2021-03-08, 17:38
Medlem
tuffkatts avatar
Ni som drar slutsatsen att han måste sprängt sig själv baserat på förekomsten av bombgrupp - vad får er att göra det? Menar ni att att det fanns explosiva ämnen på platsen där kroppen hittades samtidigt som han på samma plats sprängt sig själv i luften? Två handgranater i fickan men bara en exploderade? Eller planterade han ut explosiva medel runt platsen för att förhindra människor från att ta sig fram?

Jag ser inte kopplingen. Vill ni ge er på ett försök till en logisk förklaring?
Citera
2021-03-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Tragiskt om det var självmord. Även tuffa soldater kan lida av psykisk ohälsa. RIP

Ingen som inte lider av psykisk ohälsa väljer väl det yrket från första början.
Citera
2021-03-08, 17:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Myndigheterna kommer inte säga mer om det här av hänsyn till de anhöriga. Enda sättet att vi får reda på om han sprängt sig eller om det verkar vara en olycka är om anhöriga väljer att själva gå ut med information.

Själv har jag trott sedan dag ett när kroppen hittades att det var Arda och att han sprängt skallen av sig. Jag baserar det på två saker: Kroppen kunde inte omedelbart identifieras. Bombtekniker var på platsen.
Citera
2021-03-08, 17:42
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Du menar att alla soldater är psycho? Som poliser och andra vaktliknande folk på eller. Maktkåta galningar som behöver hävda sig. Man ska nog inte vara fördomsfull.
Citera
2021-03-08, 17:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Ni som drar slutsatsen att han måste sprängt sig själv baserat på förekomsten av bombgrupp - vad får er att göra det? Menar ni att att det fanns explosiva ämnen på platsen där kroppen hittades samtidigt som han på samma plats sprängt sig själv i luften? Två handgranater i fickan men bara en exploderade? Eller planterade han ut explosiva medel runt platsen för att förhindra människor från att ta sig fram?

Bombtekniker används för att samla in fakta om en misstänkt explosion. De kan göra bedömningar om sprängladdningens storlek och typ. De kan hitta fragment som visar vad för bomb/laddning som använts. De kan ta prover som vid kemisk analys kan visa vilken typ av sprängmedel. Och massa mer.

Saker som vanliga snutar inte har utbildning på att göra.
Citera
2021-03-08, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt

En användare postade helt kort, innan det blev känt att bombgruppen varit där, att den som hittats var DA och att det hade skett en detonation på platsen. Jag tror själv att den infon var helt korrekt och att den kom från en polis som varit på platsen.
Citera
2021-03-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Hur öde ligger fyndplatsen? Borde inte en detonation hörts vida omkring?

Inte om han detonerar i en djup klippskreva.

Handgranat tror jag inte på, dessa har försvaret troligen god uppsikt över.

Sprängdeg samt tändhattar möjligtvis. Kanske små korvar av sprängdeg lindade runt huvudet, och två tändhattar in i näsborrarna. Så han blir svår att identifiera.
Citera
2021-03-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo

Något kan ha hänt som gjorde att han mådde dåligt. Du behöver inte levt hela livet med psykisk ohälsa för att bli deprimerad och vilja avsluta livet
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Verkar ju helt sjukt att spränga skallen av sig. Varför gjorde han det? Han kan inte ha mått så bra. Tvångstankar?
Citera
Medlem
Scilons avatar
Vet någon den exakta platsen i Tyresta som kroppen hittades?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Myndigheterna kommer inte säga mer om det här av hänsyn till de anhöriga. Enda sättet att vi får reda på om han sprängt sig eller om det verkar vara en olycka är om anhöriga väljer att själva gå ut med information.

Själv har jag trott sedan dag ett när kroppen hittades att det var Arda och att han sprängt skallen av sig. Jag baserar det på två saker: Kroppen kunde inte omedelbart identifieras. Bombtekniker var på platsen.

Går det ens identifiera? Kroppen sväller och byter färg och förmultnar och så vidare. Försökte söka lite på "Stages of Human Decomposition" med det var för äckligt att titta på.
Citera
2021-03-08, 17:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scilon
Vet någon den exakta platsen i Tyresta som kroppen hittades?

Googla 59°10'17.8"n 18°17'36.3"e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in