2021-03-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ok bra, då erkänner att det är ett väldigt relevant mätverktyg eller hur och visst länderna i norden är mycket bättre. Jag har aldrig påstått motsatsen heller.
MEN vi ligger också långt ner på listan, nedanför många länder med stenhårda skolstängningar, lockdowns och munskyddskrav. Vårat relativt öppna samhälle har såklart bidragit till andra fördelar gällande folkhälsa och ekonomi.

För övrigt tycker jag att folk här inne inte förstår ekonomin betydelse för folkhälsan.
Utan skatteintäkter är det svårt att ha en bra vård.

Strutsmentalitet kan vi kalla den, stäng ner stäng ner någon annan får betala det löser sig.

Är listan justerad för befolkningstäthet? Jag tänker att ett land som Tyskland kommer ju automatiskt att ha högre med tanke på att man bor tätare.

Nä att ekonomin drabbas är ju såklart inte bra
Och andra sidan är det inte bra för folkhälsan om smittspridningen spårar ur och sjukhusen kollapsar heller...

Det är såklart en balans detta.
Just nu slår pandemin hårt mot hotell-restaurangbranschen men vissa branscher frodas.

Arbetslösheten kommer vara hög ett tag och ja, skatteintäkter ner. Hur allvarligt det blir i slutändan samt hur snabbt den återhämtar sig efter pandemin låter jag ekonomerna räkna på, jag är säker att regeringen har kalkylerat på också..

Vi får vi helt enkelt se.
Citera
2021-03-07, 21:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det beror väl på hur jag agerar? Jag håller alltid avstånd och går inte in i folksamlingar mm.

Tror den risken är ganska låg eftersom jag inte rör mig bland folk under pandemin.

det gör jag ju oxå genom att inte gå och shoppa, åka kollektivt och undviker aktiviteter inomhus.

Det var dåligt uttryckt av mig. Du resonerade om farorna med smittan generellt, och jag svarade "du riskerar att sprida smittan". Jag ber om ursäkt för mitt dåliga ordval.

Applåd för dina egna ansträngningar att inte bidra till smittspridning!
Citera
2021-03-07, 21:58
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gaw5W9/delar-varuhuset-i-tva-efter-ny-regel-slapper-los-kaos

Citat:
Till lördagens öppning hade Gekås smällt upp en vägg genom varuhuset och på så sätt förvandlat det till två mindre. På så sätt kunde man släppa in dubbelt så många besökare – 1 000 åt gången i stället för 500.

Ja va fan ska man säga???
Citera
2021-03-07, 21:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Vad dom dött av bestäms av läkare. Har läkaren bedömd att dom dött av covid hamnar dom i statistiken, annars nej.

Ja fast det är inte helt svartvitt. De som dött i covid har oftast även haft andra minst lika dödliga sjukdomar som också haft en inverkan.

Plus ålder då som är svårt att undvika...

Om medelåldern på de som dött är 84 år så tycker iaf jag i mitt stilla sinne att världen tagit i alldeles för hårt.
Citera
2021-03-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast det är inte helt svartvitt. De som dött i covid har oftast även haft andra minst lika dödliga sjukdomar som också haft en inverkan.

Plus ålder då som är svårt att undvika...

Om medelåldern på de som dött är 84 år så tycker iaf jag i mitt stilla sinne att världen tagit i alldeles för hårt.

Fast restriktionerna är inte till för att rädda 84 åringar

"plana ut kurvan" ..känns uttrycket igen?
Citera
2021-03-07, 22:03
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vårda ditt språk unge man.

När jag blir falskt anklagad som lögnare så blir jag hätsk ja. Tack för unge man btw, uppskattas.
Citera
2021-03-07, 22:04
Medlem
DikTs avatar
Tegnell vimsar vidare i TV.

"Vi har infört flera nya åtgärder löpande som minskar smittspridningen"

Fråga: Borde vi inte infört dessa tidigare?

Svar: (ur minnet) "det går inte att säga vilka åtgärder som har effekt".

