2021-03-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Vi vet sedan tidigare att bantukineser inte kan ämnet Ryssland. Nu konstaterar vi också att du inte behärskar ämnet satslogik.

Utöver dina sedvanliga personangrepp, så kan jag inte se att du på något annat sätt bemöter påståendet:

Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Du säger att Sverige är de facto NATO-land, och du brukar säga att både Sverige och NATO är underställda USA, och gör precis som USA vill.

Nu säger du att Ryssland är de facto allierad med Kommunistkina, som är mycket större och mäktigare än Ryssland.

Alltså måste Putin-Ryssland vara underställt Kommunistkina, och göra precis vad Kommunistkina beordrar Ryssland att göra, på samma sätt som NATO är underställt USA.

Då måste jag sluta mig till att du instämmer i påståendet:

Putin-Ryssland är underställt Kommunistkina, och måste göra precis vad Kommunistkina beordrar Ryssland att göra.
Citera
2021-03-07, 23:11
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Folkrepublikerna Donetsk och Luhansk, Transnistrien, Abkhazien, Sydossetien...hehe.

Alla Putins små erövringar.
Ja, och ett antal obskyra nästan okända stater som Kirgistan och Tadzjikistan , de flesta i världen vet inte att det existerar länder som heter så😀

En ledare i Ryssland med ett minimum av politisk kraft och förstånd hade kunnat skapa mer allianser, Putin är relativt oduglig.
Senast redigerad av Draken55 2021-03-07 kl. 23:13.
Citera
2021-03-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja, och ett antal obskyra nästan okända stater som Kirgistan och Tadzjikistan , de flesta i världen vet inte att det existerar länder som heter så😀

En ledare i Ryssland med ett minimum av politisk kraft och förstånd hade kunnat skapa mer allianser, Putin är relativt oduglig.

Stämmer, Collective Security Treaty Organization.

6 av 15 före detta sovjetrepubliker är medlemmar: Armenia, Belarus, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Russia, Tajikistan.

Kazakhstan, Kyrgyzstan, och Tajikistan verkar mest fungera som Rysslands de facto frontlinje mot Kommunistkina, i Centralasien.

3 före detta sovjetrepubliker har redan lämnat CSTO: Azerbaijan, Georgia, Uzbekistan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Collective_Security_Treaty_Organization

Att Georgien hoppat av är förståeligt, givet Putin-Rysslands de facto invasion av Abkhazien och Sydossetien.

Men det är intressant att även Azerbaijan och Uzbekistan hoppat av CSTO.

Vet du mer om bakgrunden till dessa tvås avhopp?
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2021-03-07 kl. 23:29.
Citera
2021-03-07, 23:27
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Stämmer, Collective Security Treaty Organization.

6 av 15 före detta sovjetrepubliker är medlemmar: Armenia, Belarus, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Russia, Tajikistan.

Kazakhstan, Kyrgyzstan, och Tajikistan verkar mest fungera som Rysslands de facto frontlinje mot Kommunistkina, i Centralasien.

3 före detta sovjetrepubliker har redan lämnat CSTO: Azerbaijan, Georgia, Uzbekistan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Collective_Security_Treaty_Organization

Att Georgien hoppat av är förståeligt, givet Putin-Rysslands de facto invasion av Abkhazien och Sydossetien.

Men det är intressant att även Azerbaijan och Uzbekistan hoppat av CSTO.

Vet du mer om bakgrunden till dessa tvås avhopp?

Jag tror att de 2 sistnämnda hoppat av på grund av religion?, islam är en dogm och en ism som är fundamentalistisk .
Citera
2021-03-07, 23:30
Medlem
Citat:
Jag tror att de 2 sistnämnda hoppat av på grund av religion?, islam är en dogm och en ism som är fundamentalistisk .

Kanske.

I Azerbaijans fall rör det sig förmodligen dels om Rysslands stöd till Armenien, som ju länge styrt Artsakh, som Azerbaijan betraktar som sitt eget, och även om Azerbaijans vilja att närma sig turkbrodern Turkiet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Artsakh

Men Uzbekistan...? 🤔
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2021-03-07 kl. 23:40.
Citera
2021-03-07, 23:34
Medlem
Citat:
Men Uzbekistan...? 🤔

Här står en del. Men ojoj sicken wall of text. För mycket att smälta så sent på kvällen.

Citat:
Interestingly, one of the official explanations for Uzbekistan's exit from the CSTO was that Uzbekistan disagreed with the organization's stance on the Afghan issue.

https://www.cacianalyst.org/publications/analytical-articles/item/12652-uzbekistan-without-the-csto.html#:~:text=Interestingly%2C%20one%20of%20th e%20official,stance%2 0on%20the%20Afghan%20issue.
Citera
2021-03-08, 00:19
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Utöver dina sedvanliga personangrepp, så kan jag inte se att du på något annat sätt bemöter påståendet:

Då måste jag sluta mig till att du instämmer i påståendet:

Putin-Ryssland är underställt Kommunistkina, och måste göra precis vad Kommunistkina beordrar Ryssland att göra.

