2021-03-08, 11:51
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast jag tror antal nyanlagda kommer att minska snarare än öka och det inom en snar tidsperiod, 1-2 veckor. Nya restriktioner och ökad immunitet i de äldre åldersgrupperna ger detta.
Vi får hoppas att du tror rätt, men jag är rädd att så inte är fallet.

Att de äldre åldergrupperna är vaccinerade kommer inte att minska belastningen på intensivvården i någon högre grad. Medianåldern på de intensivvårdade är 63 år - Albert, 92 år som fick den första dosen på Äldreboendet Sinnesfrid var ändå aldrig aktuell för intensivvård.

Får vi dessutom spridning av den brittiska varianten har vi att göra med något som sannolikt är mer effektiv i sin spridning. En variant som dessutom fått en skjuts av sportlovsfirandet och resorna kring denna oinställbara högtid.

Den som lever får se. Men jag hoppas du har rätt.
Citera
2021-03-08, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
232 inlagda på IVA "bara".

-8 gentemot två dagar sedan och -6 gentemot förra veckan.

Till det har vi snart vaccinerat 10% av befolkningen med första dosen.

Lär nog inte bli någon större tredje våg.

Helt enig.
Tycker all rapportering dessutom pekar på det.
Det har lugnat sig.
Citera
2021-03-08, 11:53
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ni som sitter och följer IVA-statistiken i realtid, var är era inlägg om det idag? För ni verkar ju tycka att det är väldigt viktigt att skriva om? Men det kanske bara är när det går åt ett visst håll...
De kanske väntar på nån typ av uppsamlings-heat?
Som en rapport-uppdatering/korrigering?
Citera
2021-03-08, 11:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ni som sitter och följer IVA-statistiken i realtid, var är era inlägg om det idag? För ni verkar ju tycka att det är väldigt viktigt att skriva om? Men det kanske bara är när det går åt ett visst håll...
Det är rätt ointressant att följa IVA-statistiken på dygnsbasis.

Det som är intressant är att den nedåtgående trenden på IVA-inläggningar bröts i slutet av februari.

Den 10 februari hade Sverige 273 konstaterade fall/miljon och den 6 mars 391 fall/miljon, + 40 % på en månad.

Dessutom har vi virusmätningar i avloppsvatten som pekar på en uppåtgående trend.

Antalet nyinlagda på IVA är lågt de senaste dagarna, men har snittat på cirka 20 st de senaste två månaderna.

Just nu tyder inte mycket på att vi är på väg mot en nedgång i antalet IVA-inlagda, men vi får se.
Många av de som blev sjuka före jul och sedan hamnade på IVA borde ju nu lämna IVA på något vis.

Källa:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..lates t&country=~SWE&region=Europe&casesMetric=true&inte rval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMet ric=total_deaths_per_million&pickerSort=asc
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-08 kl. 11:58.
Citera
2021-03-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vi får hoppas att du tror rätt, men jag är rädd att så inte är fallet.

Att de äldre åldergrupperna är vaccinerade kommer inte att minska belastningen på intensivvården i någon högre grad. Medianåldern på de intensivvårdade är 63 år - Albert, 92 år som fick den första dosen på Äldreboendet Sinnesfrid var ändå aldrig aktuell för intensivvård.

Får vi dessutom spridning av den brittiska varianten har vi att göra med något som sannolikt är mer effektiv i sin spridning. En variant som dessutom fått en skjuts av sportlovsfirandet och resorna kring denna oinställbara högtid.

Den som lever får se. Men jag hoppas du har rätt.

Som jag länkade ovan så har rörligheten ökad successivt sedan slutet av januari och kan mycket väl vara förklaringen till utvecklingen i februari och mars. Det ser dock ut att vara en stabilisering och vändning i rörelse nu och jag spår att det kommer att påverka smittspridningen nedåt. Vaccinering av äldre som bor hemma har också inletts så jag tror det blir en broms även där. Medianålder är 63 år för de som läggs in, och det är ändå en tredjedel mellan 70-90 år som har vårdats på IVA.
Citera
2021-03-08, 12:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror väl på när smittan kommer? Portugal var ganska skonade och fick hälften av sina dödsfall inom loppet av några veckor detta år.

Hur det går har absolut med folkhälsan och åldern på befolkningen att göra.
Ålder och folkhälsa har betydelse, men det som gjorde att Tjeckien klarade sig i början har inte med det eller när smittan kom att göra.

