2021-03-08, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Hennes morsa skymtade förbi väldigt snabbt medan de snörade om flaggstången, satt i fönstret och sa i princip att det var skönt att ha en stark och händig karl på gården. Alltså ursäkta, men det är rätt taktlöst, för att inte säga oförskämt, att säga så. 1, skulle inte hennes dotter klara det själv? Att ha en man är högst överflödigt för en sådan uppgift. 2, Hon har feminismen att tacka till att hon kan rösta, yttra sig, ha karriär, ligga med vem hon vill. Inte för att jag önskar livet av något, men det skall bli rätt skönt att slippa den generationen inom kort. (Samtidigt som jag naturligtvis inte vill klandra henne, hon är ju på sätt och vis också en produkt av faderssamhället). Spelar ingen roll adhd eller inte (är du funkofobisk), de är fortfarande män, vilka står för 97% av sexualbrott i Sverige. Och sen att han var förstående? Ursäkta, men alltså det kändes som att han typ bara ja ja, lilla gumman typ. Passivt aggressiv och rätt obehaglig. Jag vet att det inte förväntas mycket på män, men alltså... usch orkar inte
Det var hennes mormor/farmor
Citera
2021-03-08, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Alltså vissa kvinnors offerkofta är bara för mycket. Ni gillar att utmåla män som "mansbebisar" och gud vet allt men er egen offermentalitet verkar ni inte se. Ni skyller ALLA era personliga tillkortakommanden på "patriarkala strukturer". Måste vara härligt att alltid ha nåt att skylla på? Är det ett jobb ni inte får så beror det på det. Misslyckas ni på högskoleprovet så beror det på att "män" skrev frågorna osv osv. Men när tjejer får bättre betyg i skolan så är det väl för att kvinnor i grunden är mycket duktigare?

Det här med privilegier är mycket mer komplicerat än att bara handla om kön. Av de två så är ju Susanna mycket mer privilegierad än grävis t ex. Men det misslyckas hon också med att se.

Jag kommer från en fattig glesbygdssläkt och min fru från en medelklassfamilj från Stockholm med pappa som chefsöverläkare, farfar som f.d. direktör osv. Alltså, ni anar inte vilken skillnad det är. Jag var typ van att be om ursäkt om jag fick dålig mat på restaurang, skämmas för min dialekt osv. Min frus familj tar plats och ber inte om ursäkt. Tvärtom. De ställer krav, skäller ut folk och är nog allmänt jobbiga utifrån sett.

Här blir jag nästan sosse faktiskt. Klass är så mycket mer avgörande än kön för hur man lyckas i livet. Att vita högutbildade kvinnor, vinnarna på det moderna samhället, klagar så högljutt är skamligt. Den s.k. "medelklassfeminismen" alltså.
Bra beskrivit, de kvinnor som har det gott ställt från början gnäller inte det är bara medelmåttorna som gör det.
Citera
2021-03-08, 09:33
Avslutad
Om man önskar sig en "skogshuggare" så är är väl urtypen en stor bufflig skitig kvinnoförtryckare, jag ser framför mig. En karl som kräver riktig mat lagad av kvinnan som står vid spisen och föder barn, städar och behagar den hårt arbetande mannen..
Jag tycker synd om grävis, som har humor och försöker förstå sig på sin fru.. hon måste upplevt någon trasig snubbe tidigare..
Citera
2021-03-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Klart att även IVA-sköterskor har behov av att prata jobb, och vill ha förståelse även från en ögonläkare vad det är för arbete de utför.

Han kanske inte tycker att trösta patienter som ska bli blinda, är lika tufft som att vårda döende trafikoffer.

Läkare är inte vårdande. Läkare blir de som gillar det tekniska arbetet.

Vårdande pluttinuttmänniskor med godhetssyndrom blir sköterskor.

Så dessa två lär ju vara varandras motsatser, och hon kommer bli missnöjd om hon begär empati som från en kvinna av en manlig kött-bilmekaniker.
Citera
2021-03-08, 11:09
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo

Så dessa två lär ju vara varandras motsatser, och hon kommer bli missnöjd om hon begär empati som från en kvinna av en manlig kött-bilmekaniker.

Äh, det är klart att hon ska kunna vädra sina tankar när hon kommer hem från jobbet om hon har haft en tung dag. Dock kanske inte dag fem av förhållandet är optimalt i detta avseende.

Jag tycker för övrigt också att det känns märkligt att läkarlasse har ett så ”komplext” förhållande till döden (med sedvanlig reservation för att klippningen ger en missvisande bild). Man tycker ju att den som jobbar inom vården borde ha en mer pragmatisk syn på det hela.
Citera
2021-03-08, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo

Äsch, om det så vore en handkirurg så skulle denne vara närmare döden än en väldigt stor del av befolkningen. En mellanstadieelev hade kunnat vara mer insiktsfull kring döden än vad han var.

