2021-03-07, 14:22
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Vaddå, menar du att de i hemlighet var dödssjuka? Enligt Adam Alsings föräldrar var han iaf kärnfrisk och hade inga underliggande sjukdomar. Sen har ju de allra flesta som dött något underliggande, men det betyder ju inte att många av dem inte kunnat leva i åratal eller decennium i en del fall.

Kan du lista alla tusentals kändisar som tacklat covid med lätthet? Eller varför inte lista alla tiotusentals b-kändisar med en gång. Äh när du ändå är på g så lista alla miljoner svenskar som haft covid och är vid god vigör.
Citera
2021-03-07, 14:27
Medlem
Citat:
Vaddå, menar du att de i hemlighet var dödssjuka? Enligt Adam Alsings föräldrar var han iaf kärnfrisk och hade inga underliggande sjukdomar. Sen har ju de allra flesta som dött något underliggande, men det betyder ju inte att många av dem inte kunnat leva i åratal eller decennium i en del fall.
Att Adam Alsing avled var en överaskning. Att övriga kändisar avled av sagda infektion var mindre överaskande. Viruset är allvarligare än vanlig influensa och slår hårt mot specifikt äldre. Vad är "många" enligt dig förövrigt? Du ville ju lyfta att kändisskap är en riskfaktor?
Citera
2021-03-07, 14:32
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Kan du lista alla tusentals kändisar som tacklat covid med lätthet? Eller varför inte lista alla tiotusentals b-kändisar med en gång. Äh när du ändå är på g så lista alla miljoner svenskar som haft covid och är vid god vigör.
Det finns ingen lista på det du vet. Se betvivlar jag att Sverige har tiotusentals a- eller b-kändisar.

Det kanske ger en tankeställare till vissa som fortfarande efter ett år hävdar att covid är som influensan ungefär..
Citera
2021-03-07, 14:39
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att Adam Alsing avled var en överaskning. Att övriga kändisar avled av sagda infektion var mindre överaskande. Viruset är allvarligare än vanlig influensa och slår hårt mot specifikt äldre. Vad är "många" enligt dig förövrigt? Du ville ju lyfta att kändisskap är en riskfaktor?
När jag skriver många så avser jag många av de som avlidit av Covid-19. Det handlar inte bara om skröpliga människor på boenden som dött utan Covid är farligt för alla över 70 år. Som tur är har 90-95 % av 70 plussarna lyckats undvika att bli smittade.
Citera
2021-03-07, 14:39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65

Zlatan och Lewis Hamilton var på benen efter en vecka.
Citera
2021-03-07, 14:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
234 210

Det är vad vi får nästa vecka i vaccinväg.

Lägst antal på 3 veckor. Men det är också bara vecka 11 kvar som vi får låga doser. Sen är det aldrig under 350.000 per vecka.

Även med en leveranstakt på 350 000 doser per vecka, så kommer vaccineringen att ta tid. Vaccineringen behöver få mer fart än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Alltså… jag vill verkligen vaccinera mig. Men om blir jag erbjuden Sputnik V eller något kinesiskt så tänker jag inte ta det

Det skulle jag.

Sputnik-vaccinet har visat sig ha utmärkt effektivitet mot Covid-19.

Jag föreslår att Sverige köper in ryska och kinesiska vacciner. Dessa kan erbjudas till svenskar dom svenskar som vill ha dessa vacciner. Dom svenskar som inte vill ha ryska eller kinesiska vacciner, får istället vänta på leverans från dom västerländska tillverkarna.

Med ett sådant förfarande skulle vaccineringen få mer fart, utan att någon behöver pressas att ta ryska eller kinesiska vacciner mot sin vilja.
Citera
2021-03-07, 14:58
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det finns ingen lista på det du vet. Se betvivlar jag att Sverige har tiotusentals a- eller b-kändisar.

Det kanske ger en tankeställare till vissa som fortfarande efter ett år hävdar att covid är som influensan ungefär..

