2010-10-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kan du verkligen kalla en kvinna för finne?
Ja. Ordet har ingenting med kön att göra vad jag vet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Finnar
Citera
2010-10-28, 13:02
Medlem
Finns det ens något som är helt korrekt?
Citera
2010-10-28, 20:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101001001
Ja. Ordet har ingenting med kön att göra vad jag vet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Finnar
För det första ska man nog akta sig för att använda Wikipedia just som källa för lexikaliska definitioner. Det belägg du anger visar vidare på¨något annat än det du vill hävda, nämligen att finnar kan användas som kollektiv benämning när könet är ointressant. Det är inte samma sak som att det går att använda om en bestämd grupp människor varav, till exempel, fyra är män och sex kvinnor, och absolut inte samma sak som att det går att kalla en kvinna för en finne.
Citera
2010-10-30, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första ska man nog akta sig för att använda Wikipedia just som källa för lexikaliska definitioner.
Ok, jag ville bara hänvisa till något som var lätt att länka till. Men varken Bonniers svenska ordbok, SAOB eller SAOL anger att ordet finne är reserverat för män.

Vad är då enligt din mening den könsneutrala eller feminina synonymen till finne? Finsk/finska har ju en något skild betydelse.
Citera
2021-03-07, 20:40
Bannlyst
Varför heter det norrman och inte norsken?

Det här har jag aldrig fattat, såvitt jag vet är den officiella benämningen för en norsk man just norrman/norsk, men jag har ändå aldrig hört någon benämna en norsk man för just "norsken." Vet någon vad det här beror på? För mig är det inget konstigare än att säga "svensken" eller "dansken", men när det kommer till norsken så heter det plötsligt norrmannen.

Kan även passa på att fråga, varför heter det finnen och inte finsken?
Citera
2021-03-07, 20:51
Medlem
Hegamons avatar
Jag vet inte men som boende i Norge ska jag försöka. Det är väldigt mycket ord på norska som är självklara här men helt oväntade på svenska. Jag tänker på att tomten heter nissen eller julenissen. Det låter fel men är helt rätt.

Det heter norrman på norska. Han är norrman, säger de. De säger snacke norsk.

Total bifråga och angränsande till kapning av tråden. Men vi säger norrbaggar. Varför?? Det är ett mycket konstigt ord. Var ens associera norrmän med "baggar"?

Svennebanan
Finnjävel
Norrbagge??
Danskjävel

Det kanske bara är slang och där behövs ingen större logik?
Citera
2021-03-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DownInMexico
Det här har jag aldrig fattat, såvitt jag vet är den officiella benämningen för en norsk man just norrman/norsk, men jag har ändå aldrig hört någon benämna en norsk man för just "norsken." Vet någon vad det här beror på? För mig är det inget konstigare än att säga "svensken" eller "dansken", men när det kommer till norsken så heter det plötsligt norrmannen.

Kan även passa på att fråga, varför heter det finnen och inte finsken?

Kan man inte säga båda?
Citera
2021-03-07, 21:26
Medlem
Abattoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet inte men som boende i Norge ska jag försöka. Det är väldigt mycket ord på norska som är självklara här men helt oväntade på svenska. Jag tänker på att tomten heter nissen eller julenissen. Det låter fel men är helt rätt.

Det heter norrman på norska. Han är norrman, säger de. De säger snacke norsk.

Total bifråga och angränsande till kapning av tråden. Men vi säger norrbaggar. Varför?? Det är ett mycket konstigt ord. Var ens associera norrmän med "baggar"?

Svennebanan
Finnjävel
Norrbagge??
Danskjävel

Det kanske bara är slang och där behövs ingen större logik?

Norrbagge är svenskans äldsta skällsord.
Citera
2021-03-07, 21:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abattoir
Norrbagge är svenskans äldsta skällsord.

Ja det är gammalt som fan:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrm%C3%A4n
Citat:
Norrbagge eller bara bagge är ett gammalt svenskt skällsord för norska män. Varianten bagge finns belagt så tidigt som 1525,[12] och sammansättningen norrbagge har förekommit åtminstone sen 1604.[13] Oklara källor gör gällande att Birger jarl redan påsken 1257 instruerat sina män att inte kalla de norska gästerna för baggar, men detta kan vara en skröna, då källan hänvisar till en norsk konungasaga.[14]

Ordet har sina rötter i ordet bagge, vilket i det här fallet syftar det maskulina fårets genitalier.
Citera
2021-03-07, 22:09
Medlem
yz44s avatar
Både norrman och norsken fungerar.
Citera
2021-03-08, 09:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForseteII
Jag tycker det är helt rimligt att folk från Norge kallas Norrmän och inte norskar. Norge=Norr Rige Det norra riket. Norskar låter fullt förövrigt.

...och Sve-rige är?
Citera
2021-03-08, 16:31
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nordbor är väl samlingsnamnet för boende i Norden, och skandinaver för boende i Skandinavien?

Det något sökta begreppet "nordbor" inkludertar ju även islänningar och finnar. Det vedertagna begreppet Skandinaver avser däremot endast svenskar, danskar och norrmän - precis som flygbolaget SAS signalerar med sina flaggor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in