2021-03-09, 09:33
Medlem
susets avatar
Åtminstone 55 kvm, inga omgjorda 1or på 40 kvm.
Att kunna ta sig till Hötorget alternativt Odenplan utan byten väger tungt men är inget krav.
Familjevänligt, inte tolfte våningen i ett miljonprogram bredvid en motorväg.

Ett område jag gillar är t.ex. Enskede, särskilt Enskede Gård, men det känns som att man behöver sträcka sig till 3,5 miljoner där vilket inte är aktuellt.
Citera
2021-03-09, 09:58
Medlem
Inte så svårt. Ta 3 miljoner delat på 55 kvm och du får fram kvadratmeterpriset (~55k per kvm) och sedan kan du ju kolla försäljningsstatistik:

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/

Antingen får du bo jävligt långt ut, eller gå ner i storlek, eller hosta upp fler riksdaler.
Citera
2021-03-09, 10:15
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Att vilja bo någonstans innebär inte att man kan bo där.

Pendling med byte är kanske oundviklig beroende på vilka fler krav du har.

Om du söker ett billigt boende där det känns tryggt och är centralt så räcker nog inte din budget.
Citera
2021-03-09, 10:24
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suset
Åtminstone 55 kvm, inga omgjorda 1or på 40 kvm.
Att kunna ta sig till Hötorget alternativt Odenplan utan byten väger tungt men är inget krav.
Familjevänligt, inte tolfte våningen i ett miljonprogram bredvid en motorväg.

Ett område jag gillar är t.ex. Enskede, särskilt Enskede Gård, men det känns som att man behöver sträcka sig till 3,5 miljoner där vilket inte är aktuellt.

Du bör kunna finna en tvåa längst gröna linjen nordväst, d.v.s Bromma-Vällingby för ca 3 milj. Pris förståss beroende på skick, avgift och avstånd till stan m.m. Bromma är överlag bättre och dyrare än Vällingby så satsa på det i första hand.

Området påminner om Enskede och Årsta och borde uppfylla dina krav. T-banan som går raka vägen till stationerna du nämner. Främst tegelhus på 2-4 våningar byggda från sent 30-tal till tidigt 50-tal (samt några nyproducerade hus också förståss). Ingen motorväg i närheten och hyfsat familjevänligt.
Citera
2021-03-09, 10:24
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Ett hett tips är att kolla hemnet.
Citera
2021-03-09, 10:50
Medlem
Andersdamaans avatar
Bromma säger jag! Lugnt, välordnat och väl utbyggd kollektivtrafik.
Här är några exempel på lägenheter med dina specifikationer:
https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=18164&item_types%5B%5D =bostadsratt&rooms_min=2&rooms_max=2&living_area_m in=60&price_max=3000000

Denna t.e.x ligger nära Brommaplan, ca en kvart-tjugo minuter från Odenplan med tunnelbanan:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-riksby-stockholms-kommun-synalsvagen-6-17333815
Senast redigerad av Andersdamaan 2021-03-09 kl. 10:53.
Citera
2021-03-09, 11:15
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Om du söker ett billigt boende där det känns tryggt och är centralt så räcker nog inte din budget.
Klok sammanfattning !
Som svar till TS Årsta är toppen på alla sätt. Men kanske lite för dyrt för dig ?
Citera
2021-03-09, 12:14
Medlem
susets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Varken förväntar mig eller vill bo i Stockholms innerstad.
Anledningen att jag tog med Odenplan som möjligt slutstation är att man då kan ta pendeltåget, vilket jag i dagsläget gör, men med allt för lång restid.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Du bör kunna finna en tvåa längst gröna linjen nordväst, d.v.s Bromma-Vällingby för ca 3 milj. Pris förståss beroende på skick, avgift och avstånd till stan m.m. Bromma är överlag bättre och dyrare än Vällingby så satsa på det i första hand.

Området påminner om Enskede och Årsta och borde uppfylla dina krav. T-banan som går raka vägen till stationerna du nämner. Främst tegelhus på 2-4 våningar byggda från sent 30-tal till tidigt 50-tal (samt några nyproducerade hus också förståss). Ingen motorväg i närheten och hyfsat familjevänligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Bromma säger jag! Lugnt, välordnat och väl utbyggd kollektivtrafik.
Här är några exempel på lägenheter med dina specifikationer:
https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=18164&item_types%5B%5D =bostadsratt&rooms_min=2&rooms_max=2&living_area_m in=60&price_max=3000000

Denna t.e.x ligger nära Brommaplan, ca en kvart-tjugo minuter från Odenplan med tunnelbanan:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-riksby-stockholms-kommun-synalsvagen-6-17333815

Bromma är definitivt ett intressant alternativ!
Men finns det några ställen man bör undvika? Eftersom det är ett så stort område.
Behöver inte bo ett stenkast från tunnelbanan då jag gillar att cykla, förutsatt att den låsta cykeln blir lämnad ifred.
Citera
2021-03-09, 12:18
Medlem
sfrges avatar
Citera
2021-03-09, 12:50
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suset
Bromma är definitivt ett intressant alternativ!
Men finns det några ställen man bör undvika? Eftersom det är ett så stort område.
Behöver inte bo ett stenkast från tunnelbanan då jag gillar att cykla, förutsatt att den låsta cykeln blir lämnad ifred.

Bromma är väldigt lugnt överlag så alla områden är fullt gångbara, även dom områden som av hävd räknas till dom mer stökiga t.ex Blackeberg.
Lägenheten i Riksby som jag länkade till är den som jag själv hade valt då den ligger nära mataffärer, ett par hyfsade restauranger, systembolag och kollektivtrafik. Området är dessutom väldigt lugnt och har nära till grönområden.
Citera
2021-03-09, 14:38
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Bromma är väldigt lugnt överlag så alla områden är fullt gångbara, även dom områden som av hävd räknas till dom mer stökiga t.ex Blackeberg.
Lägenheten i Riksby som jag länkade till är den som jag själv hade valt då den ligger nära mataffärer, ett par hyfsade restauranger, systembolag och kollektivtrafik. Området är dessutom väldigt lugnt och har nära till grönområden.
Nja, Bromma är stort, och vissa delar ligger alltför nära Mordor, dvs Järvafältet, Riksby är t ex ett gränsfall, liksom närmare Spånga.
Brommaplan och Blackeberg är inga platser jag skulle välja, inte heller alltför långt ut mot Hässelby.
Gröna linjen västerut är också sjukt lång, och långsam.
Citera
2021-03-09, 16:54
Medlem
Essingeöarna 1ans buss till hötorget på runt 20 min, lugnt o fint. För 3 mille kan du få en fin 35-40 kvm lägenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in