Tror du influensa som dödsorsak ger rubriker? Eller har du koll på hur många kändisar som dött av influensa på sistone?
Citera
2021-03-07, 14:59
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Zlatan och Lewis Hamilton var på benen efter en vecka.

Dom va aldrig av benen så att säga.. som dom allra flesta förstås
Citera
2021-03-07, 15:03
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
För närvarande är 47% av samtliga patienter som skrivs in på sjukhus i UK under 85 år, så det räcker tyvärr inte för att öppna upp samhället som du påstod. Tyvärr.
57% av alla dödsfall sker i åldersgrupper under 85+.
27% av alla dödsfall sker i åldersgrupper under 75 år

Lägg till detta ett förmodat antal patienter med permanenta lungskador (33-38% av samtliga som skrivs in på sjukhus) så framgår det som osannolikt att man skall rycka på axlarna för att se till att ett gäng intelligensbefriade djurgårdsluve-akademiker skall få gå på fotboll. Det kommer inte hända. Sorry.

Däremot är jag inte helt emot tanken på att långsamt öppna upp med restriktioner under sommaren och sedan övervaka smittläget fram till hösten. Jag gissar att de som fattar besluten håller med mig i det avseendet. Gissningsvis kommer man även att vaccinera folk betydligt yngre än 18 år i UK. Den processen startar sannolikt sensommaren alternativt hösten.

I motsats till dig kommer jag inte dragandes med hörsägen och anekdoter från min bekantskapskrets utan länkar istället alltid till officiella källor. Att du även fortsättningsvis beter dig som en nolla i det sammanhanget är tragiskt.

Rapport:
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/articles/coronaviruscovid19weeklyinsights/latesthealthindicatorsinengland12february2021

Data:
https://www.ons.gov.uk/visualisations/dvc1193/fig5/wrapper/datadownload.xlsx

Du är duktig på att vrida siffror då att det ska passa dig. Man kan lika gärna säga att 90% av alla sjukhusinläggnlngar och dödsfall är äldre än 65, det står också i rapporten. 10% av sjukhusinlagda är yngre än 65 och går du ner till under 45 är det nära noll.

En sak undrar jag över "33-38% får permanenta lungskador", är det en ur rövensiffra eller har du en riktig källa på det?
Citera
2021-03-07, 15:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tror att alla länder kommer öppna så snart man är säkra på att vården inte kommer överbelastas.
Något annat har man inte råd med.
Den som inbillar sig att regeringar stänger ner för skojs skull eller någon annan konspirationsteori är en idiot. Det är inte billigt att hålla ett samhälle med restriktioner..
Förutom att det inte är billigt att hålla ett samhälle med restriktioner för skojs skull så bör man ju kunna komma på någon annan "bra" orsak till att stänga ner samhället förutom coronasmittan.

Det skulle ju kunna vara så att sittande regering vill skjuta fram ett kommande val för att de tror sig veta att de skulle förlora eller för att förhindra protester utan att vilja hävda att man är emot demokratiska protester.

Jag vet inte vad Sveriges regering just nu skulle ha för nytta av falska coronarestriktioner, men snart kommer det nog en lång rad med förslag i tråden.
Citera
2021-03-07, 15:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du är duktig på att vrida siffror då att det ska passa dig. Man kan lika gärna säga att 90% av alla sjukhusinläggnlngar och dödsfall är äldre än 65, det står också i rapporten. 10% av sjukhusinlagda är yngre än 65 och går du ner till under 45 är det nära noll.

En sak undrar jag över "33-38% får permanenta lungskador", är det en ur rövensiffra eller har du en riktig källa på det?
Du borde varit med så länge att du insett att jag ALDRIG hänvisar till en siffra utan att infoga en referens till källan för det påståendet. Men det begriper antagligen inte du för du är gravt ointelligent alternativt helt urblåst (eller möjligtvis en kombination av båda två).

Citat:
Som jag tidigare poängterat är ålder en faktor, det tror jag inte någon missat eller är beredd att argumentera emot.

Vad man ännu inte vet är om förhållandet risk-lungfibros-ålder är på samma nivå som för SARS och MERS, men OM det är det så finns det ännu större anledning att se på detta med allvarsamma ögon.

