2021-03-09, 10:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har inte sett agenda själv, kanske borde ta en titt.

Men vi vet väl vist vad en lockdown har för effekt. I alla länder som påminner någorlunda om Sverige (folk har kylskåp och behöver inte handla mat dagligen på matmarknader där de som säljer maten till 80% är sjuka och vi bor inte 10 personer i ett och samma rum) så går smittspridningen kraftigt ner och då naturligtvis minskar trycket på IVA och antal avlidna minskar.

Det är väl detta man vill åt, när smittspridningen är mycket hög likt den börjar bli i Sverige igen så är lockdown mycket effektivt. Sedan så har det också negativa effekter och dess är man ju nu också bekant med.

Så vad är det Tegnell inte vet? Har han verkligen det jobbet han har och inte lagt märkte till effekterna av en lockdown? Eller skiljer sig Sverige så mycket åt från andra europeiska länder att en lockdown här kommer att te sig helt annorlunda? Eller är det bara det faktum att han tappar ansiktet?

Det verkar gå ganska bra för Sverige. Ingen skenande smitta än så länge.
Citera
2021-03-09, 10:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Goda nyheter!

”Pfizers vaccin är effektivt mot den brasilianska mutationen, visar en ny studie vars resultat publicerats i New England Journal of Medicine on Monday, rapporterar Reuters.
I testerna visade det sig att vaccinet kunde neutralisera mutationen, kallad P1, ungefär lika bra som man neutraliserat tidigare varianter av viruset.
Trots fynden planerar Pfizer ändå att arbeta med en tredje påfyllnadsdos av vaccinet särskilt inriktad på att bekämpa virusmutationer, skriver Reuters.”

Väldigt trevlig nyhet! Just den mutationen har jag varit orolig för. För egen del är jag extra nöjd eftersom mina föräldrar precis vaccinerades med just Pfizers vaccin.
Citera
2021-03-09, 10:27
Medlem
Ni som är lite oroligare över viruset, både samhällsmässigt och för egen hälsa, hur förhåller ni er till vardagliga risker som att gå och och handla, hämta paket på posten, åka kollektivt? Kan man känna sig någorlunda trygg med en N95 mask och OK avstånd? Tycker själv att det är påfrestande att hela tiden behöva väga fördelar mot nackdelar.

På samma ämne, finns det några uppdaterad "rön" kring var den stora delen av smitta inträffar – och/eller hur den inträffar? Vet att det gjorde studier för några månader sen där typ hotell och gym utmålades som högrisk. Vet även att det pratades mycket om att huvuddelen av smittan skedde på arbetsplatser och i hem (kontra butiker t ex).
Senast redigerad av prrrr 2021-03-09 kl. 10:42.
Citera
2021-03-09, 10:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det verkar gå ganska bra för Sverige. Ingen skenande smitta än så länge.
Vet inte vilken sida du ser på men jag kollar på covidstatistik.se och där är det ju dess värre en om inte skenande så en kraftig ökning av nya fall.

Bra är det väl knappast.
Citera
2021-03-09, 10:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Tegnell och co kommer om man har nästan alla vaxade 1 juli släppa alla restriktioner lagom till semestern
Ja, jag hoppas att de har vett till det. Men jag fruktar att de kör en repris från i sommars och håller restriktionerna hela sommaren och släpper dem till hösten när ny fall ev. börjar ta fart igen, omvänt mot allt sunt förnuft.

I sommar tror jag att vi behöver lite öl uteserveringar och utomhus festivaler i alla fall om vi måste ta oss igenom en sån här vinter till. Vi/jag behöva en sommar paus och det är ju då man bör passa på, liksom unna sig familj träffar, utomhus speciellt om det är äldre äldre med naturligtvis.
Citera
2021-03-09, 10:47
Medlem
okok1s avatar
Verkar som man börjar öppna upp lite här och där i USA.
Citera
2021-03-09, 10:48
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kan du sluta med whataboutisms och fokusera på de som gjort rätt istället för de som gjort fel.

Kan du sluta fokusera bara på Sveriges fel och börja se allt vi gjort rätt?
Citera
2021-03-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Spännande se vaccineringen idag, bör väl vara 9-10% som har fått första dosen nu?

Förra veckan ökande de som fått första dosen med 0,2-0,4% per dag och mellan Fredag och Tisdag ökade det med 0,7%.

I Fredags var det 7,3% som hade fått första dosen så det bör hamna på runt 8,0% idag.

Allt hänger givetvis hur mycket vaccin som levereras och tyvärr ser jag ingen ökning av leveranserna v9 -> v10
Citera
2021-03-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Verkar som man börjar öppna upp lite här och där i USA.

Texas såg jag nu har återgått till det normala, några mer delstater?

Inte så konstigt kanske, dom vaccinerar 2.000.000 personer - per dag och har redan

17.7% utav USA:s invånare har fått första dosen
9.2% är helt färdigvaccinerade
90,351,750 vaccin är använda.

Fortsätter dom att hålla detta tempot har dom i maj vaccinerat hela den vuxna befolkningen nästan med den första dosen.

I stater som Alaska och New Mexico börjar man närma sig 30% som fått första dosen....
Citera
2021-03-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Att dessa stora klusterutbrott på skolor där både elever (ända från 1:a klass) och personal blir sjuka tror jag beror på att den nya brittiska mutationen sprids lättare och även då till och från barn enklare.

Grundskolan har ju annars tuffat på som vanligt under hela pandemin och tidigare undersökningar har vi visat att personal inte smittats mer än medel-befolkningen.

Fram tills nu så har ju "tvätta händerna och håll avstånd när man lämnar och hämtar" funkat.

Verkade vara exakt som jag trodde:

https://www.barometern.se/monsteras/brittisk-mutation-orsak-till-stor-smittspridning-i-monsteras-e03eed3e/

Den variant som hittills funnits (typ fram till strax efter nyår) har inte spridits i skolorna och av barn då vi inte sett så stora utbrott på skolor innan där även många barn blir sjuka/spridare.
Citera
2021-03-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Förra veckan ökande de som fått första dosen med 0,2-0,4% per dag och mellan Fredag och Tisdag ökade det med 0,7%.

I Fredags var det 7,3% som hade fått första dosen så det bör hamna på runt 8,0% idag.

Allt hänger givetvis hur mycket vaccin som levereras och tyvärr ser jag ingen ökning av leveranserna v9 -> v10

Räknar man förra + denna som vi är i nu och + nästa vecka så får Sverige totalt nästan 800.000. Det är inte supermycket men 800.000 doser på tre veckor är inte lite heller.

Sen från och med nästnästa vecka börja dom rejäla doserna att anlända. I April som är jävligt snart snackar vi om 3.4 miljoner doser...Nästan en mille i veckan. Viktigt regionerna är på tå då!
Citera
2021-03-09, 11:09
Medlem
I sommar kommer varenda kotte med ett uns av riskfaktor vara vaccinerad så restriktionerna kommer att lättas men långtidscovid finns fortfarande kvar som ett mörkt moln.

Tror unga som riskerar att drabbas av långtidscovid kommer att vara försiktiga och hålla avstånd pga den risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in