2021-03-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vadå, under taxeringsvärdet???
Hon har ju köpt för 400.000:- över taxeringsvärdet.
Dessutom övertagit säljarens ansvar, för sanering + tömning av fastigheten och fick den då 300.000:- billigare än priset som var 4.2milj.
Tax.värdet var dessutom för högt satt på själva boningshuset, då den beräknats som en normvilla av Skatteverket.
Så hon har gett ca 1.5 gånger reellt taxeringsvärde, fastställt av Anticimex på det verkliga skicket ej vatten & avlopp bl.a.

Att undvika att nämna att taxeringsvärdet du hänvisar till är taxeringsåret 2018 som baseras på 2016 fastighetsförsäljningar visar bara på din Ebba-klan agenda!

Hur mycket har fastighetspriserna stigit sedan 2016 när Ebba försöker köpa Esbjörns fastighet.
Hon har inte lyckats helt ännu. Varken med köp eller lagfart.
2021-03-06, 21:30
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
varför snålade Ebba med ett riktigt skrivuppdrag hos en seriös mäklare som träffar parterna?

nu var Densias värdering med ett spann på 400.000 kr och därmed ett intervall upp till 5 miljoner. 3,9-5 miljoner ser jag ändå att det 1,1 milj skillnad.

Du glömde räkna bort FASTPI du sa att du var mäklare, tillåt mig småle
2021-03-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Källa på det? Skulle kunna vara så att medverka till överlåtelse är att utföra ett fastighetsförmedlingsuppdrag. Sidan du länkade till förut hanterade explicit antagande av uppdrag.

Den s k friskrivning är förövrigt en mediaprodukt. I kontraktet står endast att parterna är medvetna om att mäklaren inte har något mäklaransvar.
Nej så är det inte, vad är det för skillnad juridiskt med att medverka till en överlåtelse via förmedlingsuppdrag och skrivuppdrag, inget. Du är fortfarande på uppdrag att medverka i en överlåtelse.

Nu har Theo själv gått ut i media med att han friskrivit sig för att han inte träffat Esbjörn.
2021-03-06, 21:31
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det är klart att jag inte "vet" om Binninge informerat Esb om att hans möjligheter att få avtalet ogiltigförklarat är minimala och att han borde fullfölja affären. Sannolikheten att han gjort det är dock inte särskilt stor. Den strategi som las upp på MPLs Facebook, Binninges inlaga till TR där han beklagade sig över att han inte fått tag på sin klient, den polisanmälan som Binninge gjorde utan att informera Esb, kränkande påståenden i massmedia om hans egen klient. Allt detta talar mot att Esb informerats och hållits delaktig på ett korrekt sätt.

Det står dig fritt att ha en annan uppfattning. Jag gör dock bedömningen att Binninge är en charlatan vars intresse är att mjölka Esb på pengar.
Min uppfattning är att "juristen" inte bör vara ombud. Och jag vet inte alls vad han och Esbjörn pratat om. Men det kan vara så att juristen följer Esbjörns anvisningar.
2021-03-06, 21:34
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Menar du att den neuropsykologiska utredningens frågeställning var hur Esbjörn fungerar i vardagen?

Okej. Du bortser alltså från så gott som hela den neuropsykiatriska utredningen, dvs den omfattande testningen och frågeformulären som använts för att undersöka Esbjörns kognitiva status. Samtliga använda test och frågeformulär räknas upp överst på utlåtandets första sida.

Den som läser det omaskade i utredningen ser att test och frågeformulär alla mäter olika aspekter av Esbjörns kognitiva funktioner . T ex har WAIS-IV som mäter den generella kognitiva funktionsnivån använts. Andra tester har mätt olika delaspekter av Esbjörns kognitiva funktioner, som t ex minnestesterna WM-III och RCFT. Resultaten av tester och frågeformulär redovisas grundligt i utlåtandet, men i stort sett all text är maskad och bilagorna saknas.

Berätta gärna för oss hur du kommit fram till att psykologen i stort bortsett från tester och frågeformulär i sin bedömning av Esbjörn och i stället till största delen baserat bedömningen på en telefonintervju med Majkgård? För det är ju precis det du hävdar att han gjort.

I bakgrunden står att Majkgård "fungerar i princip som närmast anhörig", varför hon benämns som närstående. Esbjörn är ensamstående utan egna barn. Brorsbarnen har han ojämn kontakt med.
Esbjörn har inga nära anhöriga. Menar du att psykologen skulle ha avstått från att intervjua Majkgård bara för att hon inte är släkt med Esbjörn? Så vitt jag vet finns det inga krav på att uppgiftslämnare i en psykologutredning måste vara släkt med personen som utreds.

Utredningen vi diskuterar har bekräftat den diagnos som Esbjörn haft i över tio år. Så vitt jag vet var inte Majkgård inblandad i de tidigare utredningarna och de gjordes inte heller av samma psykolog som nu. Av detta drar jag slutsatsen att Majkgårds medverkan varken gjort till eller ifrån vad gäller utredningens resultat: Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning som försämras med tiden. Notera att det även finns röntgenundersökningar, CT-hjärna, från 2008 och 2010 som påvisar avvikelser

Även om den här psykologundersökningen kastas i papperskorgen förändrar det ingenting i sak.

