2021-03-06, 13:30
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Över och underdödlighet varierar pga en rad olika orsaker och nej det är inget bra mått.
Hade Sverige agerat som Norge, Danmark och Finland så hade antalet döda varit 60-80 % lägre lågt räknat.

Så du tror att historiskt hög överdödlighet 2020 inte har med pandemin att göra alltså?

Jag tror faktiskt att hela forskarvärlden tycker att det är det bästa måttet och det är bara här på flashback man tror att ett lands inrapporterade dödsfall skulle vara bättre.

Ta Norge som exempel dom har i pandemin lyckats hålla nere dödsfallen i corona och toppar det med en underdödlighet. Dom har så att säga snarare "tjänat" liv under pandemin.

Och så tar vi Polen som nästa exempel där det dog nästan 19% fler 2020 hade Sverige haft dom siffrorna så skulle dödsiffran varit 109 500 i stället för 98 124. Hade du resonerat likadant då att det spelar ingen roll med överdödlighet, skulle inte tro det.

Överdödligheten speglar hur många som fått sätta livet till i corona oavsätt om landet provtagit personen eller ej plus alla som dött i en vårdkö eller på andra sätt av restriktioner osv.

Sverige HAR klarat sig bättre än 22 länder i Europa men sämre än våra grannländer.
Varför är det så svårt att inse detta?
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
"Brakar helvetet löst" var väl att ta i.

Dom enda som ska vara lite rädda är ju 70 plussarna, sen blir det nån inom vården som får jobba lite övertid oxå, annars kommer inte pandemin märkas av, förugom att det skrivs mkt i media och så.
Medianåldern för långtidscovid är ungefär 43 år i Sverige, så det kan man råka ut för även om man inte är 70+.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.19.20214494v2.full.pdf
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här är lite intressanta data om biverkningar av Pfizers vaccin.

https://www.jpost.com/health-science/covid-19-vaccination-73-cases-facial-paralysis-7-anaphylactic-shock-661073

Jag skulle säga att det här visar att vaccinets farlighet ligger i paritet med vilket annat vaccin som helst eller valfri medicin. Dvs det är ofarligt i jämförelse med att genomgå infektion. Det borde lugna de räddhågsna.

Men men men, jag har ju läst en postare här som hävdat att vaccinen är totalt livsfarliga!

Vet inte vad jag skall tro nu
Citera
2021-03-06, 13:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Nu när Storbritannien och Israel vaccinerat så många hur ser deras siffror ut senaste par dagarna?

Det är väl bara att kolla!
Citera
2021-03-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du har varit i tråden tillräckligt länge för att begripa att ditt eget inlägg var ett av de enkelspåriga inläggen jag hittade när jag letade

Nu handlade inte mitt inlägg om enkelspårighet utan om att se saker endimensionellt.
Och detta utifrån att hantera en pandemi utifrån olika aspekter och olika förutsättningar beroende på t ex ett lands demografi, geografi, ekonomi o s v. Jämförelser kan därför bli rätt taffliga och ytliga

Förvisso har du rätt i att enkelspårigheten och tvärsäkerheten är påtaglig i denna tråd, men det var inte det jag syftade på.

Nu verkar du dock i ditt sökande ha en begränsad förmåga, men det kan jag tyvärr inte göra så mkt åt.
Citera
2021-03-06, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Medianåldern för långtidscovid är ungefär 43 år i Sverige, så det kan man råka ut för även om man inte är 70+.

Långtidscovid är säkert ingen hit.

Tror dock inte man ska gå omkring och oroa sig för mkt.

Att gå omkring och vara rädd under en längre period är inte bra.
Långvarig stress bryter ner kroppen och förvagar immunförsvaret.

Får man covid så får man, för dom flesta är det ingen fara öht.
Citera
2021-03-06, 13:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nu handlade inte mitt inlägg om enkelspårighet utan om att se saker endimensionellt.
Och detta utifrån att hantera en pandemi utifrån olika aspekter och olika förutsättningar beroende på t ex ett lands demografi, geografi, ekonomi o s v. Jämförelser kan därför bli rätt taffliga och ytliga

Förvisso har du rätt i att enkelspårigheten och tvärsäkerheten är påtaglig i denna tråd, men det var inte det jag syftade på.

Nu verkar du dock i ditt sökande ha en begränsad förmåga, men det kan jag tyvärr inte göra så mkt åt.

Jag reagerade mest på att ditt inlägg verkade aggressivt och endimensionellt om du nu föredrar den termen. Jag tycker självklart de aspekter du nämner är viktiga men anser också att många i tråden (foliehattar borträknat) tar hänsyn till dessa oavsett vilken ståndpunkt man har. Bara för man kritiserar Sveriges hantering blir man inte per automatik en Sverigehatare, vilket jag tyckte att ditt inlägg gjorde uttryck för. Ber om ursäkt om jag hade fel i min uppfattning.
Citera
2021-03-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance

Vilken är medelåldern...?
Citera
2021-03-06, 14:07
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här är lite intressanta data om biverkningar av Pfizers vaccin.

https://www.jpost.com/health-science/covid-19-vaccination-73-cases-facial-paralysis-7-anaphylactic-shock-661073

Jag skulle säga att det här visar att vaccinets farlighet ligger i paritet med vilket annat vaccin som helst eller valfri medicin. Dvs det är ofarligt i jämförelse med att genomgå infektion. Det borde lugna de räddhågsna.

Det intressanta är: Varför rapporteras det 1/30000 med seriösa biverkningar i Israel?!
Medans UK rapporterat 1/35!

Kan Turkmongolisk genetik skilja sig så mycket mot Europeisk?!
Citera
2021-03-06, 14:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det intressanta är: Varför rapporteras det 1/30000 med seriösa biverkningar i Israel?!

Kan Turkmongolisk genetik skilja sig så mycket mot Europeisk?!

Bra fråga, men är det verkligen allvarliga biverkningar i UK? Aftonbladet skrev ju om sjukvårdspersonalen i Sverige som fått lite jobbiga biverkningar. Det kan ju vara så att dessa redan haft covid och då reagerar starkare på vaccinet pga immunresponsen. Britterna har ju också haft stor spridning av viruset.
Citera
2021-03-06, 14:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast det förutsätter att man lyckas vaccinera 50 miljoner Trumpröstare som varken tror på vaccin, forskare eller statliga myndigheter.

Dom super ändå ihjäl sig på moonshine innan midsommar så det är betydelselöst
Citera
2021-03-06, 14:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vi har inte rapporterat 1/35 seriösa biverkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in