Citat:
Ursprungligen postat av
TonyBergman
Instämmer helt i det fetade.
Dock är L enklare att tolka än t.ex MP.
Även om MP skulle ligga stadigt kring 3% kan jag ge mig fan på att dom lyckas trilla över 4%.
Mp har vänner det har inte L.
Skulle dom enade nu gå efter Sabuni kan dom hitta röster hos besvikna C, kanske sossar som inte vill rösta M. Några moderater som går tillbaka osv.
Men om dom inte gör det så ser vi ju nu var väljarna tycker om nuvarande position. Går dom till val på "om alliansen är större än S+MP+V" kommer dom inte över 2-3%.
Jag kan inte alls se vart dom ska kunna hitta dessa röster som dom behöver. Det finns fortfarande ingen speciell att rösta på dom om man vill uppnå något konstruktivt. Varken nu eller tidigare förutom att lyckas lura till sig från mindre pålästa väljare genom annat väalfläsk. Men inte ens dom kan vara tillräckligt många tror jag. Det enda skulle vara stödröster från M. Men varför rösta på L när man ännu inte vet riktigt vad man får som med största sannolikhet skulle skapa trubbel igen för M när man ännu inte verkar mogna nog att kunna hantera SD. Dessutom behövs det för KD som man kan lita på och vet var man har.
Besvikna C-väljare kan vi nog glömma. Dom verkar tvärtom ganska nöjda med läget. Dom hade lämnat för längesen annars vilket inte skedde. Lööf har stort stöd och har varit tydlig hela tiden hela tiden för det hon gör till skillnad mot inom L.
Sabuni behövde främst göra denna manöver för sin egen framtid och bryt dödläget inför sig själva. Nu har dom en linje iaf att följa som saknades innan. Men några röster är tveksamt om det kommer generera. Då hade hon behövt våga mer..som att kunna förhandla med SD. Nu gör dom precis som inför förra valet och sticker huvudet i sanden och tror på ödet.
Till på köpet så har dom säkrat makten för Löfvén mandatperioden ut. Den som dom ska bekämpa i valrörelsen sedan. Mycket märkligt. Nej. Jag ser inte hur detta ska gå.
Men detta är inte klart. Sabuni kan mycket väl förlora detta och tvingas avgå snart. Som sagt. Hon var tvungen att göra något för att ge sin överlevnad en chans kortsiktigt. Sen att det inte lär räcka eller var modigt eller tydligt nog är en annan sak.