2021-03-08, 18:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Kommer du bo där hela livet tror du?
Jag har redan gjort det. Skämt åsido, det är mest vi lite äldre svenskar som bor kvar, och en del invandrare. Svenska barnfamiljer verkar flytta, vart vet jag inte. Jag bor i bostadsrätt, så det värsta drägget finns inte här. Lugnt och städat, även om det lukta av lite exotiska maträtter i farstun ibland.
Citera
2021-03-08, 18:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Det är bara att surfa runt på Google Maps och kolla var alla höghus finns, så hittar du alla ghetton i Stockholm.
Fast det där stämmer inte riktigt. Jag känner folk som bor i höghus i Fruängen, och det är ett gammalt fint område. Mest bostadsrätter, och priser på 3-4 miljoner och uppåt för en trerummare = inte ghetto.
Citera
2021-03-08, 18:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Hur har du gjort vid dessa situationer, stirrat tillbaka?

Ja det borde jag kanske gjort. Men jag fann det enklare att t.ex. fortsätta läsa Metro-tidningen några minuter till, tills bussen/T-banan eller vad det nu var jag väntade på kom, än att få en bunt idioter på mig som antingen ville bråka eller sälja/köpa något olagligt. Eller så var det kanske fyllon eller psykon som bara ville babbla? Oavsett vad de än ville så var det inget jag var ett dugg intresserad av så jag fann det enklast att bara ignorera alla stirrande fåntrattar och fortsätta med mitt.
Citera
2021-03-08, 19:09
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fast det där stämmer inte riktigt. Jag känner folk som bor i höghus i Fruängen, och det är ett gammalt fint område. Mest bostadsrätter, och priser på 3-4 miljoner och uppåt för en trerummare = inte ghetto.

Precis. Dessutom finns det höghus i innerstan som är ganska eftertraktade. Och låga hus i problemområden.
Citera
2021-03-08, 19:33
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Hej!

Vilken förort är värst i huvudstaden? Motivera varför!

Mvh

Rinkeby och Fittja, det ligger en aura av ogästvänlighet över båda ställena där man blir synad så fort man rör sig i eller omkring centrum.

Dessa två ställena är de enda som random folk kommit upp till mig och frågat "vad gör du här/vem ska du träffa?".
Citera
2021-03-08, 20:06
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Rinkeby och Fittja, det ligger en aura av ogästvänlighet över båda ställena där man blir synad så fort man rör sig i eller omkring centrum.

Dessa två ställena är de enda som random folk kommit upp till mig och frågat "vad gör du här/vem ska du träffa?".
Det är ju naturligt, eftersom båda områdena är muslimska enklaver. Har du inte rätt hudfärg eller kläder kommer du bli avvisad från området.
Citera
2021-03-08, 20:30
Medlem
Kolla var det finns hyresrätter = befintliga problem alt större risk för problem.

En stor anledning till varför Täby, Vallentuna, Danderyd inte drabbas lika hårt som Sollentuna, Järfälla osv.

Alla har bättre områden men finns inget "Malmvägen", "Termovägen" i Täby.
Citera
2021-03-08, 21:10
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Tycker personligen Kista är väldigt deprimerande.
Inte bara på den demografiska planen utan själva området i sig suger verkligen livslusten ur en.
Skulle aldrig kunna tänka mig att bo där.
Citera
2021-03-08, 21:23
Medlem
Rassesvins avatar
Det finns massvis med dåliga förorter i Stockholm. Det är numera enklare att räkna upp de som inte är dåliga, än alla de som är dåliga.

Vart än araber och afrikaner existerar, där är det slum.

Eftersom trådstarten efterfrågar den värsta förorten, så skulle jag säga Rinkeby. Fullt av negrer och gängkonstellationer där.

De står dygnet runt och langar knark i centrum och gömmer, i alla fall tidigare, knark i vissa butiker. Helt klart en riktigt otrevlig plats att vara på.

Jag var ett par gånger i Rinkeby kvällstid under 90-talet och redan då var det helt jävla nergånget. De hade "spotters" lite överallt, smågäng utplacerade och enbart somalier och ett par araber inne i centrum.

Definitivt ett av de värsta områdena för en svensk i Stockholm. Jag var där för ett par veckor sedan på arbete under kvällstid och blev konstant iakttagen.

Negrerna stod på alla möjliga platser och bara stirrade tomt. Det första som slog mig är att det här är djur. Om jag skulle få hjärtstopp mitt framför dem så skulle de plundra både mig och bilen.

Det var som att ha hyenor runtom sig.
Senast redigerad av Rassesvin 2021-03-08 kl. 21:26.
Citera
2021-03-08, 21:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Är sällan där nu mer.

Stockholm har nog blivit än mer segregerat iaf.

Skärholmen, Vårberg, Sätra och Bredäng på 90-talet var inte några arab-ghetton i mina ögon, lite busigt men med ganska många knegar-Svenssons, pensionärer, finnar, a-lagare på det stora hela.

Fittja och Rinkeby däremot var 100% no-go zoner redan på 90-talet.

Två förorter som förändrats mycket sen 90-talet verkar vara Skarpnäck och Rissne som gått
från att vara förhållandevis svenska till att bli alltmer berikade.

Samtidigt verkar Bromma-Ulvsunda ha gentrifierats, det var mer industriområde förr. Samma gäller området vid Sickla/Hammarbyhamnen som definitivt gått från skräptomter till lyxbyggen.
Jag hade en vän i viken slutet 00-tal i just Rissne, obehagligt nära Rinkeby/Tensta men då upplevde jag det som svenskt/vitt.
Bara 12 år sedan.
Citera
2021-03-08, 21:45
Medlem
LiquidSwordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Kolla var det finns hyresrätter = befintliga problem alt större risk för problem.

En stor anledning till varför Täby, Vallentuna, Danderyd inte drabbas lika hårt som Sollentuna, Järfälla osv.

Alla har bättre områden men finns inget "Malmvägen", "Termovägen" i Täby.
Jo, flygkårs & fregatten haha
Citera
2021-03-08, 22:11
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Mitt tycke brandbergen ocentralt å stökigt.Rinkeby är ju lätt i alla fall å komma därifrån.
Kan du motivera mer? Så jävla farligt är ju inte brandbergen? Eller har det ändrats fort där? Är inte jordbro värst i Haninge? Går ju inte att jämföra med exempelvis rinkeby.

Minns när jag var utomlands senast. Lugnt och skönt, max 3 språk som talades. Kommer hem till Sveige och stannar i skärholmen på väg hem.... Helt sjukt. Gick in i en butik där personalen så lugnt som möjligt försökte förklara att det inte gick att byta använda kläder när ett stort gäng hotfullt gick närmre och närmre personalen. När man satt och åt SKREK folk på minst 15 olika språk och det var totalt kaos. Då märkte man verkligen vilken skillnad det är på ett homogent land jämfört med experimentet Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in