2021-03-07, 09:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fel:

247

Och:

Regionernas oro – barn driver smittan
Den tredje pandemivågen börjar skölja över Sverige och flera regioner ser en oroande trend där barn och unga dominerar smittspridningen.

Folkhälsomyndigheten står fast vid att barn inte är drivande – men medger att smitta kan förekomma.

– Det finns ingen skarp gräns, att man vid en viss ålder börjar smitta, säger Folkhälsomyndighetens enhetschef Sara Byfors.
https://www.expressen.se/nyheter/regionernas-oro-barn-driver-smittan/

Tror inte att ni behöver diskutera antalet på iva just nu. Det är helg, så dessa siffror pengar hela tiden..
244 nu igen för övrigt.
Citera
2021-03-07, 09:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns ett antal elitidrottare som avlidit. Jag tror inte att Kalla är så nöjd med sin prestation just nu. Vet inte vad som är värst för en elitidrottare, att avlida eller prestera uselt?

Jag tror Kalla är väldigt nöjd med sitt VM som helhet. Det bästa hon gjort på två säsonger.
Du verkar inte speciellt insatt i längskidor om du påstår en sådan sak..
Citera
2021-03-07, 10:00
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Barn kommer förstå vidden av experimentet när de blir äldre.

På vilket sätt menar du?
Citera
2021-03-07, 10:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tror inte att ni behöver diskutera antalet på iva just nu. Det är helg, så dessa siffror pengar hela tiden..
244 nu igen för övrigt.
246
Citera
2021-03-07, 10:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Fel:

247

Och:

Regionernas oro – barn driver smittan
Den tredje pandemivågen börjar skölja över Sverige och flera regioner ser en oroande trend där barn och unga dominerar smittspridningen.

Folkhälsomyndigheten står fast vid att barn inte är drivande – men medger att smitta kan förekomma.

– Det finns ingen skarp gräns, att man vid en viss ålder börjar smitta, säger Folkhälsomyndighetens enhetschef Sara Byfors.
https://www.expressen.se/nyheter/regionernas-oro-barn-driver-smittan/

Det var 244 när jag gjorde inlägget. 246 nu. Vi är nog överens om att det inte är någon bra utveckling att det ökar överhuvudtaget.

Att barn driver smittan har jag misstänkt en tid, skall bli intressant att se vad som händer nu i UK när vi öppnar skolorna i morgon. Obehagligt intressant....
Citera
2021-03-07, 10:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Hur ser det ut i Stockholm nu?

För flera månader sedan trodde jag att myndigheterna skulle tvingas svälja sin stolthet och erkänna att de haft helt fel om munskydden.

Jag förutspådde här i tråden att Lotta från Bromma och Kalle Svensson då helt plötsligt skulle bära mask som om det vore det mest naturliga i världen efter att i månader som dumflinande mongoloider åkt tunnelbana och trängts i mataffären och på gymmet utan mask och verkligen sprutat ut ofiltrerade virusaerosoler till omgivningen samtidigt som de kliade sig i huvudet och undrade hur viruset inte besegrats.

Hursomhelst. Nu råder ju munskyddspåbud i Stockholm. Så hur ser det ut? Sväljer svennebanan stoltheten och erkänner att i ett år har de betett sig som dumflinande mongoloider och vägrat mask men nu plötsligt sätter de på sig masken och låtsas som att ingenting hänt? Låtsas att deras IQ inte varit på neandertalnivå?

Eller trotsar de nu maskpåbudet och hävdar fortfarande att masker är livsfarligt då man kan lockas att pilla sig i stjärten när de andra kroppsöppningarna är täckta?

Jag befinner mig inte i Stockholm så jag vill väldigt gärna veta hur det ser ut. Det måste ju vara total syntax error bland den självgoda medelklassen nu när det plötsligt, efter ett år, rekommenderas munskydd efter att tidigare ansetts livsfarligt och overksamt?!
De som hävdar att mask är livsfarligt torde inte använda mask nä. Inte heller de som inte bryr sig om rekommendationer.

