid innan. Så alla trott att de mår bättre. Vilket blir till en chock för anhöriga eftersom de inte förväntat sig självmord "nu när det går så bra"

Känslan av att fatta ett beslut kan göra människor lyckligare. För värst är ångesten och ovissheten om man befinner sig i ett vaccum. När man väl bestämt sig, blir man lyckligare. Därav inköp av en god biff el schysst flaska vin.
För man vet att det snart är över med den ångesten man bär på.

Jag önskar verkligen att människor som är självmord kandidater skulle vilja ta hjälp men jag tror inte att personen är intresserad av hjälp. Det skulle få människor att fortf befinna sig i vaccum.

Jag tror beslutet, att vilja ta sitt liv, är så hårt fastnitat i hjärnan så det är få som kan rubba på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in