2021-03-07, 13:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det var enligt uppgift skillnaden mellan Tyskland och Sverige i våras när det dog en del människor i Sverige men inte i Tyskland:
Tyskland utrustade smittade med en oximeter och när syresättningen sjönk under en viss nivå satte man in behandling direkt.

UK gjorde samma misstag som bad folk hålla sig borta från sjukhuset om det inte var så illa att de inte klarade av att andas självmant - då var det för sent.

Ja, finns flera enkla åtgärder som kan minska dödligheten.

Mina grannar fick nyligen covid så gav dem en pulse oximeter o instruktioner. Under 94 procent så ska man söka vård.
Citera
2021-03-07, 13:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, finns flera enkla åtgärder som kan minska dödligheten.

Mina grannar fick nyligen covid så gav dem en pulse oximeter o instruktioner. Under 94 procent så ska man söka vård.
Bra granne du är :-)

Man kanske skulle skaffa sig en sådan där grunka. Vi lär väl ha den här skiten i någon form i lång tid framåt. Särskilt i Sverige där man enbart har 'platta ut kurvan' som mål.
Citera
2021-03-07, 13:43
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ni får nog definiera "massor" då, bland normalfriska i den öppna delen av samhället som smittats på sin arbetsplats så är det i de verksamheter jag känner till ingen som har behövt vård och då är antalet bekräftade om jag räknar med de som jag fått i andra hand över 50, det 30-tal jag personligen talat med har beskrivit samma symptom som beskrivs som biverkningar av AZ-vaccinet och samma varaktighet (alla dessa 30 har jag personligen arbetat med i anslutning till deras insjuknande utan att själv få symptom..)

Tar man med alla vårdavdelningar som i princip stängt ner under året som gått pga. smitta har i princip ingen lagts in och alla återöppnats så snart symptomen upphört för att inte insjukna på nytt.

Att några yngre (under pensionsåldern) kommer behöva vård är förväntat, att den friska delen av befolkningen som är fullt arbetsföra skulle överbelasta sjukvården är inte bara osannolikt utan gränsande till omöjligt, detta skulle redan hänt och ingen hade funderat på annat än att skydda sig och äta...

Har Ni andra uppgifter får Ni nog presentera de men det kommer Ni sannolikt inte kunna göra då Ni är en påverkansoperation och har Ni NÅGON position så är den politisk och inte medicinsk.

När de svaga är vaccinerade är det bara att öppna igen ur ett medicinskt perspektiv, allt annat är politiska beslut, viruset blir vi inte av med och kommer få lära oss leva med.

Jag tror att alla länder kommer öppna så snart man är säkra på att vården inte kommer överbelastas.
Något annat har man inte råd med.
Den som inbillar sig att regeringar stänger ner för skojs skull eller någon annan konspirationsteori är en idiot. Det är inte billigt att hålla ett samhälle med restriktioner..
Citera
2021-03-07, 13:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra granne du är :-)

Man kanske skulle skaffa sig en sådan där grunka. Vi lär väl ha den här skiten i någon form i lång tid framåt. Särskilt i Sverige där man enbart har 'platta ut kurvan' som mål.

Tack! Om grannarna hamnat på IVA o jag inte hade hjälpt dem så hade man ju fått ångest typ. Tjatat på dem om d vitaminer också haha
De har en del underliggande faktorer dessutom men gick bra o de är i princip friska igen.

Oximeter kostar nästan inget på Amazon så bara att köpa.
Citera
2021-03-07, 14:06
Medlem
ncr04s avatar
Konstigt att ingen av de kända svenskar som dött "i sviterna av Covid-19" verkar ha legat på dödsbädden innan de blev smittade. Enligt många här i tråden är det ju bara redan döende människor och invandrare som dör med Covid. Vi kanske får lägga till kändisar som riskgrupp också..
Citera
2021-03-07, 14:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Konstigt att ingen av de kända svenskar som dött "i sviterna av Covid-19" verkar ha legat på dödsbädden innan de blev smittade. Enligt många här i tråden är det ju bara redan döende människor och invandrare som dör med Covid. Vi kanske får lägga till kändisar som riskgrupp också..

