2021-03-08, 12:26
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Följande finns ej i PU som svar på direkt begäran.

Alla förhör med polisman Hans Koci.

Alla förhör med vittnet Leif Kahlbom.

Alla förhör med polisman Per-Ola Karlsson.

Alla förhör med polisman Per Jörlin.

Utredning av Expressens uppgift att Hans Holmer blev stoppad av en polispatrull på en väg utanför Stockholm på kvällen 860228.

Alla förhör med polisman Stefan Svensson.

Alla förhör med polis Nils Linder.

Alla förhör med Reidun Andreasson Scandic hotell Borlänge.

Dokument och annat material som överlämnats till journalisten och författaren Thomas Pettersson.

Alla förhör av Lisbet Palme utförda av Säpo/SÄK på Sabbatsbergs sjukhus mordnatten 860301.
Observera!

LP bad uttryckligen om att Säpo skulle komma till Sabb mordnatten. Nu hävdar PU att det inte finns några förhör med henne hållna av Säk. Ytterligare ett bevis för att de aldrig anlände trots att de blev kallade. Minst sagt uppseendeväckande. Vad sysslade Säpo med mordnatten. IL lättade lite på förlåten avseende cheferna. De häckade i Gropen.

Thomas Pettersson har på Filter hävdat att han fick ut sekretessbelagt material från PU 2017. PU förnekar nu att man lämnat ut material till honom. Föga uppseendeväckande. Lagbrott är inget polisen och Åklagarmyndigheten vill erkänna.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-08 kl. 12:30.
Citera
2021-03-08, 12:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Samtliga förhör med "Anneli" EH-14839-1. 930122. Sidan 3 i länken.

https://drive.google.com/file/d/1Px7qBCUy6K-2u6bthlJwFZ_jci_siL7W/view?usp=sharing

''Gick Kungsgatan i riktning mot Sveavägen och svängde in till höger på Sveavägen i riktning mot Dekorima. Anneli har för sig att de skulle titta på möbler i ett skyltfönster.''

Alltså på Sveavägen mellan Kungsgatan och Dekorima. Om vi nu ska tro på henne och hennes minnesbild 7 år efter mordet.

Precis, det är det jag undrar. Låg möbelaffären på västra eller östra sidan vilket kan ha betydelse. Som vi vet stod det endast en WT-man i hörnet Sveavägen/Tunnelgatan och det var Tunnelbanemannen i västra hörnet. Jag tycker Anki och Anneli är lite snurriga med hur de gick egentligen. Om möbelaffären låg på västra sidan är det ett tecken på att de såg/talade med Tunnelbanemannen. Taxichaufförens signalement på mannen han såg i västra hörnet talar för att det kan vara så.

I så fall kan vi ha identitet på Tunnelbanemannen. Den finske rasisten från Upplands Bro tycks, enligt Anki, ha försvunnit efter mordet. Hon trodde att han kanske flyttat utomlands vilket är ett logiskt beteende om man varit inblandad i Palmemordet.

Problemet här blir då att förklara den anatoliske mannen med stora svarta mustaschen, dvs John Wiklunds observation. Vi får se hur vi kan manövrera i frågan framöver. Den svarta mustaschen kan ju ha varit ditklistrad en stund för att vilseleda vittnen. Han var osedvanligt blek i hyn i relation till mustaschen.

Apropå "psykopatfilmen" säger Anki att det inte var den filmen de såg 28/2. Hon säger att de såg den efter att hon börjat jobba på Karolinska och det var från augusti 1986.

Ja, lite såna funderingar.
Citera
2021-03-08, 12:43
Medlem
Citat:
Observera!

LP bad uttryckligen om att Säpo skulle komma till Sabb mordnatten. Nu hävdar PU att det inte finns några förhör med henne hållna av Säk. Ytterligare ett bevis för att de aldrig anlände trots att de blev kallade. Minst sagt uppseendeväckande. Vad sysslade Säpo med mordnatten. IL lättade lite på förlåten avseende cheferna. De häckade i Gropen.

Thomas Pettersson har på Filter hävdat att han fick ut sekretessbelagt material från PU 2017. PU förnekar nu att man lämnat ut material till honom. Föga uppseendeväckande. Lagbrott är inget polisen och Åklagarmyndigheten vill erkänna.

Jag har också en minnesbild av Lisbet Palme begärde att få träffa SÄPO på mordnatten, däremot är jag inte särskilt förvånad att man inte får veta något om dessa förhör
Citera
2021-03-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis, det är det jag undrar. Låg möbelaffären på västra eller östra sidan vilket kan ha betydelse. Som vi vet stod det endast en WT-man i hörnet Sveavägen/Tunnelgatan och det var Tunnelbanemannen i västra hörnet. Jag tycker Anki och Anneli är lite snurriga med hur de gick egentligen. Om möbelaffären låg på västra sidan är det ett tecken på att de såg/talade med Tunnelbanemannen. Taxichaufförens signalement på mannen han såg i västra hörnet talar för att det kan vara så.

