2021-03-09, 09:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Intresset för fallskärmsjägare kan jag spåra så långt tillbaka i tiden som 20161124. Där Petersson senare begärde ut information om 11 namngivna jägare 2017. Där Håkan Ingerwalds förhör i sammanhanget plockades fram enligt Liggaren.

Minnesanteckningar från Palmegruppens möte med åklagarna 2010-2020. 20161124. Sidan 18 i följande länk. Där Krister Petersson deltar. Alltså före hans formella tillträdande som förundersökningsledare 20170201.

https://drive.google.com/file/d/1d1lYpBygnRu2vmi0aq21batc89VJheub/view

Spännande, utöver fokuset på FSJ samt andra spår där i början så syns en klar eskalering av SE-relaterade aktiviteter då Lisbeth Palme dör. "Resten är historia"... typ

2018-11-07 (sid 35 av 41)
- Lisbeth har dött

- Uppslag XXXXX
Konstateras att vi nu mer lutar åt att XX, om han är gm, agerat på egen hand och att SB eller liknande gruppering sannolikt inte är inblandad.

- XXXXXXX skall höras 181112 med yppandeförbud

- XXXXX skall höras 181121

- Beslutas att nytt förhör ska hållas med XXXXXXXXXX hos Krister 181115, 10.00 och att även hon ska beläggas med yppandeförbud.

- Beslutas att XXXXXXXXXXXXXXXXXX ska höras, om möjligt samtidigt, för att framför allt XXXXXX ska få chansen att förklara sitt underliga beteende som förmodligen grundar sig i att han är rädd att avslöja sin och sina kompanjoners "agentverksamhet".
Citera
2021-03-09, 09:58
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Spännande, utöver fokuset på FSJ samt andra spår där i början så syns en klar eskalering av SE-relaterade aktiviteter då Lisbeth Palme dör. "Resten är historia"... typ

- Lisbeth har dött

- Uppslag XXXXX
Konstateras att vi nu mer lutar åt att XX, om han är gm, agerat på egen hand och att SB eller liknande gruppering sannolikt inte är inblandad.

- Beslutas att nytt förhör ska hållas med XXXXXXXXXX hos Krister 181115, 10.00 och att även hon ska beläggas med yppandeförbud.

- Beslutas att XXXXXXXXXXXXXXXXXX ska höras, om möjligt samtidigt, för att framför allt XXXXXX ska få chansen att förklara sitt underliga beteende som förmodligen grundar sig i att han är rädd att avslöja sin och sina kompanjoners "agentverksamhet".
Förhöret 181115 gäller Engströms exfru Margareta. Hon blev mycket riktigt belagd med yppandeförbud. Sidan 8 i nedanstående länk.

https://drive.google.com/file/d/10EYqYDCCWjB82VIUW9QIswYkA-tnQSEh/view

''Hon informeras om att just nu finns det inte andra gärningsmän än Stig. Detta
innebär att han kan komma att hängas ut som gärningsman.''
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-09 kl. 10:06.
Citera
2021-03-09, 10:16
Medlem
Citat:
Förhöret 181115 gäller Engströms exfru Margareta. Hon blev mycket riktigt belagd med yppandeförbud. Sidan 8 i nedanstående länk.

Stackars henne! Fy fan!
Citera
2021-03-09, 10:17
Medlem
Citat:
Intresset för fallskärmsjägare kan jag spåra så långt tillbaka i tiden som 20161124. Där Petersson senare begärde ut information om 11 namngivna jägare 2017. Där Håkan Ingerwalds förhör i sammanhanget plockades fram enligt Liggaren.

Minnesanteckningar från Palmegruppens möte med åklagarna 2010-2020. 20161124. Sidan 18 i följande länk. Där Krister Petersson deltar. Alltså före hans formella tillträdande som förundersökningsledare 20170201.

https://drive.google.com/file/d/1d1lYpBygnRu2vmi0aq21batc89VJheub/view

''Uppgifter från källor gällande blivande plutonsbefäl i Karlsborg deltar i. Scenariot är att Stockholm och Mälardalen ockuperats av främmande makt och att motståndsstyrkor agerar utifrån landet. En grupp får i uppdrag att bege sig till Stockholm, upprättabas och därefter lokalisera och likvidera personer som är viktiga informationsbärare.''

Lägger återigen ut ett PM som jag fick förra året.

''Ja, det var en övning i området under den tiden, tyvärr har jag ingen mer info än det att bidra med.
Om det var kuppförsvarsövning eller något annat vet jag inte, men minst tre personer jag vet kommer från militären (kustjägare och fallskärmsjägare) och av dessa tre vet jag efternamnen på två och har en svag aning om vem den tredje är.

De ska i så fall ingått i en mindre grupp av andra personer som jag inte får ut namne på, men som jag misstänker är just SÄPO-anställda.

De två (förmodligen tre) jägarna jag vet om, det kan ha funnits fler på platsen runt MOP, är belagda med sekretess.
Varför vet jag att två (tre) var där då?
Jag var själv stationerad i området under tiden, både i februari och i mars. Jag träffade dom på Stockholms kustartilleriförsvar där de normalt inte hörde hemma (inte jag heller ska nämnas) i sista veckan i februari -86
De talade då om att man skulle öva inne i Stockholm.
De blev efter MOP som uppslukade av jorden under en period av tre, fyra veckor, därefter träffade jag åter en av dom två jag kände sedan innan, han kunde inte yppa något om övningen. Sekretess
Den andra av de två träffade jag senare, runt -87 i främlingslegionen. Han var där i 7 år, först en vända på fem år, sedan en skada, så svår att han var nära att stryka med.''

