2021-03-07, 03:37
Medlem
Hur ser det ut i Stockholm nu?

För flera månader sedan trodde jag att myndigheterna skulle tvingas svälja sin stolthet och erkänna att de haft helt fel om munskydden.

Jag förutspådde här i tråden att Lotta från Bromma och Kalle Svensson då helt plötsligt skulle bära mask som om det vore det mest naturliga i världen efter att i månader som dumflinande mongoloider åkt tunnelbana och trängts i mataffären och på gymmet utan mask och verkligen sprutat ut ofiltrerade virusaerosoler till omgivningen samtidigt som de kliade sig i huvudet och undrade hur viruset inte besegrats.

Hursomhelst. Nu råder ju munskyddspåbud i Stockholm. Så hur ser det ut? Sväljer svennebanan stoltheten och erkänner att i ett år har de betett sig som dumflinande mongoloider och vägrat mask men nu plötsligt sätter de på sig masken och låtsas som att ingenting hänt? Låtsas att deras IQ inte varit på neandertalnivå?

Eller trotsar de nu maskpåbudet och hävdar fortfarande att masker är livsfarligt då man kan lockas att pilla sig i stjärten när de andra kroppsöppningarna är täckta?

Jag befinner mig inte i Stockholm så jag vill väldigt gärna veta hur det ser ut. Det måste ju vara total syntax error bland den självgoda medelklassen nu när det plötsligt, efter ett år, rekommenderas munskydd efter att tidigare ansetts livsfarligt och overksamt?!
Citera
2021-03-07, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inte mig emot om man då skriver på ett papper att man frånsäger sig sjukvård och framför allt IVA-vård om man insjuknar. Det vore ju onödigt att slösa sjukvårdsresurser på något så självförvållat.
Det blir väldigt mycket papper som man skall fylla i , det är ju en massa grejer folk gör som dom blir skadar eller sjuka av som man då måste göra samma sak med.
Citera
2021-03-07, 05:21
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Jag gör ett antagande efter hur vi människor hanterar andra virusinfektioner i allmänhet.
Vissa virus blir man aldrig blir av med, t.ex. Herpes.

Men även många andra virus ligger kvar i kroppen.

Citat:
Många vanliga virus som i sig inte nödvändigtvis orsakar allvarliga sjukdomar hos människa lämnar aldrig vår kropp utan etablerar årslånga och i visa fall kroniska infektioner. Sådana så kallade persistenta virus kan vid ett senare tillfälle aktiveras och orsaka nya sjukdomsbilder.
https://www.cancerfonden.se/forskningsprojekt/140552

Ungefär 2 miljoner svenskar har fått Covid-19.
Citera
2021-03-07, 05:30
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vi har en Mortality Rate på 0,1%.. och 0,01% för de under 70 år.
Är ovan siffror anledning til dessa restriktioner tycker du?
Mortality Rate kommer gå upp för det är inte över förrän om 4 månader. Nu är cirka hälften av alla fall den brittiska mutationen så det blir ett fullskaligt test av hur smittsam den egentligen är.

Ett annat sätt att skriva 0.1% är 10000 döda.
Citera
2021-03-07, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Hur ser det ut i Stockholm nu?

För flera månader sedan trodde jag att myndigheterna skulle tvingas svälja sin stolthet och erkänna att de haft helt fel om munskydden.

Jag förutspådde här i tråden att Lotta från Bromma och Kalle Svensson då helt plötsligt skulle bära mask som om det vore det mest naturliga i världen efter att i månader som dumflinande mongoloider åkt tunnelbana och trängts i mataffären och på gymmet utan mask och verkligen sprutat ut ofiltrerade virusaerosoler till omgivningen samtidigt som de kliade sig i huvudet och undrade hur viruset inte besegrats.

Hursomhelst. Nu råder ju munskyddspåbud i Stockholm. Så hur ser det ut? Sväljer svennebanan stoltheten och erkänner att i ett år har de betett sig som dumflinande mongoloider och vägrat mask men nu plötsligt sätter de på sig masken och låtsas som att ingenting hänt? Låtsas att deras IQ inte varit på neandertalnivå?

Eller trotsar de nu maskpåbudet och hävdar fortfarande att masker är livsfarligt då man kan lockas att pilla sig i stjärten när de andra kroppsöppningarna är täckta?

Jag befinner mig inte i Stockholm så jag vill väldigt gärna veta hur det ser ut. Det måste ju vara total syntax error bland den självgoda medelklassen nu när det plötsligt, efter ett år, rekommenderas munskydd efter att tidigare ansetts livsfarligt och overksamt?!

Fler å.fler använder munskydd iaf.
Regionen i Stockholm delar ut 2 x munskydd till/från jobbet, nu när dom har " råd" att dela ut till vårdpersonalen. (munskydds resurserna var låga typ ett halvår - år. Kändes mer som ett spel då munskydd var slut.

Folk festar nu istället tidigare på dagen och går hem full från staden vid 20.00 sen vad som händer.
Citera
2021-03-07, 07:16
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan slå vad om att virushalterna i Stockholms vattenavlopp fortfarande är skyhöga. Folk trängs överallt fram till kl 20:30 då restauranger och pubar måste stänga. Hoppas de blir allvarligt sjuka.

När kommer nästa avloppsuppdatering? Det var en vecka sedan sist.

Jag tycker inte virus i avloppsvatten är mått på någonting alls. Bara ytterligare något för de kommersiella medierna att gotta sig i.
Citera
2021-03-07, 07:21
Medlem
Returpappers avatar
Nu är dom slutkörda i Jönköping. De stänger ner IVA vården. Men vad händer sedan?