I så fall kan vi ha identitet på Tunnelbanemannen. Den finske rasisten från Upplands Bro tycks, enligt Anki, ha försvunnit efter mordet. Hon trodde att han kanske flyttat utomlands vilket är ett logiskt beteende om man varit inblandad i Palmemordet.

Problemet här blir då att förklara den anatoliske mannen med stora svarta mustaschen, dvs John Wiklunds observation. Vi får se hur vi kan manövrera i frågan framöver. Den svarta mustaschen kan ju ha varit ditklistrad en stund för att vilseleda vittnen. Han var osedvanligt blek i hyn i relation till mustaschen.

Apropå "psykopatfilmen" säger Anki att det inte var den filmen de såg 28/2. Hon säger att de såg den efter att hon börjat jobba på Karolinska och det var från augusti 1986.

Ja, lite såna funderingar.
De finska flickorna har en underlig förmåga att klamra sig fast. Trots att det mesta tyder på att deras historia inte stämmer.
Citera
2021-03-08, 13:00
Medlem
Jag ser i Palmemordsarkivet.se att det finns beställningar lagda på vittnesmål från Melker Berntler, Arne Frisälv och Seth Sjöberg , alla tre tillhörande SÄPO.

Beställningen är gjord 20200830, så det känns tveksamt om det kommer att dyka upp någonting.

Jag är nyfiken på vad Berntler har att säga, Berntler hävdade att det fanns många "Palmehatare" inom SÄPO.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O37mhN5bMt5nd-CaO7ue_3KMbip6eVETWKXwfILsf3E/edit?fbclid=IwAR0TDGm7evEZsVHRBDCQCFmb-Lz15UT36c7Y_O44xfNn1H_E8e65Ug0NIXk#gid=0
Palmemordsarkivet.se

"Frånstedt säger sig också vara “övertygad” om att “informationen” om Palmes påstådda samspel med ryssarna även fanns hos den militära underrättelsetjänsten, SSI, IB och Stay Behind.

Olof Frånstedt säger i Jallais intervju att arkiveringen av “landsförräderi-uppgifter” blev problematisk. Detta på grund av att det på SÄPO enligt Frånstedt fanns en “svår förrädare”.

Han namnger “förrädaren”: Melker Berntler. Denne var känd som “socialdemokraten på SÄPO”. Han har offentligt vittnat om utbrett och intensivt Palme-hat på SÄPO."

https://efolket.eu/palme-utredningen-det-verkliga-och-lange-forbjudna-huvudsparet/
Citera
2021-03-08, 13:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
De finska flickorna har en underlig förmåga att klamra sig fast. Trots att det mesta tyder på att deras historia inte stämmer.

1) Ja, även jag har haft mina dubier kring flickornas berättelse. Men eftersom jag vänder på alla stenar upptäckte jag denna möjlighet till identitet på Tunnelbanemannen. Den finske rasisten ägde en blå Volvo vilket kan tala för att det var den Volvon mannen på Olofsgatan sprang till. Men vi får se.

2) Ser i förhöret med Sten Andersson att Säpo utredde en läcka inom UD. Tänkte på Almsäters farsa.

3) Ser i samma förhör med Sten Andersson att en av dem tre Säpomän som påstods ha övervakat Palme inte jobbade kvar inom Säpo och då tänkte jag på Alf K som gick till Vinges säkerhetsfirma.

4) Ser i förhöret med Lars Christiansson att han förevisades piskrappet på LP:s rygg, dvs det var inte endast sjuksköterskan som såg det.
Citera
2021-03-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har också en minnesbild av Lisbet Palme begärde att få träffa SÄPO på mordnatten, däremot är jag inte särskilt förvånad att man inte får veta något om dessa förhör
Förhör Åke Rimborn. 911211. A-14124. Sidan 3.

https://drive.google.com/file/d/1Yr1RFHYPu2vR4AK2MYV93LOlhQh_lDV3/view

ÅR ordnade så att personal från SÄK kallades dit.

Men han vittnar inte om att de verkligen anlände. Min tro idag är att ingen från Säpo dök upp. Kan inte hitta någon som vittnar om motsatsen. Statsministern mördad. Säpo struntar i änkan och huvudvittnet. Här finns det underlag för spekulationer.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-08 kl. 13:26.
Citera
2021-03-08, 13:39
Avslutad
Vad jag tidigare hört Rimborn säga om Lisbets varande på Sabbatsberg är att hon var förhållandvis samlad o lugn. https://youtu.be/efy1tO6Sqik?t=128
I förhöret står det "mycket chockad skakad uppriven."
Förhöret upprättat av Krinsp Morberg
Senast redigerad av jajagvinner 2021-03-08 kl. 13:41.
Citera
2021-03-08, 13:48
Medlem
Citat:
1) Ja, även jag har haft mina dubier kring flickornas berättelse. Men eftersom jag vänder på alla stenar upptäckte jag denna möjlighet till identitet på Tunnelbanemannen. Den finske rasisten ägde en blå Volvo vilket kan tala för att det var den Volvon mannen på Olofsgatan sprang till. Men vi får se.