Tror inte det är så ”många” som menar att de redan legat på dödsbädden. Den gruppen som påstår det är inte stor.. precis som gruppen som tror att detta är undergången eller att vaccinet dödar folk, så hörs dessa ganska mycket..
Att de kändisar som dött tillhört riskgrupp är väl dock ganska klart.
Ålder eller övervikt..
Citera
2021-03-07, 14:14
Medlem
Citat:
Vad menar du? Har du tillgång till de fåtalet kändisar som avlidit med eller av Covid läkarjournaler?
Citera
2021-03-07, 14:18
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad menar du? Har du tillgång till de fåtalet kändisar som avlidit med eller av Covid läkarjournaler?
Vaddå, menar du att de i hemlighet var dödssjuka? Enligt Adam Alsings föräldrar var han iaf kärnfrisk och hade inga underliggande sjukdomar. Sen har ju de allra flesta som dött något underliggande, men det betyder ju inte att många av dem inte kunnat leva i åratal eller decennium i en del fall.
Citera
2021-03-07, 14:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Spännande!

”Det tyska läkemedelsbolaget Merck har tagit fram ett antiviralt läkemedel mot covid–19 som visar lovande resultat, rapporterar Wall Street Journal
Läkemedlet i fråga är ett piller, molnupiavir, som uppges minska virusmängden enligt fas 2-testerna.
Tillverkaren hoppas att det ska bli ett nytt "Tamiflu", för covid-19.”
Citera
2021-03-07, 14:20
Medlem
Finansmarknaderna verkar teckna in att det värsta är över nu. Börserna är på "all time high" och i USA har man röstat igenom ett rekordstort återhämtningspaket som skall användas för att öppna upp och återstarta ekonomin. Detta samtidigt som många länder inte har koll på vilka varianter som cirkulerar och att smittspridningen i Sydamerika är utom kontroll av en variant som bedöms kunna runda immuniteten från vaccin och tidigare infektion.

Är investerarna för optimistiska eller kommer vaccinnen att fungera tillräckligt bra för att samhället snart ska kunna återgå till det som var före pandemin?
Citera
2021-03-07, 14:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Vaddå, menar du att de i hemlighet var dödssjuka? Enligt Adam Alsings föräldrar var han iaf kärnfrisk och hade inga underliggande sjukdomar. Sen har ju de allra flesta som dött något underliggande, men det betyder ju inte att många av dem inte kunnat leva i åratal eller decennium i en del fall.

Adam var säkert ”kärnfrisk”, men han tillhörde riskgrupp oavsett med den bakgrunden.
Citera
2021-03-07, 14:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ni får nog definiera "massor" då
För närvarande är 47% av samtliga patienter som skrivs in på sjukhus i UK under 85 år, så det räcker tyvärr inte för att öppna upp samhället som du påstod. Tyvärr.
57% av alla dödsfall sker i åldersgrupper under 85+.
27% av alla dödsfall sker i åldersgrupper under 75 år

Lägg till detta ett förmodat antal patienter med permanenta lungskador (33-38% av samtliga som skrivs in på sjukhus) så framgår det som osannolikt att man skall rycka på axlarna för att se till att ett gäng intelligensbefriade djurgårdsluve-akademiker skall få gå på fotboll. Det kommer inte hända. Sorry.

Däremot är jag inte helt emot tanken på att långsamt öppna upp med restriktioner under sommaren och sedan övervaka smittläget fram till hösten. Jag gissar att de som fattar besluten håller med mig i det avseendet. Gissningsvis kommer man även att vaccinera folk betydligt yngre än 18 år i UK. Den processen startar sannolikt sensommaren alternativt hösten.

Citat:
Har Ni andra uppgifter får Ni nog presentera de men det kommer Ni sannolikt inte kunna göra då Ni är en påverkansoperation och har Ni NÅGON position så är den politisk och inte medicinsk.
I motsats till dig kommer jag inte dragandes med hörsägen och anekdoter från min bekantskapskrets utan länkar istället alltid till officiella källor. Att du även fortsättningsvis beter dig som en nolla i det sammanhanget är tragiskt.

Rapport:
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/articles/coronaviruscovid19weeklyinsights/latesthealthindicatorsinengland12february2021

Data:
https://www.ons.gov.uk/visualisations/dvc1193/fig5/wrapper/datadownload.xlsx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in