2021-03-07, 22:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Fast restriktionerna är inte till för att rädda 84 åringar

"plana ut kurvan" ..känns uttrycket igen?

Ja det har man ju hållit på med ett år nu. Det är dags att börja öppna upp samhället igen.
Citera
2021-03-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det har man ju hållit på med ett år nu. Det är dags att börja öppna upp samhället igen.

Att plana ut kurvan ska man göra så länge pandemin pågår, vad trodde du?
Citera
2021-03-07, 22:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Att plana ut kurvan ska man göra så länge pandemin pågår, vad trodde du?

Tror mer på att öppna upp och se till att skydda de som behöver skyddas. Den här situationen är helt ohållbar. Är glad att jag bor här just nu och inte i exempelvis Storbritannien.
Citera
2021-03-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tegnell vimsar vidare i TV.

"Vi har infört flera nya åtgärder löpande som minskar smittspridningen"

Fråga: Borde vi inte infört dessa tidigare?

Svar: (ur minnet) "det går inte att säga vilka åtgärder som har effekt".

Så j_vla trött på den mannens motstridiga svammel. HUR kan något tycka att han gör ett bra jobb?

Annie Lööf var inte mycket bättre, om hon nu vill ha skarpare restriktioner så kan hon ringa till Löven och ställa kravet direkt till honom. Det är ju tack vare centern som han är statsminister.
Citera
2021-03-07, 22:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nej det jag säger är att världen har kraftigt överreagerat på covid och fokuserar för mkt just dödsfall i covid. Tänk om vi hade haft samma räkning för cancer och diabetes?

84 år är och förblir över medellivslängden. Ska vi stänga ner en hel värld för att folk dör vid den åldern? Jag säger att det är ren dårskap och obegripligt hur man kan stötta det.
Men då blir effekten att vi måste hantera massor av kritiskt sjuka gamlingar samtidigt och att sjukvården blir överbelastad. Eller ska vi neka dem vård?
Citera
2021-03-07, 22:18
Avstängd
Citat:
Det är bara 14,5% som inte haft någon annan underliggande risksjukdom av de som dött. Min poäng är att alla sjukdomar påverkar livslängden och även åldern i sig påverkar.

Även om covid utlöser dödsfallet så kan man inte bortse från de andra sjukdomarnas påverkan också.

Vad har du källan till ditt påstående om att 14,5% inte hade någon annan underliggande dödssjukdom?

Som nämnts flera gånger tidigare i tråden så hamnar inte dödsfall i covidstatistiken där det finns frågetecken gällande vilken av sjukdomarna (om det finns flera) som kan ha påverkat dödsfallet.
Citera
2021-03-07, 22:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
När jag blir falskt anklagad som lögnare så blir jag hätsk ja. Tack för unge man btw, uppskattas.

You're welcome
Citera
2021-03-07, 22:19
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Nej det jag säger är att världen har kraftigt överreagerat på covid och fokuserar för mkt just dödsfall i covid. Tänk om vi hade haft samma räkning för cancer och diabetes?

84 år är och förblir över medellivslängden. Ska vi stänga ner en hel värld för att folk dör vid den åldern? Jag säger att det är ren dårskap och obegripligt hur man kan stötta det.
Det handlar inte bara om antal döda. Inom slutenvården vårdades över 6000 patienter under den förra vågen och vi har nu över 5000 personer som vårdats på IVA (medianålder 63 år). Det har effekter på vården i stort där inställda operationer bara är en liten del. De direkta och indirekta kostnaderna är enorma såväl i lidande som i reda pengar.

Så, jag kan tycka att det är ett tecken på bristande empati att hävda att 80-åringar inte är värda att göra några större insatser för, men det är märkligt att inte kunna se att den här pandemin inte bara handlar om dem. Vården belastas hårt när smittspridningen tillåts öka och det drabbar långt fler människor än de 80-åringar som du inte verkar ge så mycket för.
Citera
2021-03-07, 22:19
Medlem
Citat:
Tror mer på att öppna upp och se till att skydda de som behöver skyddas. Den här situationen är helt ohållbar. Är glad att jag bor här just nu och inte i exempelvis Storbritannien.

Så du menar att vi ska neka äldre vård?

Öppnar vi upp kommer smittan öka. Fler personer tas in på IVA. Vården är extremt belastad som det är, senaste idag stängde man en IVA avdelning i Stockholm för att personalen inte orkade mer.

Vi är inte rustade för detta (politikens fel ja, kommer ta år och fixa, inget vi kan lösa nu)

Kollapsar sjukhusen drabbar det hela samhället. Så då är det inte bara 84 åringar som blir drabbade utan alla.

Inte så kul om du är med i en bilolycka och ska in på sjukhuset och blir nekad i dörren...

Och medelåldern på IVA patienterna är inte 84 år för övrigt.
Senast redigerad av Bulletbill 2021-03-07 kl. 22:22.
Citera
2021-03-07, 22:22
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det handlar inte bara om antal döda. Inom slutenvården vårdades över 6000 patienter under den förra vågen och vi har nu över 5000 personer som vårdats på IVA (medianålder 63 år). Det har effekter på vården i stort där inställda operationer bara är en liten del. De direkta och indirekta kostnaderna är enorma såväl i lidande som i reda pengar.

Så, jag kan tycka att det är ett tecken på bristande empati att hävda att 80-åringar inte är värda att göra några större insatser för, men det är märkligt att inte kunna se att den här pandemin inte bara handlar om dem. Vården belastas hårt när smittspridningen tillåts öka och det drabbar långt fler människor än de 80-åringar som du inte verkar ge så mycket för.

Är inte nästa generation värd mer, alltså vår framtid ?
Citera
2021-03-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Är inte nästa generation värd mer, alltså vår framtid ?

Nej
Citera
2021-03-07, 22:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:

Vad du säger är alltså att de som är över 84 år och blir sjuka - oaktat det är COVID, cancer eller diabetes - de kan vi helt enkelt skjuta av? För inte skall vi engagera oss i när gamla och sårbara blir sjuka, det är ju endast en belastning?

Är det just vid 84 år som gränsen går eller kan du t.o.m. tänka dig att exekvera avskjutningarna vid en lägre ålder? Var går gränsen enligt dig? Hur långt kan du sträcka dig?
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-07 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in