Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Det handlar inte bara om antal döda. Inom slutenvården vårdades över 6000 patienter under den förra vågen och vi har nu över 5000 personer som vårdats på IVA (medianålder 63 år). Det har effekter på vården i stort där inställda operationer bara är en liten del. De direkta och indirekta kostnaderna är enorma såväl i lidande som i reda pengar.
Så, jag kan tycka att det är ett tecken på bristande empati att hävda att 80-åringar inte är värda att göra några större insatser för, men det är märkligt att inte kunna se att den här pandemin inte bara handlar om dem. Vården belastas hårt när smittspridningen tillåts öka och det drabbar långt fler människor än de 80-åringar som du inte verkar ge så mycket för.
Jag har aldrig sagt att 80-åringar inte är något värda. Självklart ska man försöka hålla nere antal sjuka så att vården hänger med. Frågan är bara vilken metod som är bäst och jag är ganska säker på att ju tuffare åtgärder som införs desto sämre resultat på det stora hela.
Som läget är nu så är det inte mkt som pekar på några överfulla sjukhus. Kris inom vården har det väl mer eller mindre alltid varit.
Vad vi behöver bli bättre på är att skydda de sårbara bättre som till exempel 80+. Kan vi få bort dessa med hjälp av vaccinering och skydd så är det mesta löst.