Det kan också vara så att allt trassel kring Esbjörn beror på att Esbjörn inte riktigt fungerar som han ska sedan länge? Han genomgick ju den första utredningen för över tio år sedan, vilket indikerar att hans kognitiva förmågor började svikta långt innan han fyllde 70 år.

Det är tre personer inblandade i undersökningen vad jag förstått. Esbjörn är objektet som undersöks, Barry undersökare och Majkgård intervjuades som närmast anhörig.

Om det är så, hur stor påverkan har Majkgård? Det är ju bara hon som kan svara på hur Esbjörn fungerar hemma, det vet inte Barry eftersom han inte var där och testade Esbjörn i de frågorna.
2021-03-06, 21:34
Medlem
Citat:
Källa på det? Skulle kunna vara så att medverka till överlåtelse är att utföra ett fastighetsförmedlingsuppdrag. Sidan du länkade till förut hanterade explicit antagande av uppdrag.

Den s k friskrivning är förövrigt en mediaprodukt. I kontraktet står endast att parterna är medvetna om att mäklaren inte har något mäklaransvar.
ja det finns ett ärende i FMI där det konstaterades att om man hämtar in personuppgifter om parterna och upprättar kontrakt så är det ett uppdrag. Den mäklaren åkte på varning.
2021-03-06, 21:44
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
ja det finns ett ärende i FMI där det konstaterades att om man hämtar in personuppgifter om parterna och upprättar kontrakt så är det ett uppdrag. Den mäklaren åkte på varning.

Ett skrivuppdrag eller ett förmedlingsuppdrag?

Länk till beslutet? Litar liksom inte på dina lite för lättvindiga uppgifter rakt av så jag läser gärna själv.
2021-03-06, 21:48
Medlem
trngws avatar
Jaha, så var det full fart på sossarnas trollfabrik igen och lögnerna och smutskastningen haglar i tråden.

Theo är en riktig mäklare, med allt vad det innebär.

Theo har inte friskrivit sig från någonting. Det kan han inte göra.

Theo har informerat köpare och säljare att han inte har (och aldrig har haft) ett mäklaransvar för affären, eftersom han bara har ett skrivuppdrag och inte ett mäklaruppdrag. Ett helt korrekt agerande.

Om det är någon som friskrivit sig själv från ansvar så är det "värderaren" som bedragar-binninge anlitat.
2021-03-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Att undvika att nämna att taxeringsvärdet du hänvisar till är taxeringsåret 2018 som baseras på 2016 fastighetsförsäljningar visar bara på din Ebba-klan agenda!

Hur mycket har fastighetspriserna stigit sedan 2016 när Ebba försöker köpa Esbjörns fastighet.
Hon har inte lyckats helt ännu. Varken med köp eller lagfart.
Svensk Mäklarstatistik mäter prisutvecklingen för småhus och detta genom att följa förändringen av K/T-talet, kvoten mellan pris (köpesumma) och taxeringsvärdet.

För fritidshus i Uppsala kommun är det genomsnittliga K/T-talet för år 2016 = 1,37 och K/T-talet för augusti 2020 = 2,00.

Utifrån dessa K/T-tal kan Prisutvecklingsfaktorn för perioden från 2016 till augusti 2020 beräknas till 1,46 (2,00/1,37).
Senast redigerad av Clyo 2021-03-06 kl. 21:55.
2021-03-06, 21:51
Medlem
V-Kints avatar
Citat:

2017-0716, eller hur? I så fall läser du rättsliga avgöranden på samma sätt som fan läser bibeln. Det avgörandet är inte tillämpligt. Om du inte förstår varför mäklaren varnades uppmanar jag dig att avregistrera dig snarast.
2021-03-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ett skrivuppdrag eller ett förmedlingsuppdrag?

Länk till beslutet? Litar liksom inte på dina lite för lättvindiga uppgifter rakt av så jag läser gärna själv.
i det fallet skrivuppdrag. Mäklaren ville hävda att hen inte hade ngt uppdrag bara upprättade kontrakt... du får söka hos FMI om du inte gjort det förr så är det enkelt. jag tror jag även har länkat till det fallet en gång innan i tråden.

oavsett har du ett uppdrag så har du det i din yrkesövning och du har samma plikt i ett skrivuppdrag som i ett förmedlingsuppdrag vad gäller det juridiska runt kontraktet och i din omsorgsplikt etc. Det du dock inte behöver göra vid ett skrivuppdrag är objektbeskrivning, boendekostnadskalkyl och journal.
2021-03-06, 21:52
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nja Barry skriver faktiskt att han inte utrett något om någon demens, hans utredning omfattade endast den kognitiva funktionen.
Ja, folk verkar inte riktigt förstått att Esbjörns "kognitiva svårigheter" inte gör att han inte förstår vad det innebär att sälja en fastighet. Att han har lite svårt att laga mat gör inte att han har ett intellekt som en grönsak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in