2021-03-06, 12:46
Medlem
ParkLane66s avatar
Vad har L för val? L måste göra något. Dom ligger farligt till att inte komma in i riksdagen. Uppenbart har väljarna inte lockats av L efter JÖK. L kommer att bli den svagaste partnern i en ev borglig regering om dom nu klarar spärren. Känns lite som det här är L dödssprattling.
Citera
2021-03-06, 12:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tanken är ju att en borgerlig regering ska tolereras av SD. Det säger hon mer eller mindre klart ut i artikeln.

Det finns ingen anledning till varför inte SD skulle kunna spela MP:s spel genom att spela ut S+V+C mot KD+M+L pss som MP ägnat sig åt. Att ha ett SD likt ett Demokles-svärd som endast tolererar en borgerlig regering lär komma dyrköpt för en återupplivad Allians, annars lär SD mycket snart gå samma väg som L.
Citera
2021-03-06, 12:51
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
MP hallå? Bott under en sten?

SD skulle i det här fallet ta över MP:s roll som kungamakare.
Citera
2021-03-06, 13:04
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
De gamla miljöpartisterna kommer att rösta C, och därför kommer MP att tappa sina stödröster. Jag tror nog att de åker ut. L är däremot mer intressant, en del kommer säkert vilja ha borgerligt styre och tänka att L kommer att hjälpa dem, att de blir blåsta en gång till är de korkade nog att inte förstå. Det som talar emot att L blir framröstade är att de ligger extremt lågt i opinionen och saknar egen identitet förutom sitt fokus på skolan, så jag tror nog att de blir förvisade till historiens slagghög som de ändå förtjänar. De saknar ärligt talat anledning till att fortsätta existera som det ser ut nu och det har de gjort ett längre tag. De var en sidekick till alliansen under lång tid och nu har de tynat iväg totalt och tappat fokus. De åker nog ut de också.

Jag tror du gör samma misstag som Sabuni. Du tycks också räkna sd som ett borgerligt parti. Det är ett misstag. Ledde herr Hitler ett borgerligt parti? Leder Orban ett borgerligt parti? Att stå med fötterna nedkörda i den nazistiska dyn är inte särskilt borgerligt.

Åkesson håller ju Orbans parti högt i helgd. Det gör inte hans borgerliga partigrupp i EU. Dom har just beslutat att utesluta Orbans parti. Flera gamla sd-ledamöter som betraktats som för smutsiga för att få stanna i sd har ju flyttat till Ungern. Almkvist, Ekeroth m fl. Där trivs dom.
Citera
2021-03-06, 13:04
Medlem
Wajis avatar
Hur än liberalerna gör så kommer de åka ur valet 2022. SD kommer få runt 27-35% av rösterna och jag är ganska säker på att de blir de största partiet. Att skrika att man inte vill samarbeta med SD kommer vara ödestiget. SD är folkets val numera.
Citera
2021-03-06, 13:13
Medlem
Det här med stödröster det är inget jag tror är vanligt jag menar vad är det för kufar som sitter och filosoferar om att dom ska stödrösta på ett annat parti. Tar på mig foliehatten och påstår att det är ett media/elit koncept så att dom kan styra upp saker och ting lite mer trovärdigt.
Citera
2021-03-06, 13:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Nyamkos plan är att L+M+KD ska bilda en regering som ska kunna samtala med SD i vissa frågor. Så länge dessa inte skadar "liberala värden".
Hon sa igår på TV att det är uteslutet att en regering där L ingår ska budgetförhandla med SD. Hon sa också att public service var off limit för diskussion.
Så allt kokar ned till vilka krav SD kommer att ställa på Ulf.
Liberalerna och Nyamko hoppas kunna dämpa de kraven genom att redan nu tala om vad som inte är förhandlingsbart, enligt dem.

SD kommer ju kräva en mycket stram migrationspolitik, hon borde sagt om det var liberala värden istället. Ställer hon upp på SDs migrationspolitik om hon får behålla PS?

Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Sabuni (uttalas det med klick ljud?)