Studier som gjorts på patienter som som vårdades på sjukhus och överlevde MERS visar att 33% av dessa kunde diagnostiseras med lungfibros (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5644332/#ref5). För SARS visar studier på en prevalens om 38% (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12805557/). Notera att denna diskussion gäller fibros och inte andra allvarliga skador som konsolidering eller GGO p.g.a. att de tenderar att vara reversibla. Om man ser till åldern på patienterna med konstaterad fibros visar dessa studier på en snittålder på 50.6 år på de patienter som diagnostiserades med fibros. Den äldsta var 73 år och den yngsta 24 år.

Det är således inte bara patienter i åldern 85+ som drabbas.

Noterbart är att studien identifierat en begränsning i det att man endast utfört en frontal röntgen då man inte velat utsätta patienterna för högre doser av radiologi än nödvändigt. Det kan alltså vara så att man kunde identifierat FLER förekomster av fibros om man som komplement tagit sidobilder.

Om man rent teoretiskt utgår från ett liknande scenario för SARS-CoV-2 är det en uppenbart allvarlig situation, i synnerhet med tanke på det stora antal patienter som faktiskt läggs in för vård. Det här är naturligtvis välkänt.

Hope that helps.
Citera
2021-03-07, 15:20
Medlem
Citat:
För närvarande är 47% av samtliga patienter som skrivs in på sjukhus i UK under 85 år, så det räcker tyvärr inte för att öppna upp samhället som du påstod. Tyvärr.
57% av alla dödsfall sker i åldersgrupper under 85+.
27% av alla dödsfall sker i åldersgrupper under 75 år

Lägg till detta ett förmodat antal patienter med permanenta lungskador (33-38% av samtliga som skrivs in på sjukhus) så framgår det som osannolikt att man skall rycka på axlarna för att se till att ett gäng intelligensbefriade djurgårdsluve-akademiker skall få gå på fotboll. Det kommer inte hända. Sorry.

Däremot är jag inte helt emot tanken på att långsamt öppna upp med restriktioner under sommaren och sedan övervaka smittläget fram till hösten. Jag gissar att de som fattar besluten håller med mig i det avseendet. Gissningsvis kommer man även att vaccinera folk betydligt yngre än 18 år i UK. Den processen startar sannolikt sensommaren alternativt hösten.

I motsats till dig kommer jag inte dragandes med hörsägen och anekdoter från min bekantskapskrets utan länkar istället alltid till officiella källor. Att du även fortsättningsvis beter dig som en nolla i det sammanhanget är tragiskt.

Rapport:
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/articles/coronaviruscovid19weeklyinsights/latesthealthindicatorsinengland12february2021

Data:
https://www.ons.gov.uk/visualisations/dvc1193/fig5/wrapper/datadownload.xlsx

Precis som förväntat, känsloargument och härskartenik men annat kan man inte förvänta sig av en påverkansoperation...

När kommer den obestridliga faktan att personer UNDER 65 som är fullt friska och arbetsföra ensamma kommer överbelasta vården?
Vilket är en grundförutsättning för att hålla samhället stängt av medicinska skäl efter de i riskgrupp (över 65(75 egentligen)och övriga riskgrupper) har vaccinerats och därför inte längre belastar vården?

Nej, den faktan kommer inte av den enkla anledningen att den inte finns.

Orsaken att folk börjar ifrågasätta är inte att få blir smittade utan att tillräckligt många faktiskt BLIR smittade men helt utan några problem alls utöver som vid vilken förkylning som helst.
De arbetsplatser där majoriteten redan genomgått smittan och återvänt bryr sig inte överhuvudtaget om restriktionerna längre, de respekterar att utomstående vill hålla avstånd men har inga problem om de inte följer restriktionerna då de förutom redan varit infekterade vet vad allvarligt det är för gemene man.

Detta enkom av anledningen att de redan "stirrat döden" i vitögat och det var en kattunge, är man "allergisk mot katt" ska man kanske vaccinera sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in