2021-03-08, 16:24
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Vad händer i de här förorterna som gör att de sticker ut?

På 60-talet beslutade man att bygga en miljon nya bostäder, det s.k. miljonprogrammet. Det var alla möjliga typer, förtätningar i städer liksom helt nya områden, t.ex. många radhusområden. Men mest känt är nog de stora betongförorterna. Kommunala bostadsbolag premieras och kom att dominera. De som tidigare inte haft råd och varit inneboende flyttade dit liksom många ungdomar som fick sin första bostad. Men det kom också invandrare från alla jordens hörn. Liksom att olika institutioner kom att tömmas på sina patienter. Alla dessa kom att flytta dit.

Områdena fungerade ofta hyfsat från början och det uppkom t.ex. många olika föreningar. De flesta var helt normala människor som bodde där, men då det även fanns många missbrukare, kriminella, psykiskt sjuka m.fl. kom de "vanliga" människorna med tiden att flytta därifrån. Lägenheterna som oftast ägdes av kommunala bostadsbolag skickade sina lediga lgh till bostadsförmedling varpå de som inte kunde fixa en bostad själv flyttade in, d.v.s. ofta personer med olika problem. Varpå de successivt blev värre och värre.

Det finns som bekant idioter i samhället. Inte sagt att alla som bor i dessa områden är idioter, men idioter bor någonstans de med och oftast är det i just de områdena.

Det finns således fler arbetslösa, personer med alkohol och/eller drogproblem, kriminella, psykiskt sjuka. Och framförallt många från andra delar av världen, främst tredjevärlden som har svårt att komma in i det svenska samhället. Dessa har många fall även skapat s.k. parallellsamhällen.

Detta medför att det ofta är bråkigt, nedskräpat, brottsligt och en allmänt otrygg känsla. Och för några områden är det värre än för andra tyvärr.
Citera
2021-03-08, 17:02
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Intressant med en resa bakåt i tiden. Hur ser du på förorterna i huvudstaden idag?

Är sällan där nu mer.

Stockholm har nog blivit än mer segregerat iaf.

Skärholmen, Vårberg, Sätra och Bredäng på 90-talet var inte några arab-ghetton i mina ögon, lite busigt men med ganska många knegar-Svenssons, pensionärer, finnar, a-lagare på det stora hela.

Fittja och Rinkeby däremot var 100% no-go zoner redan på 90-talet.

Två förorter som förändrats mycket sen 90-talet verkar vara Skarpnäck och Rissne som gått
från att vara förhållandevis svenska till att bli alltmer berikade.

Samtidigt verkar Bromma-Ulvsunda ha gentrifierats, det var mer industriområde förr. Samma gäller området vid Sickla/Hammarbyhamnen som definitivt gått från skräptomter till lyxbyggen.
Citera
2021-03-08, 17:07
Medlem
Det är bara att surfa runt på Google Maps och kolla var alla höghus finns, så hittar du alla ghetton i Stockholm.
Citera
2021-03-08, 17:09
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
90-talsminnen

Rinkeby är ju rikskänt som stället som för alla tankar till tredje världen. Har varit där en gång på 90-talet och redan då var det 100% kulturberikat.

Hallonbergen på den tiden var också kulturberikat, men där fanns även en del svenska pensionärer och a-lagare. Rissne var 75% barnfamiljs-Svenssonställe även om invandrarna började hitta dit.

Fittja var slitet och ruggigt, som svensk fick man fick en obehaglig känsla av "vad gör du här" stirrande.

Då kändes Alby lugnare, lite mer låginkomstsvenskar och även en del ziggar bland befolkningen.

Skärholmen var inte så himla berikat, mycket knegar-svenssons, a-lagare, fattigpensionärer och kufar som gärna hängde på loppmarknaden vid p-huset.

Citat:
Intressant med en resa bakåt i tiden. Hur ser du på förorterna i huvudstaden idag?

Samtliga problemområden har tyvärr fått än större problem än på 90-talet. Boendesegregationen har ökat för vart år som gått.

På 90-talet bodde det fortfarande många av de ursprungliga hyresgästerna kvar. Men de som kunnat har sedan dess flyttat. Andra har dött undan. Jag förmodar att det var det du upplevde i Hallonbergen med en del svenska pensionärer på 90-talet.

Rinkeby hade åtminstone på tidigt 90-tal fortfarande en del svenskar i området, men de flesta var invandrare från t.ex. Grekland, Turkiet, Jugoslavien, arabvärlden mm. Nu har de flesta västerlänningar flyttat, kvar är främst araberna, men även de håller på att ersättas av afrikaner (främst somalier förmodar jag).

Risne var som du säger rätt OK på 90-talet, men tyvärr har det också gått ner sig sedan dess. Trist att det blev så.