Om inte Lasse någon gång kan börja visa lite djup spelar det ingen roll hur många romantiska dejter han ordnar, ingen kvinna nöjer sig med det (speciellt inte den jordade Ellinor).
Citera
2021-03-08, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Nästa gång jag är i Stockholm ska jag stå till vänster på pin kiv. Är mycket väl medveten om hur man bör göra men det är ju så töntigt. Spara 10 sek på att rusa i rulltrappan? Att bo i Sthlm måste vara som att dö en smula.

och tar du bilen skiter du antagligen i högertrafik också? Det säger sig självt att en viss ordning, även i rulltrappan, måste det vara med närmare en miljon resenärer dagligen
Citera
2021-03-08, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Äh, det är klart att hon ska kunna vädra sina tankar när hon kommer hem från jobbet om hon har haft en tung dag. Dock kanske inte dag fem av förhållandet är optimalt i detta avseende.

Jag tycker för övrigt också att det känns märkligt att läkarlasse har ett så ”komplext” förhållande till döden (med sedvanlig reservation för att klippningen ger en missvisande bild). Man tycker ju att den som jobbar inom vården borde ha en mer pragmatisk syn på det hela.
Jag tror Kaviars förhållande till döden mer speglar hans fernissatunna personlighet än hans yrkesval. Jag tror inte han är van att hantera lite djupare frågor.
Citera
2021-03-08, 12:20
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Hennes morsa skymtade förbi väldigt snabbt medan de snörade om flaggstången, satt i fönstret och sa i princip att det var skönt att ha en stark och händig karl på gården.

Det var väl hennes mormor?
"Vi har dåligt med händiga karlar i släkten" sa hon typ.

Tacka fan för det.

Hon kan ju glömma att få in en med Susanne.
Och om de skulle få in en så skulle Susanne vara en extrem hycklare. Han skulle få hugga i och slita ut sig när det passar henne.
Och i nästa stund skulle hon rya med honom att göra allt hushållsarbete så hon slipper.

Förutom att hon är totalt blåst och missat vad feminism är, så är hon en tyrann som får Hitler att blekna hemmavid.

Jag vet inte om jag vågar titta på avsnitt framöver. Jag är orolig å skogshuggarns räkning.
Citera
2021-03-08, 12:22
Medlem
Det började bra. Som de flesta heterosexuella relationer gör. Sen kommer problemen...
Synd om feministen och grävmaskinisten, som verkar passa bra ihop annars, måste separera på grund av hans extrema politiska, ojämställda, antifeministiska åsikter. Kanske kan hon få honom på bättre tankar? Han borde ju vara överlycklig över att ens ha fått kontakt med en sådan smart, snygg, glad, energisk och positiv kvinna.

Samma sak med den andra feministen och hennes man som inte har samma åsikt om barns klädsel. Han borde vara tacksam över att ens ha fått kontakt med en sådan fantastisk kvinna. Kanske kan hon få honom på andra tankar, annars är det nog rätt kört där också.
Citera
2021-03-08, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Det började bra. Som de flesta heterosexuella relationer gör. Sen kommer problemen...
Synd om feministen och grävmaskinisten, som verkar passa bra ihop annars, måste separera på grund av hans extrema politiska, ojämställda, antifeministiska åsikter. Kanske kan hon få honom på bättre tankar? Han borde ju vara överlycklig över att ens ha fått kontakt med en sådan smart, snygg, glad, energisk och positiv kvinna.

Samma sak med den andra feministen och hennes man som inte har samma åsikt om barns klädsel. Han borde vara tacksam över att ens ha fått kontakt med en sådan fantastisk kvinna. Kanske kan hon få honom på andra tankar, annars är det nog rätt kört där också.

"hans extrema politiska, ojämställda, antifeministiska åsikter"
Eller hennes extrema åsikter åt andra hållet? En man är en man och en kvinna är en kvinna. Hur har en sjuk syn på hur ett sunt förhållande fungerar. Att han är grävmaskinist har inget med hans kön att göra, mer troligen hans intresse. Hon kommer inte vara nöjd oavsett hur han försöker göra henne nöjd
Citera
2021-03-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
"hans extrema politiska, ojämställda, antifeministiska åsikter"
Eller hennes extrema åsikter åt andra hållet? En man är en man och en kvinna är en kvinna. Hur har en sjuk syn på hur ett sunt förhållande fungerar. Att han är grävmaskinist har inget med hans kön att göra, mer troligen hans intresse. Hon kommer inte vara nöjd oavsett hur han försöker göra henne nöjd

Jag påstår att det är en extrem åsikt att kvinnor och män inte skall ha lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter, ja. Jag påstår även att det är en extrem åsikt att vara antifeminist, dvs emot kvinnorörelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in