2) Ser i förhöret med Sten Andersson att Säpo utredde en läcka inom UD. Tänkte på Almsäters farsa.

3) Ser i samma förhör med Sten Andersson att en av dem tre Säpomän som påstods ha övervakat Palme inte jobbade kvar inom Säpo och då tänkte jag på Alf K som gick till Vinges säkerhetsfirma.

4) Ser i förhöret med Lars Christiansson att han förevisades piskrappet på LP:s rygg, dvs det var inte endast sjuksköterskan som såg det.
1. När det gäller flickorna är jag ambivalent. Det som stör mig är att de lämnar i stort sett samma signalement som Taximannen. Kan det enbart vara slumpen? Jag vet inte vad jag ska tro.

2. Återigen slumpen? Lätt att läsa in för mycket i en tankekedja.

3. SA talar om 3 säpomän som var relativt högt uppsatta. AK var väldigt högt uppsatt.

4. Helt rätt. Ett vittne som intygar att det förekom ett ''rapp.'' Jag har i och för sig aldrig tvivlat på det.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-08 kl. 13:50.
Citera
2021-03-08, 14:03
Medlem
Citat:
Problemet för mig är att det saknas trovärdiga källor till att det påstådda Damaskusmötet verkligen ägt rum. Ebbe hänvisade till en känd engelsk informationssvindlare. EC hade hört från honom att det skulle finnas information i de brittiska hemliga tjänsternas arkiv om Damaskusmötet.

Att Theutenberg upprepar Ebbes och Kegö/Barrlings minst sagt fantasifulla teorier gör att klockorna ringer för mig.

1. Teutenberg ingick redan från början i dessa fantasier. Och måste idag upprepa desamma eftersom det är deras ''sanning.''

2. Även idag måste desinformation spridas även fast SE är utsedd till syndabock. Eftersom utpekandet uppenbarligen inte är trovärdigt. Så då gäller det att blanda bort korten. Att hitta stöd för hans version hos regeringen 1986, eller bland sentida sossar är omöjligt. Hans version avviker markant. En ulv i fårakläder med en agenda?
Håller helt med. Den som skrönat har inte trovärdighet. Samma med flera andra inkl Donald.
Citera
2021-03-08, 15:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
1. När det gäller flickorna är jag ambivalent. Det som stör mig är att de lämnar i stort sett samma signalement som Taximannen. Kan det enbart vara slumpen? Jag vet inte vad jag ska tro.

2. Återigen slumpen? Lätt att läsa in för mycket i en tankekedja.

3. SA talar om 3 säpomän som var relativt högt uppsatta. AK var väldigt högt uppsatt.

4. Helt rätt. Ett vittne som intygar att det förekom ett ''rapp.'' Jag har i och för sig aldrig tvivlat på det.

Ja.

Rörande rappet har ju folk som hävdar att GM totalt missade LP fortsatt att påstå att detta skulle vara ett bevis för att GM var en amatör.

Men skottet var i verkligheten riktat mot exakt samma punkt i ryggen som skottet mot Palme. Det skilde 5 mm vridning av revolverpipan mellan liv och död. Det är sannerligen ingen "miss".
Citera
2021-03-08, 15:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Angående din punkt 1 så kan du stämma av din man med Ankis lista på signalement.
Sedan bör man kanske ha i minnet att filmen både Anki och Anneli beskriver är utan tvekan Manhunter (kan återkomma med detaljer om detta misstros) och den hade premiär först 1987.
(Vad är sannolikheten att de båda minns fel, men ändå samma film?)

Dekorimamannens signalement enligt Anki i förhör "EH 14839-3 1993-03-04"
  • Finländare
  • Rasist
  • Mannen var besökare på gymmet Atletklubben i Upplands Väsby
  • Mannen har en bror som tränade på Atletklubben i Upplands Väsby
  • "iklädd en mörk läderjacka och ser helt vanlig, helt normal ut."
  • "Han är tanig, små ansiktsformer, men hatiska speciella ögon"
  • "hon(Anki) tror att mannen är vänsterhänt då han höll pangaren med vänster hand innanför jackan."
  • "Hon(Anki) har hört att han ej jobbar"
  • Har hus, bil och 2 barn
  • En blå Volvo 245 Herrgårdsvagn (som han parkerade direkt utanför ingången)
  • Han skulle bo Upplands Bro
  • "mannens förnamn skulle vara finskt och normallångt"
  • Mannens bror var en jättetrevlig, mysig kille och hon(Anki) brukade prata med honom.
  • Bedömer hans ålder till 30-34 år
  • Gissar på att mannen är längre än förhörsledarens 169cm
  • "Ingen flaggstång"(avseende längd)
  • Smärt kroppsbyggnad
  • "Cendréfärgat hår, mer ljust än mörkt och håret är kortklippt."
  • Renrakad och bar ej glasögon.(Vid tillfället/tillfällena då Anki såg mannen)
  • "Ögonfärgen vill Anki minnas var grön, blå eller grå."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in