Det finns egentligen ingen anledning att bemöta ditt påstående, för det följer inte av det jag säger. Men eftersom du fortsätter att gaffla om en massa strunt så får jag väl tillrättavisa dig.

Du hävdade att Ryssland inte hade en formell allians med Kina. Då sa jag att det spelar ingen roll, Sverige har ingen formell allians med USA men åtnjuter ändå ett nära samarbete med USA som kan jämställas med en allians. Då drar du - helt felaktigt - slutsatsen att Rysslands roll gentemot Kina är densamma som Sverige har gentemot USA, bara för att jag tog det som exempel. Din barnsliga slutsats följer dock inte av vad jag säger. Allianser kan se ut på många sätt, och även om Ryssland inte är lika stort ekonomiskt som Kina så är man fullt i klass med Kina militärt, exempelvis har båda länderna kärnvapen.

Har du förstått nu?

Jag ställer mig frågande till varför du befinner dig i Rysslandsforumet, när du inte kan något om landet och inte heller behärskar logisk slutledningsförmåga.
Citera
2021-03-08, 09:55
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Kina har ingen militär allians med Ryssland, sluta ljug,
det där med droger är ju en relevant fråga, lever du i ett alternativt universum framför din spegel?

Vi måste prata om dina alkoholproblem, fiskmåsen. Det är allvar nu, du kan inte sitta och ljuga på Flashback hela dagen med vodkaflaskan i handen.

Till saken - här har du bevis för Rysslands och Kinas militära allians.

China, others to join military exercises in Russia
https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/china-others-to-be-part-of-joint-military-drills-in-russia/2020/09/09/c70ca284-f316-11ea-8025-5d3489768ac8_story.html

Russia and China team up on the Indian Ocean
https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/russia-and-china-team-indian-ocean

Joint Russian-Chinese Air Patrol Signifies New Level of Cooperation
https://carnegie.ru/commentary/79587
Citera
2021-03-08, 10:13
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Vi måste prata om dina alkoholproblem, fiskmåsen. Det är allvar nu, du kan inte sitta och ljuga på Flashback hela dagen med vodkaflaskan i handen.

Till saken - här har du bevis för Rysslands och Kinas militära allians.

China, others to join military exercises in Russia
https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/china-others-to-be-part-of-joint-military-drills-in-russia/2020/09/09/c70ca284-f316-11ea-8025-5d3489768ac8_story.html

Russia and China team up on the Indian Ocean
https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/russia-and-china-team-indian-ocean

Joint Russian-Chinese Air Patrol Signifies New Level of Cooperation
https://carnegie.ru/commentary/79587
Sverige har en faktisk om än begränsad försvarsallians med USA med rätt avsevärt övning och materialanskaffning för att få det fungera. Så kanske det blir för Ryssland och Kina men där är de inte ännu för det är väldigt mycket mer som skiljer dem åt än vad det någonsin gjort mellan USA och Sverige. Tillsvidare är det mest lite lära känna varandra övningar mest avsedda för deras utrikespolitiska relationer. Utrikespolitiskt har de mycket gemensamt, annars är det lite som att se till att hålla fienden nära sig så man har koll på dem.
Citera
2021-03-09, 14:01
Medlem
Citat:
Har du förstått nu?

Diktaturen Kina har militära konflikter med de flesta av sina grannländer: Japan, Taiwan, Vietnam, Filippinerna, Malaysia, Indonesien, Brunei, Myanmar (Burma) och Indien.

Flera av de länderna som diktaturen Kina har militära konflikter med, har traditionellt mycket vänskapliga relationer med Ryssland (och tidigare Sovjet), särskilt Indien och Vietnam, med vilka Kina har öppna militära konflikter.

Därför kan Ryssland INTE gå i militär allians med diktaturen Kommunistkina.

Har du förstått nu?
Citera
2021-03-09, 14:04
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Diktaturen Kina har militära konflikter med de flesta av sina grannländer: Japan, Taiwan, Vietnam, Filippinerna, Malaysia, Indonesien, Brunei, Myanmar (Burma) och Indien.

Flera av de länderna som diktaturen Kina har militära konflikter med, har traditionellt mycket vänskapliga relationer med Ryssland (och tidigare Sovjet), särskilt Indien och Vietnam, med vilka Kina har öppna militära konflikter.

Har du förstått nu?

Vilken barnslig samtalston du har.

Grekland och Turkiet har en militär konflikt med varandra på Cypern. Det hindrar inte diktaturen Kommunist-USA från att ha militärt samarbete med alla tre länderna.
Citera
2021-03-09, 14:06
Medlem
Citat:
Vilken barnslig samtalston du har.

Grekland och Turkiet har en militär konflikt med varandra på Cypern. Det hindrar inte diktaturen Kommunist-USA från att ha militärt samarbete med alla tre länderna.

Menar du att Indien, Ryssland och Kina alla tre är med i samma militärallians??!?

I en militär allians skyddar medlemmarna varandra från yttre hot, alltså mot hot från icke-medlemmar.

Ifall Ryssland och Kina har en gemensam allians med varandra, så måste Ryssland hjälpa Kina i Kinas konflikter mot Indien och Vietnam.

Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2021-03-09 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in