Fast jag tror antal nyanlagda kommer att minska snarare än öka och det inom en snar tidsperiod, 1-2 veckor. Nya restriktioner och ökad immunitet i de äldre åldersgrupperna ger detta.
Vi får hoppas att du tror rätt, men jag är rädd att så inte är fallet.
Att de äldre åldergrupperna är vaccinerade kommer inte att minska belastningen på intensivvården i någon högre grad. Medianåldern på de intensivvårdade är 63 år - Albert, 92 år som fick den första dosen på Äldreboendet Sinnesfrid var ändå aldrig aktuell för intensivvård.
Får vi dessutom spridning av den brittiska varianten har vi att göra med något som sannolikt är mer effektiv i sin spridning. En variant som dessutom fått en skjuts av sportlovsfirandet och resorna kring denna oinställbara högtid.
Ni som sitter och följer IVA-statistiken i realtid, var är era inlägg om det idag? För ni verkar ju tycka att det är väldigt viktigt att skriva om? Men det kanske bara är när det går åt ett visst håll...
De kanske väntar på nån typ av uppsamlings-heat?
Som en rapport-uppdatering/korrigering?
Ni som sitter och följer IVA-statistiken i realtid, var är era inlägg om det idag? För ni verkar ju tycka att det är väldigt viktigt att skriva om? Men det kanske bara är när det går åt ett visst håll...
Det är rätt ointressant att följa IVA-statistiken på dygnsbasis.
Det som är intressant är att den nedåtgående trenden på IVA-inläggningar bröts i slutet av februari.
Den 10 februari hade Sverige 273 konstaterade fall/miljon och den 6 mars 391 fall/miljon, + 40 % på en månad.
Dessutom har vi virusmätningar i avloppsvatten som pekar på en uppåtgående trend.
Antalet nyinlagda på IVA är lågt de senaste dagarna, men har snittat på cirka 20 st de senaste två månaderna.
Just nu tyder inte mycket på att vi är på väg mot en nedgång i antalet IVA-inlagda, men vi får se.
Många av de som blev sjuka före jul och sedan hamnade på IVA borde ju nu lämna IVA på något vis.
Vi får hoppas att du tror rätt, men jag är rädd att så inte är fallet.
Att de äldre åldergrupperna är vaccinerade kommer inte att minska belastningen på intensivvården i någon högre grad. Medianåldern på de intensivvårdade är 63 år - Albert, 92 år som fick den första dosen på Äldreboendet Sinnesfrid var ändå aldrig aktuell för intensivvård.
Får vi dessutom spridning av den brittiska varianten har vi att göra med något som sannolikt är mer effektiv i sin spridning. En variant som dessutom fått en skjuts av sportlovsfirandet och resorna kring denna oinställbara högtid.
Den som lever får se. Men jag hoppas du har rätt.
Som jag länkade ovan så har rörligheten ökad successivt sedan slutet av januari och kan mycket väl vara förklaringen till utvecklingen i februari och mars. Det ser dock ut att vara en stabilisering och vändning i rörelse nu och jag spår att det kommer att påverka smittspridningen nedåt. Vaccinering av äldre som bor hemma har också inletts så jag tror det blir en broms även där. Medianålder är 63 år för de som läggs in, och det är ändå en tredjedel mellan 70-90 år som har vårdats på IVA.
Kan det inte vara så att det hos befolkningen finns de som om inte immuna har en klart bättre situation av rent biologiska orsaker? Det finns forskning om hur våra uppsättning av gener kan påverka utfallet av en smitta av detta virus.
Det påstås att livsstil, kost, ålder, underliggande sjukdomar påverkar utfallet vid smitta men inte de ärftliga biologiska förutsättningarna. Kan inte en del av förklaringen vara en stor del av vår europeiska befolkning (30%) redan har ett effektivt skydd mot denna typ av virus till skillnad från våra stora invandrargrupper från Afrika o Mellanöstern? Orsaken skulle då inte helt hållet bero på trångboddhet, socioekonomiska orsaker och dålig livsstil (rökning etc) utan de är predestinerade till att bli hårdare drabbade.
Ungefär som mässlingen drog fram som en farsot i Amerika men där européerna var immuna.
Lokalbefolkningen praktiskt taget utrotades.
Vi har levt med migration i årtusenden mellan Kina o Europa via centralasiatiska stäppen via krig o handel och har historiskt drabbats av smitta därifrån till skillnad från Afrika o delar av Mellanöstern.
Kan inte detta vara en bidragande orsak eller rent av den avgörande till att våra invandrargrupper därifrån blivit så hårt drabbade?
De har helt enkelt inte blivit exponerade av alla historiska euroasiatiska epidemier och har inget uppbyggt genetiskt skydd? Ett skydd vi ärvt av våra förfäder?
Jag har även noterat att en del inte alls blir smittade trots att de lever i samma hushåll som en smittad trots att de delar säng, kök och hushåll med varandra. Varför blir inte alla i ett hushåll smittade?
Förra året visade forskare att en viktig genetisk riskfaktor för svår covid-19 är nedärvd från neandertalare. Nu visar samma forskare att neandertalarna även bidrog med en skyddande variant. Hälften av alla människor utanför Afrika bär på genvarianten som minskar risken att bli inlagd på intensivvårdsavdelning med 20 procent.
Varför vissa blir svårt sjuka i covid-19 medan andra bara får lindriga eller inga symtom har sysselsatt forskare ända sedan pandemin startade för ett drygt år sedan. Utöver riskfaktorer som ålder och diabetes har man funnit genvarianter som gör oss mer eller mindre känsliga för att utveckla svår covid-19.
Som jag länkade ovan så har rörligheten ökad successivt sedan slutet av januari och kan mycket väl vara förklaringen till utvecklingen i februari och mars. Det ser dock ut att vara en stabilisering och vändning i rörelse nu och jag spår att det kommer att påverka smittspridningen nedåt. Vaccinering av äldre som bor hemma har också inletts så jag tror det blir en broms även där. Medianålder är 63 år för de som läggs in, och det är ändå en tredjedel mellan 70-90 år som har vårdats på IVA.
Jo, men för närvarande ökar ju andelen bekräftade fall från vecka till vecka och antal nytillkomna intensivvårdsfall v 8 var över 100 stycken. Hur vecka nio såg ut finns ännu ingen statistik men antalet smittade i genomsnitt / en sjudagarsperiod kryper sakta uppåt.
Inget av detta talar egentligen för den lättnad inom 1-2 veckor du talar om.
Mindre rörlighet är inte givet en säker indikator då det också handlar om virusets virulens (tillkomst av nya mer smittsamma mutationer) och hur folk rör sig på hemorten.