Citat:
Personalen i region Jönköping orkar inte - iva-platser stängs
Den höga arbetsbelastningen inom vården innebär att flera regioner nu har problem med att hitta personal som orkar arbeta i pandemins tredje våg. Det visar en rundringning som Ekot gjort bland landets regioner och sjukhus.

I region Jönköping har man tvingats minska antalet iva-platser eftersom personalen är hårt ansträngd. Beslutet togs efter att regionen inte fått hjälp med personalförstärkning från Sveriges kommuner och regioner, SKR.

Hoppas det inte går ut över de knivskurna från Vetlanda.
Citera
2021-03-07, 07:37
Medlem
madchances avatar
En tuff evidenssyntes av randomiserade kontrollerade studier av Ivermektin, av ett team under Dr. Tess Lawrie som sysslar med peer reviews och har speciell programvara för att sammanställa studier.

Intervjuas av Dr. John Campbell.

https://www.youtube.com/watch?v=vYF8bnmdQfY&ab_channel=Dr.JohnCampbell

Pratar också om det blir problem med ytterligare studier eftersom man av etiska skäl är tvungna att låta deltagare att godkänna att de substantiellt kan öka sin chans att dö om de hamnar på placebogrenen. Något få vill gå med på.
Citera
2021-03-07, 08:09
Medlem
När skall folk fatta att barn smittar och när skall folk fatta att långtidseffekterna och de kroniska effekterna är det farliga inte dödstalen ???
Citera
2021-03-07, 08:25
Medlem
madchances avatar
I Gävleborg menar landshövdingen att barn driver smittspridningen. FoHM menar att barn är ett relativt begrepp.

Citat:
Också Gävleborg ser en ökning i alla åldersgrupper – från tio till 69 år – där 60 procent av de positiva testerna är mutantsmitta. I regionen uttrycks en stark oro för att barn driver smittspridningen.

– Det här med att barn och ungdomar inte smittar särskilt mycket är inte korrekt, konstaterade landshövding Per Bill på en pressträff på torsdagen.

Citat:
Det är en trend som följer även från den nationella statistiken. Under vecka 7 stod åldersgruppen 18-19 för den största andelen positiva fall i Sverige, och gruppen 0-19 för 17 procent av alla smittofall i landet.

Men Folkhälsomyndigheten står fast vid att barn och unga inte står för någon betydande del av smittspridningen.

– Vi kan inte se det, sa Folkhälsomyndighetens enhetschef Sara Byfors på torsdagens pressträff.

– Det här är relativa begrepp, visst kan barn och unga smitta. Här drivs smittspridningen i många åldrar, det finns ingen skarp gräns

https://www.expressen.se/nyheter/regionernas-oro-barn-driver-smittan/
Citera
2021-03-07, 08:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Ett citat ur samma studie du glömde nämna... En 85+ som överlever Covid-19 riskerar alltså skador på lungorna.
Brittiska konklusion: Alltså får max 2 personer dricka kaffe tillsammans utomhus i parker. Tänk om en rökare över 85 riskerade att få lungproblem!
Har "VI" gjort några fler banbrytande upptäckter ikväll?
Som jag tidigare poängterat är ålder en faktor, det tror jag inte någon missat eller är beredd att argumentera emot.

Vad man ännu inte vet är om förhållandet risk-lungfibros-ålder är på samma nivå som för SARS och MERS, men OM det är det så finns det ännu större anledning att se på detta med allvarsamma ögon.

Studier som gjorts på patienter som som vårdades på sjukhus och överlevde MERS visar att 33% av dessa kunde diagnostiseras med lungfibros (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5644332/#ref5). För SARS visar studier på en prevalens om 38% (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12805557/). Notera att denna diskussion gäller fibros och inte andra allvarliga skador som konsolidering eller GGO p.g.a. att de tenderar att vara reversibla. Om man ser till åldern på patienterna med konstaterad fibros visar dessa studier på en snittålder på 50.6 år på de patienter som diagnostiserades med fibros. Den äldsta var 73 år och den yngsta 24 år.

Det är således inte bara patienter i åldern 85+ som drabbas.

Noterbart är att studien identifierat en begränsning i det att man endast utfört en frontal röntgen då man inte velat utsätta patienterna för högre doser av radiologi än nödvändigt. Det kan alltså vara så att man kunde identifierat FLER förekomster av fibros om man som komplement tagit sidobilder.

Om man rent teoretiskt utgår från ett liknande scenario för SARS-CoV-2 är det en uppenbart allvarlig situation, i synnerhet med tanke på det stora antal patienter som faktiskt läggs in för vård. Det här är naturligtvis välkänt.

Hope that helps.
Citera
2021-03-07, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag är dessvärre rädd för att du har fel... många är fortfarande så naiva att de tror detta handlar om Covid19.
Vi har en Mortality Rate på 0,1%.. och 0,01% för de under 70 år.
Är ovan siffror anledning til dessa restriktioner tycker du?

Lyssna vad Ygemans sa i en intervju på SR...
Ygeman 2021-03-05 SR: "i takt med att smittspridningen minskar och att vi kan börja öppna upp samhället igen då tror jag att det kan ställas krav på andra områden där det är svårt att hålla avstånd eller där det är flera personer med."

Smaka på den lite...

https://sverigesradio.se/artikel/vaccinationsintyg-klart-till-sommaren

Sverige har en överdödlighet på nästan 10,000 personer trots massa restriktioner samt 100,000 inställda operationer och 200,000 långtidssjuka. Utan restriktioner och en sjukvårdskollaps skulle det uppskattningsvis blivit 50,000-100,000 covid-döda.
Senast redigerad av Indeterminister 2021-03-07 kl. 08:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in