Citat:
Ursprungligen postat av
Suntoucher76
När det är självmord brukar väl media oftast lägga till extra kryptiska artiklar under själva nyheten, typ ”mår du dåligt” ”Självmord är inte svaret” mm. Så man liksom ändå fattar....
Om det var en olycka så tycker jag att folket förtjänar att få veta...och även Deniz själv förtjänar att få en korrekt beskrivning av han som person. Känns etiskt fel att han ska få en självmordsstämpel över sig som deprimerad nu om han absolut inte var det och han faktiskt bara halkade och slog sig i huvudet så han dog. Blir nästan som att förtala en död.
Jag blir själv galen av att ena minuten tro på solklar olycka sen andra minuten på solklart självmord, det ändras hela tiden och jag kan liksom inte släppa detta, och då kände jag inte ens killen. Sjukt hur vissa händelser kan påverka och beröra en.
Det gör faktiskt riktigt ont i hjärtat att se dig så berörd och i behov av att få svar. Du beskriver det fint.
Kruxet är ju att det finns många som vet men de kan inte berätta så utförligt som du vill utan att bryta mot sin tystnadsplikt eller yrkesetik.
Jag förstår om du inte kan tro mig heller - varför skulle du göra det här inne där så kallade ””sanningar” presenteras åt höger och vänster? Men om du tänker efter:
I vanliga fall konkurrerar Expressen och Aftonbladet stenhårt med varandra. Och de vet precis vad som drar läsare och de grejerna jagar de extra mycket på. (Och jag lovar dig, de har jättebra poliskällor.) Ändå blev det helt tyst väldigt snabbt efter att kvarlevor hade hittats. Först jättepådrag med drönare och reportrar ute i skogen, men sedan bara tyst.
Så här skrev jag i söndags, alltså dagen innan beskedet kom:
Citat:
Ursprungligen postat av
Right-humanist
Journalister på Stockholms olika redaktioner VET sedan flera dagar tillbaka vad som hänt. Men de väljer än så länge att inte berätta med hänsyn till anhöriga.
Låt oss säga -hypotetiskt - att det är DA. Då kommer man så småningom berätta att det var han som hittades eftersom det skrivits spaltkilometer om hans försvinnande. Men sedan kommer det bara stå ”polisen misstänker inte brott”.
Ingen seriös media kommer berätta att en namngiven person tagit livet av sig - än mindre hur. Det är långt bortom pressetiken. Undantag skulle bara vara om anhöriga vore överens om att de vill gå ut och berätta för att visa hur svårt det är att på förhand se om någon är suicidal. Men det är anhörigas val.
Allt gott till dig!