Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
https://www.svtplay.se/video/30030514/agenda/agenda-7-mars-21-15?start=auto
Agenda var väldigt bra. Annie Lööf och Fredrik Elgh förordar en rejäl nedstängning i 3-4 veckor. Sedan kommer Tegnell in förstås, och han är inte med på det tåget alls. Det sista han sa var gränslöst dumt.
Han sa att det inte är någon idé att stänga ner i 3-4 veckor nu, för vaccineringen kommer ändå inte att ha effekt på smittspridningen förrän i juni-juli...

Herregud, man får ju NER smittspridningen enormt mycket på fyra veckor, och när den börjar igen så är det från mycket låga nivåer. Och då har man resurser att smittspåra runt vare fall, som ändå dyker upp. Det har man inte när var och varannan har förkylningssymptom av någon anledning, och måste testas...
Och sedan kommer solen och värmen, dom hjälper också, dom hjälper oss igenom tills flockimmuniteten är uppnådd i maj-juni... Men då måste vi stänga ner NU innan vi har 3000 döda till... Jag tror att jag blir TOKIG!
Nja, i ärlighetens namn talades det inte om 3-4 utan om bara 2-3 veckor. Hur lång tid tog det ex.vis i Italien med lockdown innan det började avspegla sig på smittspridningen? Vad hade hänt om de avbrutit redan efter ett par veckor?
Israel hade tuffa åtgärder redan tidigt i pandemins början men drabbades ändå väldigt hårt. I England har man kämpat väldigt länge.
Skulle vi införa en 2-3 veckors nedstängning nu innebär det att vi öppnar upp igen redan före månadsskiftet mars-april. Hur många har hunnit vaccineras fram till dess? När kommer ”solen och värmen”? Visst var Sverige illa drabbade i april i fjol? Och nu har vi dessutom smittsammare mutationer att tampas med.
I det här fallet måste jag ändå hålla med Tegnell. Lockdowns har inte varit någon mirakelkur, åtminstone inte kortsiktigt, och det kommer att dröja några månader tills vaccinationerna ger riktigt genomslag på smittspridningen.
Om du hinner bli TOKIG under tiden är bara att beklaga. Själv tror jag inte att Annie Lööf sitter inne med lösningen- inte den här gången heller. Det kanske snarare är hon som är gränslöst dum?