Smittan kom samtidigt till Tjeckien, Finland, Sverige och några länder till.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-17..2020-06-14&country=SWE~FIN~CZE~DNK~NOR~DEU&region=Europe&c asesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&s moothing=7&pickerMetric=total_deaths_per_million&p ickerSort=asc

De länder som gjorde något fick ner smittan. Sverige gjorde inget och fick inte ner smittan.
Citera
2021-03-08, 12:08
Medlem
Rektangels avatar
Kan det inte vara så att det hos befolkningen finns de som om inte immuna har en klart bättre situation av rent biologiska orsaker? Det finns forskning om hur våra uppsättning av gener kan påverka utfallet av en smitta av detta virus.

Det påstås att livsstil, kost, ålder, underliggande sjukdomar påverkar utfallet vid smitta men inte de ärftliga biologiska förutsättningarna. Kan inte en del av förklaringen vara en stor del av vår europeiska befolkning (30%) redan har ett effektivt skydd mot denna typ av virus till skillnad från våra stora invandrargrupper från Afrika o Mellanöstern? Orsaken skulle då inte helt hållet bero på trångboddhet, socioekonomiska orsaker och dålig livsstil (rökning etc) utan de är predestinerade till att bli hårdare drabbade.

Ungefär som mässlingen drog fram som en farsot i Amerika men där européerna var immuna.
Lokalbefolkningen praktiskt taget utrotades.

Vi har levt med migration i årtusenden mellan Kina o Europa via centralasiatiska stäppen via krig o handel och har historiskt drabbats av smitta därifrån till skillnad från Afrika o delar av Mellanöstern.
Kan inte detta vara en bidragande orsak eller rent av den avgörande till att våra invandrargrupper därifrån blivit så hårt drabbade?

De har helt enkelt inte blivit exponerade av alla historiska euroasiatiska epidemier och har inget uppbyggt genetiskt skydd? Ett skydd vi ärvt av våra förfäder?

Jag har även noterat att en del inte alls blir smittade trots att de lever i samma hushåll som en smittad trots att de delar säng, kök och hushåll med varandra. Varför blir inte alla i ett hushåll smittade?

https://www.forskning.se/2021/02/17/neandertalgener-bade-skyddar-och-okar-risken-vid-covid-19/
Senast redigerad av Rektangel 2021-03-08 kl. 12:15.
Citera
2021-03-08, 12:09
Medlem
Citat:
Nej, det kommer det inte bli. Stärka restriktioner tillsammans med aktuell immunitet i befolkningen ger att det bara blir en mindre våg.
Hur stor bedömer du att immuniteten är i landet just nu?
Citera
2021-03-08, 12:14
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Som jag länkade ovan så har rörligheten ökad successivt sedan slutet av januari och kan mycket väl vara förklaringen till utvecklingen i februari och mars. Det ser dock ut att vara en stabilisering och vändning i rörelse nu och jag spår att det kommer att påverka smittspridningen nedåt. Vaccinering av äldre som bor hemma har också inletts så jag tror det blir en broms även där. Medianålder är 63 år för de som läggs in, och det är ändå en tredjedel mellan 70-90 år som har vårdats på IVA.
Jo, men för närvarande ökar ju andelen bekräftade fall från vecka till vecka och antal nytillkomna intensivvårdsfall v 8 var över 100 stycken. Hur vecka nio såg ut finns ännu ingen statistik men antalet smittade i genomsnitt / en sjudagarsperiod kryper sakta uppåt.

Inget av detta talar egentligen för den lättnad inom 1-2 veckor du talar om.

Mindre rörlighet är inte givet en säker indikator då det också handlar om virusets virulens (tillkomst av nya mer smittsamma mutationer) och hur folk rör sig på hemorten.
Citera
2021-03-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur stor bedömer du att immuniteten är i landet just nu?

20-25%.
Citera
2021-03-08, 12:16
Medlem
Madagascars avatar
I Norrbotten tycks det ha lugnat ner sig. Idag rapporterar de 132 nya fall. Förra måndagen rapporterade de 247.

Bra!

(Källa regionen och platz)
Citera
2021-03-08, 12:27
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I Norrbotten tycks det ha lugnat ner sig. Idag rapporterar de 132 nya fall. Förra måndagen rapporterade de 247.

Bra!

(Källa regionen och platz)
Kan ju bero på att de testar färre. Brukar ta två veckor innan vi vet om det går upp eller ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in