2021-03-06, 09:46
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Hej Flashback-kompisar!

Vi har en VW Passat. Från motorhuven kommer det en svag doft av bränt gummi, vid ett tillfälle var doften stark. Bilen verkar fungera som den ska och det kommer inte in någon doft i kupén.

Finns det något vanligt känt fenomen som kan ligga bakom lukten? Man befarar ju att det har med DSGen eller själva motorn att göra.... Borde man kolla på en verkstad eller utgå från att det är lugnt? Det är en väldigt svag doft, men vid ett tillfälle för någon vecka sedan var det alltså väldigt påtagligt...

Mvh
Citera
2021-03-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Hej Flashback-kompisar!

Vi har en VW Passat. Från motorhuven kommer det en svag doft av bränt gummi, vid ett tillfälle var doften stark. Bilen verkar fungera som den ska och det kommer inte in någon doft i kupén.

Finns det något vanligt känt fenomen som kan ligga bakom lukten? Man befarar ju att det har med DSGen eller själva motorn att göra.... Borde man kolla på en verkstad eller utgå från att det är lugnt? Det är en väldigt svag doft, men vid ett tillfälle för någon vecka sedan var det alltså väldigt påtagligt...

Mvh

Kylvätskeläckage - bränt glykolvatten på motorn

alt 2 spillt olja vid påfyllning
Citera
2021-03-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Hej Flashback-kompisar!

Mvh
Det låter som att du borde byta fläktrem. Det kan du fixa själv.
Citera
2021-03-06, 10:39
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Tack för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Qnazzibo65
Doftgran

Ja jag stoppade en doftgran i motorhuven precis som man brukar göra.

Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Kylvätskeläckage - bränt glykolvatten på motorn

alt 2 spillt olja vid påfyllning

Är det en rosa vätska? Hittade en tank med det som var halvfull, på minimum nivån. Men borde vara tom om den läcker?

Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Kamremsbyte

Nu är du bara elak? Har gått 8 000 men är å andra sidan fem år gammal drygt. Får man sådan "doftvarning" på att den börjar ge upp?

Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Det låter som att du borde byta fläktrem. Det kan du fixa själv.

Haha! Säkert.. Jag kan öppna motorhuven för att stoppa in doftgranar men inte mer...
Citera
2021-03-06, 12:40
Medlem
Knepigt att svara på. Hör du något ljud som inte passar in under motorhuven?

De ovanför har ingen aning om vad de pratar om.
Citera
2021-03-06, 12:52
Medlem
Het del i närheten av gummi är min gissning. Gummiupphängning till avgassystemet?
Citera
2021-03-06, 13:06
Medlem
hnkls avatar
Är det en dieselbil? Det luktar i princip alltid bränt gummi från bilen när dieselbilarnas reningssystem gör en rening (partikelfiltret) till avgasreningen.

Reningen sker med intervaller för att förhindra att filtret sätts igen. Alla mina dieselbilar har luktat bränt gummi vid reningsprocessen. Inget konstigt eller ovanligt. Man bör dock alltid försöka se till att köra ett tag när reningarna utföras av bilen. Om man avbryter reningen för många gånger genom att stänga av bilen, finns risk att filtret till slut sätts igen och ett verkstadsbesök behövs.

Min bil utför rening med ca 50 mils intervaller.
Senast redigerad av hnkl 2021-03-06 kl. 13:09.
Citera
2021-03-06, 13:18
Medlem
goofers avatar
Förmodligen har något av hjulen som fläktremmen dras runt havererat och går tungt.

Då slirar remmen där och går varm med stark lukt av bränt gummi.

Finns det en spännrulle skull jag kolla den först.
Samma sak med kammremmen, har en spännrulle gått där så kör inte bilen. Går remmen av riskerar du motorras.

1 fläktrem
2 kamrem
Citera
2021-03-06, 13:22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Plastpåse på katalysatorn?
Citera
2021-03-06, 13:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den enda gång jag drabbats av liknande så var det något knas med vevhusventilationen.
Inte för att jag ens vet vad det är, men lukten försvann när dom fixade detta på verkstaden.

Det var en bensinbil, om nu detta har någon betydelse.
Citera
2021-03-06, 14:13
Medlem
Hegamons avatar
Bil med dålig framhjulsinställning kan ge det symptomet. Kör längre sträckor = mera gummilukt. Hade det felet på Volvo V70n. Gjorde framhjulsinställning och problemet försvann.
Citera
2021-03-06, 20:35
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Knepigt att svara på. Hör du något ljud som inte passar in under motorhuven?

De ovanför har ingen aning om vad de pratar om.

Nej den låter bra. Jag hade mina misstankar mot killen med doftgran, det erkänner jag.

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Het del i närheten av gummi är min gissning. Gummiupphängning till avgassystemet?

Tjena. Har ingen aning, går och sniffar runt den hela tiden men märker inte något längre. Kanske har blivit paranoid, nyköpt bil och för att vara döda ting gillar jag den orimligt mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av hnkl
Är det en dieselbil? Det luktar i princip alltid bränt gummi från bilen när dieselbilarnas reningssystem gör en rening (partikelfiltret) till avgasreningen.

Reningen sker med intervaller för att förhindra att filtret sätts igen. Alla mina dieselbilar har luktat bränt gummi vid reningsprocessen. Inget konstigt eller ovanligt. Man bör dock alltid försöka se till att köra ett tag när reningarna utföras av bilen. Om man avbryter reningen för många gånger genom att stänga av bilen, finns risk att filtret till slut sätts igen och ett verkstadsbesök behövs.

Min bil utför rening med ca 50 mils intervaller.

Bra tips! Jag tänker utgå från att du har rätt så länge det inte märks något på nytt.

Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Förmodligen har något av hjulen som fläktremmen dras runt havererat och går tungt.

Då slirar remmen där och går varm med stark lukt av bränt gummi.

Finns det en spännrulle skull jag kolla den först.
Samma sak med kammremmen, har en spännrulle gått där så kör inte bilen. Går remmen av riskerar du motorras.

1 fläktrem
2 kamrem

Jag ska ha det här i åtanke om jag märker att det kommer tillbaka. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Plastpåse på katalysatorn?

Inga doftgranar eller plastpåsar i motorhuset

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Bil med dålig framhjulsinställning kan ge det symptomet. Kör längre sträckor = mera gummilukt. Hade det felet på Volvo V70n. Gjorde framhjulsinställning och problemet försvann.

Tror inte att det är det i den här fallet. Verkar inte finnas något samband med körsträcka...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in