Så j_vla trött på den mannens motstridiga svammel. HUR kan något tycka att han gör ett bra jobb?
Citera
2021-03-07, 22:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag skrev ju precis att Sverige används som politiskt slagträ i en mediedebatt när det kommer till framförallt lockdowns och restriktioner? Prata med vanligt folk så ska se man inte direkt är nöjd med sin egen regerings agerande Covid-frågan. Och då framförallt kring restriktionerna. Jag pratar med mycket folk genom mitt arbete, framförallt människor från U.K, där man avundas det svenska mer liberala agerandet i detta. När det kommer till gängvåld och våldtäkter finns ingenting att avundas i Sverige, när det kommer till att få levt ett relativt fritt liv 2020 däremot? Javisst gör det det.
Att utländsk media ibland slänger upp artiklar där man benämner en svensk "katastrof", främst för att framhäva sin egen nations agerande i kampen mot Covid, innebär inte att folk köper allt som skrivs och har en direkt puls på vad folk faktiskt "känner" inom sagda nation.
Men du kanske tror att det Lena Melin häver ur sig i AB faktiskt är representativt för vad svenskar faktiskt känner ute i landet?
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Din anekdotiska uppgifter är inte inressanta. Stödet för lockdowns i UK är stort. I januari 2021, alltså efter två lockdowns redan, var 80 % av britterna för en ny nationell lockdown. Ditt påstående om att de skulle finnas någon utbredd avundsjuka är alltså rent påhitt.

https://www.standard.co.uk/news/politics/lockdown-boris-johnson-yougov-poll-b680047.html

Jag tycker att personliga anekdoter kan vara ett intressant inslag i diskussionen i den här tråden.

Naturligtvis finns en risk att skribenter är oärliga i sina anekdoter. Men det är upp till varje läsare att värdera trovärdigheten, utan att du behöver avfärda anekdoterna som ointressanta.

Beträffande Storbritannien, så hoppas jag att deras uppöppnande går bra. Britterna har ju varit mycket flitiga att vaccinera sin befolkning, och vi får hoppas att det ger avtryck i form av dämpad smittspridning.
Citera
2021-03-07, 22:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det stämmer inte. I statistiken över antalet avlidna i Covid 19 har man bara räknat de dödsfall där det framgår av dödsorsaksintyget att den underliggande dödsorsaken var Covid 19:

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Vilken källa du fått dina siffror ifrån har du inte redovisat..

Det är bara 14,5% som inte haft någon annan underliggande risksjukdom av de som dött. Min poäng är att alla sjukdomar påverkar livslängden och även åldern i sig påverkar.

Även om covid utlöser dödsfallet så kan man inte bortse från de andra sjukdomarnas påverkan också.
Citera
2021-03-07, 22:09
Medlem
Nu har lockdownförespråkarna sällskap av Annie Lööf.
Det är i varje fall skönt som motståndare till restriktioner.
Jag är åter i en fråga emot Annie Lööf. Bara en sådan sak..
Citera
2021-03-07, 22:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Så vad du säger är att om man har en medelålder på 84 år och dör i COVID-19 så skall man inte räknas med i statistiken just för att man är 84 år eller äldre?

Alltså, allvarligt, jag orkar inte med dessa tokerier längre, det får ju vara någon j-a måtta på galenskaperna även här?

Herre gud...

Nej det jag säger är att världen har kraftigt överreagerat på covid och fokuserar för mkt just dödsfall i covid. Tänk om vi hade haft samma räkning för cancer och diabetes?

84 år är och förblir över medellivslängden. Ska vi stänga ner en hel värld för att folk dör vid den åldern? Jag säger att det är ren dårskap och obegripligt hur man kan stötta det.
Citera
2021-03-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tegnell vimsar vidare i TV.

"Vi har infört flera nya åtgärder löpande som minskar smittspridningen"

Fråga: Borde vi inte infört dessa tidigare?

Svar: (ur minnet) "det går inte att säga vilka åtgärder som har effekt".

Så j_vla trött på den mannens motstridiga svammel. HUR kan något tycka att han gör ett bra jobb?

Känslan jag får av Tegnell är

- Det spelar ingen roll vad vi gör, och vi vet inte vad som har effekt eller inte och vi har inte en jävla aning om vad vi sysslar med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in