De som ser det som viktigt att följa rekommendationer torde använda mask.
Citera
2021-03-07, 10:08
Medlem
arbetets avatar
De skulle bara veta vad som väntar dem...

Virusfri vecka i Nya Zeeland

I Nya Zeelands största stad Auckland hävdes på söndagen en veckolång nedstängning, som infördes sedan ett fall av den covidvariant som först upptäcktes i Storbritannien konstaterats i slutet av februari.

Samtidigt som Aucklandborna strömmade ut på gatorna för att flanera rapporterade hälsomyndigheterna att inga nya fall av smittspridning inom landet konstaterats under de senaste sju dagarna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

enl. vissa här i tråden.
Citera
2021-03-07, 10:14
Medlem
Fantastiskt!

NU säljs det något som heter "breath cup" på nätet.

En plastram som placeras under ett munskydd så att skyddet inte sitter så tight att andningen försvåras och läppstiften förstörs. Genom att skyddet inte sitter tätt immar inte heller glasögonen, man slipper lida av "munskyddsacne", det blir lättare att prata och lättare för andra att höra vad man säger.

Är detta inte fantastiskt?

För nu kan man andas återigen trots att man har munskydd på sig...

Uppfinningsrikedomen är oändlig. Och det kan man ju förstå. Det är svårt att leva när man inte kan andas ordentligt. Men samtidigt MÅSTE man följa regelverket.

Dessutom finns det pengar att tjäna på eländet.

Så nu kan man lätt ha 2-3 munskydd ovanpå varandra och ÄNDÅ andas ordentligt.

Sen vad detta lager av munskydd (som inte sitter tätt) har för nytta - det är en annan femma.

Man säljer ju även bantningspullver, olika produkter för nikotinsuget etc. Nu är dessa "munskyddsprodukter" här för att stanna..
Citera
2021-03-07, 10:14
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
De skulle bara veta vad som väntar dem...

Virusfri vecka i Nya Zeeland

I Nya Zeelands största stad Auckland hävdes på söndagen en veckolång nedstängning, som infördes sedan ett fall av den covidvariant som först upptäcktes i Storbritannien konstaterats i slutet av februari.

Samtidigt som Aucklandborna strömmade ut på gatorna för att flanera rapporterade hälsomyndigheterna att inga nya fall av smittspridning inom landet konstaterats under de senaste sju dagarna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

enl. vissa här i tråden.

Ja, och enligt Tegnell. Viruset kommer att komma dit ändå, och sprida sig, som en naturkraft. Och deras befolkning kommer att "dö ikapp" den svenska. Det är bara en tidsfråga nu...
Citera
2021-03-07, 10:20
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Förra året avled 97.000 personer i Sverige.
Covid skördade ca 10.000 förra året dvs strax över ca 10%

Betydligt fler dog av hjärt- kärlsjukdommar, cancer mm i samtliga åldersgrupper.
Detta är oerhört sorgligt och tragiskt på individnivå... men helt normalt... folk dör.

Lite som citatet av Stalin, parafraserat; en död är en tragedi, 10000 döda är statistik. Det går inte att ta in riktigt.
Citera
2021-03-07, 10:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Eh, det har just sjunkit från 318 i januari... Det kan vara 3200 miljoner nästa vecka. Allt utifrån ens egen fantasi och önsketänkande.

Jag ger upp. Du "känner" att det är så va?
Vad har sjunkit från 318 i januari?
Är det antal konstaterade fall per miljon du menar eller antal inlagda på IVA?
Kanske något annat?

Vad kan vara 3,2 miljarder i nästa vecka?
Citera
2021-03-07, 10:24
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag tycker inte virus i avloppsvatten är mått på någonting alls. Bara ytterligare något för de kommersiella medierna att gotta sig i.

Experterna som medierna talar med verkar dock tycka att det är ett bra mått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in