2021-03-08, 18:39
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Eftersom man inte skriver något om hur han dött lutar det väl åt självmord? Hade det varit en olycka hade man väl skrivet det, eller?

Nja med det som kommit fram är det rätt svårt att dra slutsatser om självmord. Även om han dött av sprängladdning så utesluter det inte olycka eller mord. Hade han hittats hemma hängd med låst dörr inifrån hade det kanske varit betydligt lättare att dra denna slutsats.
Citera
2021-03-08, 18:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Nu har jag bara läst aftonbladet och DN.

Men:

1. Någon detonation är väl inte bekräftad?

2. Är självmord bekräftat?

Är det inte mer sannolikt att han bara halkat och slagit huvudet?
Ingenting är bekräftat mer än att det är Deniz Arda man funnit. Självmordsteorin grundar sig i att det framstår som en enkel förklaring för många. Och eftersom det rör sig om en militär så tänker man sig att han hållit sina planer hemliga och gått till skogs. Sprängning har väl också med yrket att göra.
Citera
2021-03-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Gissningsvis har han sprungit i taskig terräng och missat en djup spricka. Trillat ner i denna och skadat sig så pass allvarligt att han inte lyckats ta sig ur för egen maskin.

Precis! Det räcker med att trampa ner i en håla, stuka, bryta foten, är det sen lite kallt ute...tja....

Ytterst beklagligt, och mina tankar går till familj och vänner till Deniz!

Jag kommer osökt in att tänka på filmen 127 Timmar
Citera
2021-03-08, 18:45
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Knappast A-människa och inte alls till 100% planerat eftersom han glömde skriva en liten notis om vad han skulle göra så att alla människor som slösat bort både tid o pengar på att leta efter honom hade sluppit det och istället kunnat vara verksamma med produktiva ting.

Det ingår inte i A-människans plan att avslöja sig som ofullkomlig och självmordsbenägen för sin omgivning. Tvärt om så är denna typ av person någon som till varje pris vill dölja alla defekter och dåligheter. Kanske ligger själva orsaken till självmordet i detta. Istället för att prata med anhöriga eller psykolog så tog han permanent lunchrast. Då kan man knappast räkna med något tårdrypande avskedsbrev där han gråter ut om hur han egentligen mått. Det finns inte på kartan hos den typen av människor, tror jag då alltså.

Jag kan tänka mig att en del livströtta i hans kategori som har möjlighet "tar livet av sig" genom att helt enkelt ta allt större risker i strid tills de dör en soldats död. Men Deniz var inte förlagd i långtbortistan så han skapade sitt eget slagfält där han blev sprängd icke desto mindre. En idé på en IED som tog hans väl och ve.

Skulle ge en del för att få veta vad som försiggick i hans inre innan självmordet. Var skon klämde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
https://www.bildtagg.se/bild/gz3uzwjpvugxdfalyry8dk10

https://www.bildtagg.se/bild/novbb2m1znv6289bsp0mwd2a

Ni som vart på platsen. Va tror ni dessa skador på stenen kommer ifrån? Och om något hade detonerat. Hade de inte märkts mer, ni som kan. Och framförallt obduktion. Ser ut som steten har repat av något hårt. Men förmodligen av alla som klättrat. Fallande stenar, erosion och trä. @nedramlok ?

Anledningen art jag funderar om det är självmord är att
-armen/benet verkar gått av.
-delarna är spridda
-Det va november(deppig månad)
-lämnar saker hemma
-någon form av brev (verkar som de vart inplastad men förpackningen brytits?)
-märken på stenar
-bombgrupp

men mkt talar för olycka men det är många saker nu även för självmord.
(Rättelse, november är statistisk lågsäsong för sjmord)

Finns en bild där en tallriksformad del från ett stenblock syns ha släppt från blocket, relativt färsk ´såryta´. Kan relateras till så kallad spalleffekt där ett pansrat fordon träffas av tung projektil dvs kraft orsakar att den inre pansarväggen släpper relativt stora ytor. En kraftig explosion mot blocket kan förväntas orsaka liknande skador på andra sidan av blocket. (Ids ej nu leta rätt på bilden, senare)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elleichkei
Precis! Det räcker med att trampa ner i en håla, stuka, bryta foten, är det sen lite kallt ute...tja....

Ytterst beklagligt, och mina tankar går till familj och vänner till Deniz!

Jag kommer osökt in att tänka på filmen 127 Timmar

Rättsläkaren lär ju kunna se om det finns brutna ben/frakturer. Det ser annorlunda ut än om djur gnagt på benen.

Jag tror att att han råkat ut för olycka. Man går inte ut i terrängen och tar livet av sig iklädd funktionskläder. Det är exakt vad det ser ut som. Han har gett sig ut på ett motionspass medhavt minimalt med packning, inte ens mobiltelefon.
Citera
Medlem
PalaceRoyales avatar
Det har varit militärövningar i området. Inte kan han ha plockat upp en granat?
Han om någon borde väl ha koll på hur de ser ut....
Citera
2021-03-08, 18:46
Medlem
Hur kan ingen ha tänkt tanken att bombteknikern kanske hade ett verktyg eller kunskap att plocka ut någon sak som ramlat i en skreva eller fastnat någonstans?
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Gissningsvis har han sprungit i taskig terräng och missat en djup spricka. Trillat ner i denna och skadat sig så pass allvarligt att han inte lyckats ta sig ur för egen maskin.
Jag tror att de har hittat ett brev. Annars hade de inte avskrivit ärendet så pass snabbt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Bombtekniker tillkallas och säkrar platsen bara om det finns skäl till det. I detta fall så är det förmodligen första patrull på plats som sett att kroppen helt enkelt är sprängskadad, möjligen med någon form av teknisk materiel (batteri, stubinrester, pentyl, granatsplitter etc) i närheten.

Givet DA´s bakgrund finns ju dessutom goda skäl att tro att han hade tillgång till olika typer av sprängmedel kanske till och med handgranater och det vet ju polisen när de hittar kroppen dvs minsta misstanke om att han sprängt sig själv till döds = säkra/röja platsen.

Jag funderar om platsen han hittades på kan vara av betydelse varför bombexpertertikallades.
Om man vill spränga sig själv och förbättra sprängkraften så kan man krypa in i en skreva och sen utlösa...
Citera
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Inget är bekräftat förutom att det är DS och att det inte är mord.

Polisen brukar bara gå ut med dödsorsaken om det skett ett mord som leder till åtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ingenting är bekräftat mer än att det är Deniz Arda man funnit. Självmordsteorin grundar sig i att det framstår som en enkel förklaring för många. Och eftersom det rör sig om en militär så tänker man sig att han hållit sina planer hemliga och gått till skogs. Sprängning har väl också med yrket att göra.

Ok, tack för infon.

Känns mycket mer troligt med halkning än självmord. Men visst, fler män dör av självmord än av att ramla varje år. Så jag kanske har fel.
Citera
2021-03-08, 18:47
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX2
Har har inte sprängt sig själv. Det är djur som spridit kvarlevorna.

Visst är det fantastiskt, folk tror att skogen är tom. https://sverigesnationalparker.se/park/tyresta-nationalpark/nationalparksfakta/djurliv/

Lyssna på CygnusX2!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in