Nej det är vissa folk i södra Afrika som har sådana språk, inte i Kongo/Burundi.
Citera
2021-03-06, 13:25
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Hur än liberalerna gör så kommer de åka ur valet 2022. SD kommer få runt 27-35% av rösterna och jag är ganska säker på att de blir de största partiet. Att skrika att man inte vill samarbeta med SD kommer vara ödestiget. SD är folkets val numera.
Min fetning: Är inte så säker på att de åker ur2022.
Om de från nu och fram till valet kan driva egna frågor utan att ha jöken som en kvarnsten som halsen, så tror jag nog att de kommer att hålla näsan över 4% spärren.
Hur det går för SD har nog mest att göra med att de inte har råd att kosta på sig några skandaler och i stället bör breddar sin politik
Citera
2021-03-06, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Jså Sabuni har rätt i mycket av det hon sa, bra märkligt att det krävs en färgad för att konstatera det.

För det första så är det bara etniska svenskar som INTE fattat. Etniska svenska kvinnor (och män som är kärringar). Så att en färgad individ förstått saken är naturligt. Det handlar inte om intelligens.

För det andra så blir det väldigt svårt att brunsmeta en individ som har sitt ursprung i Afrika, och det blir därför lättare för en sådan individ att föra fram det som Sabuni gjorde.
Citera
2021-03-06, 13:31
Medlem
Det är mer eller mindre säkert Löfven inte blir statminister efter nästa val. S kan ALDRIG med MP och V samla 50% av rösterna. C lär inte stödja dom heller dessutom eftersom att ett sådant bygge kräver stöd av V....

UK är Sverige nästa statsminister. Nu hoppas vi att SD kräver mycket genomslag för sin egen politik, om M inte vill gå dom till mötes bör SD sätta sig ner med S istället.

Socialdemokraterna har ingen ryggrad, detta kan bädda för att man återigen sätter makten framförallt och faktiskt börjar diskutera med SD. Hade inte förvånat mig.
Citera
2021-03-06, 13:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tanken är nog en önskan om att väljarna skall rösta för en borgerlig majoritet.
Eller hur?

51 % till Alliansen? De fick 40 % i förra valet och planen är att öka 11 %?

Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Det är fullt uppror på nätet nu. Kollar man kommentarer på Liberalernas facebooksida, twitterkonton från LUF-medlemmar, o.s.v. ser man hur arga och besvikna många liberaler är. Även om Sabuni kanske får ett ökat stöd bland borgerliga väljare, kan detta leda till avhopp bland gräsrötter och det lär skada partiet och göra att man får svårt att motivera kampanjarbetarna 2022. Liberaler ska ju alltid vara så himla fina och moraliskt fläckfria, minsta lilla steg åt SD gör dem livrädda.
Ta en kopp kaffe eller en öl och kolla sociala medier, riktigt underhållande.

De är lustiga, men samtidigt lite lyteskomik över det, som att skratta åt utvecklingsstörda.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Som jag skrev i en annan tråd, jag tror att det finns en grupp "flytande" högerväljare som är redo att avge sina röster när de ser ett trovärdigt regeringsalternativ på högersidan.

Samma grupp flytande högerväljare tror jag har insett att SD har en nyckelroll som "kungamakare", utan SD inget regeringsalternativ på högersidan.
Tja, vilket regeringsalternativ kvarstår för oss som med ljus och lykta söker efter ett trovärdigt sådant på högersidan?

Denna grupp kommer rösta på det borgerliga parti som är mest SD-positiva, och om inget av dem verkar SD-positiva så röstar de på SD. De har hoppat mellan SD, M och KD i OU och är cirka 7 % av väljarkåren minst.
Citera
2021-03-06, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Att SD får gehör för sina frågor och att L ska försvara "liberala värden" står till stor del i motsats till varandra.

Det går utmärkt att bilda en borgerlig regering utan L. I senaste Demoskop får M+KD+SD egen majoritet eftersom L och MP ramlar ur riksdagen.

Det vet vi först efter valet. Här på Flashback så kan man nästan tro att AfS ska komma in och konkurrera ut SD, men det blir aldrig så som man tror på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in