En övning under kort tid blir svår att koppla ihop med den långe blonde som uppträdde under en längre tid. Men hur är det med Tunnelbanemannen. Hur långt tillbaka går det spåra honom?
Det här med kupförsvarsövning är en teori som tilltalat mig, dels för att det finns vissa vittnesmål om att det har existerat.
De fick in en katt bland hermelinerna och någon som hade upplysning om detta tror jag var polisman Bror P.
Det är bara en känsla när jag läser om honom och tar del av hans liv efter mordet. Han behöver inte vara inblandad på något vis men var på fel plats vid tillfället.
Mina odds är att det är en svensk GM och kan hantera vapen i sin yrkesutövning.
Den enda hjälp GM behöver är att ta sig från mordplatsen och förstörelse av mordvapen.
Behöver inte vara många engagerade i detta.
Desto färre som vet desto bättre då läcker ingen information.
Ligger i sakens natur att vi fortfarande inte vet någonting och just detta påvisar att mordet begicks av väldigt få människor.
Facit kan vara att alla WT män och udda figurer utanför Grand och vid Sveavägen bara är statister i en dålig film.
Bara en gissning.....
Citera
2021-03-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Alla kan missa också de mest kompetenta. Skillnaden är hur man agerar när det händer.

Amatör det är mordet på Lennon. Trots tvåhandsfattning missas de första skotten och det är en ren tillfällighet att Lennon dör. Lennon tar sig vidare för egen maskin innan han faller ihop och dör under transporten till sjukhus.

Kompetent är ett bättre ord. OP s baneman agerar lugnt och kompetent i en mycket stressad situation. Han dyker upp snabbt gör sitt uppdrag och vänder på klacken.

Kompetent i vissa avseenden möjligen. Men inte överdrivet kompetent i vart fall:
Dåligt val av vapen för skott på nära håll
Dåligt val av ammunition
Vapnet har en ganska kraftig rekyl och det kan därför vara så enkelt som att skottet gick av av misstag på grund av rekylen eller att det var avsett som ett andra skott i OP men att rekylen fick vapnet att ändra vinkel.

Detta tyder inte på någon "jättekompetens". Jag skulle snarare säga att skytten har vapenvana och målmedvetenhet.

Till det kommer frågan varför skjuta Lisbet alls? Om skottet var avsett för henne är det enligt min uppfattning något som närmast utesluter politiska motiv (häri inkluderat politiskt grundat personligt hat mot Olof P). Ett politiskt motiverat mord har inget att vinna på att mörda t ex fruar eller andra i politikerns närhet.
Citera
2021-03-09, 11:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ja och förhör 2018-11-12 är med Håkan Ström angående sitt PM från 1987

Något förhör den 181121 har jag dock inte funnit..

Och de sistnämnda 2 med "agentkontakter" har jag förtillfället inte listat ut heller..
Citera
2021-03-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Kompetent i vissa avseenden möjligen. Men inte överdrivet kompetent i vart fall:
Dåligt val av vapen för skott på nära håll
Dåligt val av ammunition
Vapnet har en ganska kraftig rekyl och det kan därför vara så enkelt som att skottet gick av av misstag på grund av rekylen eller att det var avsett som ett andra skott i OP men att rekylen fick vapnet att ändra vinkel.

Detta tyder inte på någon "jättekompetens". Jag skulle snarare säga att skytten har vapenvana och målmedvetenhet.

Till det kommer frågan varför skjuta Lisbet alls? Om skottet var avsett för henne är det enligt min uppfattning något som närmast utesluter politiska motiv (häri inkluderat politiskt grundat personligt hat mot Olof P). Ett politiskt motiverat mord har inget att vinna på att mörda t ex fruar eller andra i politikerns närhet.

Jag tycker att mycket talar för att skottet mot LP är det första och att det av okänd anledning brinner av av misstag varefter gm fullföljer.

Vapnet är ett bra val i den rådande situationen Inga hylsor och hög stoppkraft.
Citera
2021-03-09, 13:51
Medlem
De som vet vem som gjorde det och varför vill inte att sanningen ska komma ut. Därav kommer fallet att bli föralltid olöst för allmänheten.
Citera
2021-03-09, 16:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToHeaven
De som vet vem som gjorde det och varför vill inte att sanningen ska komma ut. Därav kommer fallet att bli föralltid olöst för allmänheten.

Nej, tänk om den som visste något hade velat att det kom ut... Då hade mordet varit löst!
Citera
2021-03-09, 20:02
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tycker att mycket talar för att skottet mot LP är det första och att det av okänd anledning brinner av av misstag varefter gm fullföljer.

Vapnet är ett bra val i den rådande situationen Inga hylsor och hög stoppkraft.

Besitter ingen vapenteknisk kunskap men är benägen att i alla fall hålla med. Vissa vittnesutsagor blir svårförklarliga om första skottet träffade Olof Palme.

Skulle vara väldigt intressant att ta del av dokument i utredningen som berör den här ftågan, om de existerar.
Citera
2021-03-10, 02:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

- Lisbeth har dött

- Uppslag XXXXX

Vem/vilka är det som har "agentverksamhet"?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-03-10 kl. 02:29.
Citera
2021-03-10, 03:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vem/vilka är det som har "agentverksamhet"?
Vet ej. Har letat i minnet och i dokument utan att hitta något. Den förste jag kom att tänka på är Donald. Men det finns inget förhör med honom som passar in. Vilket i sig inte behöver betyda något. Vi kanske inte fått fram alla förhör med honom.

Annars är den enklaste förklaringen att det gäller för oss okända personer. Eller att ''agentverksamhet'' är ett internt uttryck som vi inte förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in