Citat:
Ursprungligen postat av
TompaO
Knepigt att svara på. Hör du något ljud som inte passar in under motorhuven?
De ovanför har ingen aning om vad de pratar om.
Nej den låter bra. Jag hade mina misstankar mot killen med doftgran, det erkänner jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Het del i närheten av gummi är min gissning. Gummiupphängning till avgassystemet?
Tjena. Har ingen aning, går och sniffar runt den hela tiden men märker inte något längre. Kanske har blivit paranoid, nyköpt bil och för att vara döda ting gillar jag den orimligt mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
hnkl
Är det en dieselbil? Det luktar i princip alltid bränt gummi från bilen när dieselbilarnas reningssystem gör en rening (partikelfiltret) till avgasreningen.
Reningen sker med intervaller för att förhindra att filtret sätts igen. Alla mina dieselbilar har luktat bränt gummi vid reningsprocessen. Inget konstigt eller ovanligt. Man bör dock alltid försöka se till att köra ett tag när reningarna utföras av bilen. Om man avbryter reningen för många gånger genom att stänga av bilen, finns risk att filtret till slut sätts igen och ett verkstadsbesök behövs.
Min bil utför rening med ca 50 mils intervaller.
Bra tips! Jag tänker utgå från att du har rätt så länge det inte märks något på nytt.
Citat:
Ursprungligen postat av
goofer
Förmodligen har något av hjulen som fläktremmen dras runt havererat och går tungt.
Då slirar remmen där och går varm med stark lukt av bränt gummi.
Finns det en spännrulle skull jag kolla den först.
Samma sak med kammremmen, har en spännrulle gått där så kör inte bilen. Går remmen av riskerar du motorras.
1 fläktrem
2 kamrem
Jag ska ha det här i åtanke om jag märker att det kommer tillbaka. Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av
Ulrik.Agren
Plastpåse på katalysatorn?
Inga doftgranar eller plastpåsar i motorhuset
Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Bil med dålig framhjulsinställning kan ge det symptomet. Kör längre sträckor = mera gummilukt. Hade det felet på Volvo V70n. Gjorde framhjulsinställning och problemet försvann.
Tror inte att det är det i den här fallet. Verkar inte finnas något samband med körsträcka...