2021-03-07, 22:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Är du på riktigt?????

https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/socialstyrelsens-roll-och-uppdrag/

9 regioner är så överbelastade att man är i förstärkningsläge(detta är läge 3/4) vilket är läget innan katastrofläge.

Och åter igen, senaste idag stängde man en IVA avdelning för att det va så fullbelaggd samt att personalen inte orkade mer (skrev stockholm tidigare men det va Jönköping).
https://sverigesradio.se/artikel/personalen-orkar-inte-intensivvardsplatser-stanger

Öppnar man upp så är svensk sjukvård körd.

Det beror väl på om man skyddar de som skyddas bör eller ej?
Citera
2021-03-07, 22:52
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Som JAG vill förstöra? Nu tror jag att du får titta igenom ditt flöde och adressera rätt person.

Vem lider mest av restriktioner, lockdowns och stängda skolor tror du? Agda 106?
Citera
2021-03-07, 22:53
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.svtplay.se/video/30030514/agenda/agenda-7-mars-21-15?start=auto

Agenda var väldigt bra. Annie Lööf och Fredrik Elgh förordar en rejäl nedstängning i 3-4 veckor. Sedan kommer Tegnell in förstås, och han är inte med på det tåget alls. Det sista han sa var gränslöst dumt.

Han sa att det inte är någon idé att stänga ner i 3-4 veckor nu, för vaccineringen kommer ändå inte att ha effekt på smittspridningen förrän i juni-juli... Herregud, man får ju NER smittspridningen enormt mycket på fyra veckor, och när den börjar igen så är det från mycket låga nivåer. Och då har man resurser att smittspåra runt vare fall, som ändå dyker upp. Det har man inte när var och varannan har förkylningssymptom av någon anledning, och måste testas...

Och sedan kommer solen och värmen, dom hjälper också, dom hjälper oss igenom tills flockimmuniteten är uppnådd i maj-juni... Men då måste vi stänga ner NU innan vi har 3000 döda till... Jag tror att jag blir TOKIG!
Citera
2021-03-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror väl på om man skyddar de som skyddas bör eller ej?

En sjukvård som går på knäna kan inte skydda någon
Citera
2021-03-07, 23:02
Medlem
Citat:
Känslan jag får av Tegnell är

- Det spelar ingen roll vad vi gör, och vi vet inte vad som har effekt eller inte och vi har inte en jävla aning om vad vi sysslar med...

Jag skulle bli förvånad om en bilmekaniker sade så. Vi vet inte vad som ger effekt. Men vi kan inte öppna motorn. Den bilmekanikern skulle inte få några jobb.

Vi har vårdpersonal som är nere och kör på fälgarna. Det kommer inte att hålla särskilt länge.
Citera
2021-03-07, 23:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
En sjukvård som går på knäna kan inte skydda någon
Sjukvården går inte på knäna. Var har du fått det ifrån? Det var rejäl kris förra året men nu är det hanterbart. Annars hade man väl haft kvar militärsjukhusen i Älvsjö?
Citera
2021-03-07, 23:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det jag säger är de inte enbart dött av covid. De dör även av andra bidragande orsaker plus ålder.

Ja man kan dö av ålder tro det eller ej. Utom 2020 då...
Folk dör av en hel hoper olika orsaker. Problemet är att du inte vill erkänna att en av de orsakerna är COVID-19 och istället försöker intala både dig själv och andra att dessa personer dog av ålder.

Så är det inte.

Läkare är ganska bra på att fastställa den direkta dödsorsaken - om man dör av andra orsaker än COVID-19 så står det på dödsorsaksintyget, tro mig. Man kan t.o.m dö av COVID-19 när man är 100 år gammal.

https://news.sky.com/story/captain-sir-tom-moore-dies-aged-100-after-contracting-coronavirus-and-pneumonia-12205073
Citera
2021-03-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.svtplay.se/video/30030514/agenda/agenda-7-mars-21-15?start=auto

Agenda var väldigt bra. Annie Lööf och Fredrik Elgh förordar en rejäl nedstängning i 3-4 veckor. Sedan kommer Tegnell in förstås, och han är inte med på det tåget alls. Det sista han sa var gränslöst dumt.

Han sa att det inte är någon idé att stänga ner i 3-4 veckor nu, för vaccineringen kommer ändå inte att ha effekt på smittspridningen förrän i juni-juli... Herregud, man får ju NER smittspridningen enormt mycket på fyra veckor, och när den börjar igen så är det från mycket låga nivåer. Och då har man resurser att smittspåra runt vare fall, som ändå dyker upp. Det har man inte när var och varannan har förkylningssymptom av någon anledning, och måste testas...

Och sedan kommer solen och värmen, dom hjälper också, dom hjälper oss igenom tills flockimmuniteten är uppnådd i maj-juni... Men då måste vi stänga ner NU innan vi har 3000 döda till... Jag tror att jag blir TOKIG!

Annie Lööf och centern är en av dem som skapat förutsättningarna för de höga dödssiffrorna bland migranter. Hon och de gröna bör ta sig en funderare på sin politik som skapat stort utanförskap och samhällen i samhället.

Jag tror för övrigt att det de åtgärder som nyligen satts in kommer trycka ner fallen.
Citera
2021-03-07, 23:06
Medlem
Citat:
Sjukvården går inte på knäna. Var har du fått det ifrån? Det var rejäl kris förra året men nu är det hanterbart. Annars hade man väl haft kvar militärsjukhusen i Älvsjö?

Ignorerade du min förra post?

Man hade inte klarat av att öppna upp
Citera
2021-03-07, 23:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vem lider mest av restriktioner, lockdowns och stängda skolor tror du? Agda 106?
Jag vet inte vad du har fått för dig, men jag är INTE Boris Johnson.

*ridå*
Citera
2021-03-07, 23:08
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nej det blir det inte. Det finns mkt forskning som pekar på att nedstängningar inte alls har så stor effekt på dödstalen. Snarare ökar det dödstalen på totalen (ja man kan dö av andra orsaker än covid och pga lockdown)
Kan du länka till denna revolutionerande forskning som säger att smittan inte påverkas av att minska kontakter mellan människor?
Citera
2021-03-07, 23:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det handlar inte bara om antal döda. Inom slutenvården vårdades över 6000 patienter under den förra vågen och vi har nu över 5000 personer som vårdats på IVA (medianålder 63 år). Det har effekter på vården i stort där inställda operationer bara är en liten del. De direkta och indirekta kostnaderna är enorma såväl i lidande som i reda pengar.

Så, jag kan tycka att det är ett tecken på bristande empati att hävda att 80-åringar inte är värda att göra några större insatser för, men det är märkligt att inte kunna se att den här pandemin inte bara handlar om dem. Vården belastas hårt när smittspridningen tillåts öka och det drabbar långt fler människor än de 80-åringar som du inte verkar ge så mycket för.

Tänk bara på alla som har blivit isolerade i sina bostäder, för att de inte har kunnat få den där höftleds-, knä- eller grå starr-operationen! Det var ju kö till de operationerna redan innan coronan kom, och de ställdes in helt. Folk har suttit instängda flera år nu, och då inte bara gamla människor. Trasiga leder p.g.a. förslitning förekommer från 50 år och uppåt... Stillasittandet gör också att åldrandet accelererar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in