Hela den röda linjen sydväst från Skärholmen till Norsborg har varit en sorglig upplevelse ganska länge nu tycker jag, men visst var det klart mindre dåligt för 30 år sedan än nu. Och visst, några områden har ju alltid varit lite bättre/mindre dåliga än andra.

Men det är kul att du nämner just stirrande i Fittja, för just det upplevde jag också. Oavsett tid på dygnet så stod folk och glodde på en om man inte kom därifrån och bara klev av för att byta till en buss eller något liknande. Riktigt märkligt med folk som bara står och glor på alla som inte är därifrån.
Citera
2021-03-08, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EmmamedE
Som tidigare nämnt så finns det nog många kandidater.

Lägger till Hallonbergen. Som liten minns jag att jag en gång stannade till där och gick in på spelbutiken. Kändes som jag kommit till utlandet, alla stirrade och jag upplevde det som läskig stämning. Detta var kanske 20 år sen. Lär vara värre idag.
Inträffar väl en del skjutningar där då och då.

Skärp dig för fan. Hallonbergen är inte så dåligt.

Rinkeby, Fittja, Husby, Tensta och Skärholmen är långt värre.
Citera
2021-03-08, 17:32
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Är sällan där nu mer.

Stockholm har nog blivit än mer segregerat iaf.

Skärholmen, Vårberg, Sätra och Bredäng på 90-talet var inte några arab-ghetton i mina ögon, lite busigt men med ganska många knegar-Svenssons, pensionärer, finnar, a-lagare på det stora hela.

Fittja och Rinkeby däremot var 100% no-go zoner redan på 90-talet.

Två förorter som förändrats mycket sen 90-talet verkar vara Skarpnäck och Rissne som gått
från att vara förhållandevis svenska till att bli alltmer berikade.

Samtidigt verkar Bromma-Ulvsunda ha gentrifierats, det var mer industriområde förr. Samma gäller området vid Sickla/Hammarbyhamnen som definitivt gått från skräptomter till lyxbyggen.
Skärholmen verkar ganska blandat, men det kan bero på att många åker dit för att shoppa från närområdet. Klientelet som bor där är nog ganska invandrat, men många svenskar besöker Skärholmens Centrum och Kungens Kurva för att handla.

Det är egentligen inget fel på områdena i sig, Skärholmen, Sätra, Vårberg, Bredäng har mycket natur och parker och fina köpcentrum, utan det är ju klientelet som drar ned standarden. Alla de här områdena startade som stadsdelar för svensk arbetarklass, men "den generösa flyktingpolitiken" har skapat en ghettostämpel med busliv och kriminalitet. Vi får "tacka" våra politiker för detta, de bor ju inte själv i de här områdena så det bryr sig inte så mycket.

Undrar förresten vart alla zigenare tagit vägen, förr var det mycket sånt i Skärholmen. Kanske araberna och negrerna skrämt iväg ziggisarna till andra områden.
Senast redigerad av Tammer 2021-03-08 kl. 18:06.
Citera
2021-03-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Men det är kul att du nämner just stirrande i Fittja, för just det upplevde jag också. Oavsett tid på dygnet så stod folk och glodde på en om man inte kom därifrån och bara klev av för att byta till en buss eller något liknande. Riktigt märkligt med folk som bara står och glor på alla som inte är därifrån.

Hur har du gjort vid dessa situationer, stirrat tillbaka?
Citera
2021-03-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Skärholmen verkar ganska blandat, men det kan bero på att många åker dit för att shoppa från närområdet. Klientelet som bor där är nog ganska invandrat, men många svenskar besöker Skärholmens Centrum och Kungens Kurva för att handla.

Det är egentligen inget fel på områdena i sig, Skärholmen, Sätra, Vårberg, Bredäng har mycket natur och parker och fina köpcentrum, utan det är ju klientelet som drar ned standarden. Alla de här områdena startade som stadsdelar för svensk arbetarklass, men "den generösa flyktingpolitiken" har skapat en ghettostämpel med busliv och kriminalitet. Vi får "tacka" våra politiker för detta, de bor ju inte själv i de här områdena så det bryr sig inte så mycket.

Undrar förresten vart alla zigenare tagit vägen, förr var det mycket sånt i Skärholmen. Kanske araberna och negrerna skrämt iväg ziggisarna till andra områden.

Besöker du dessa områden ibland?
Citera
2021-03-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons-Bokalen
Skärp dig för fan. Hallonbergen är inte så dåligt.

Rinkeby, Fittja, Husby, Tensta och Skärholmen är långt värre.

Vad gör Hallonbergen mindre dåligt jämfört med de områden du räknar upp?
Citera
2021-03-08, 18:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Besöker du dessa områden ibland?
Jag bor där...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag bor där...

Kommer du bo där hela livet tror du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Det är bara att surfa runt på Google Maps och kolla var alla höghus finns, så hittar du alla ghetton i Stockholm.

Vilket fantastiskt tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in