2021-03-06, 07:28
Bannlyst
Tog alltså inte en vecka innan man anklagar skuldbelägger svenskar vara "rasister"

Aldrig rasism när invandrare utför knivattacker mot vita! Men det var tydligen rasism med Trollhättan?

Varför anklagas svenskar alltid vara "rasister" varför är invandrare aldrig rasister utför våld mot svenskar?

https://www.expressen.se/nyheter/vetlanda-efter-knivdadet-rasismen-bubblar-upp/

Citat:
”Omid” vill inte längre vara afghan efter dådet i Vetlanda.

Emma tvingas radera rekordmånga rasistiska kommentarer i en lokal Facebook-grupp.

Företagare får höra att de bör sluta anställa personer med invandrarbakgrund.

Vilket Vetlanda är det som ska stå kvar när spillrorna plockas upp?

– Vi måste erkänna våra fel och brister, säger oppositionsrådet Jan Johansson.

Citat:
På lokala Facebook-sidan ”Du vet att du är från Vetlanda när...” får administratorn Emma Jensen inte en lugn stund när det kommer fram att mannen som gripits är afghansk medborgare.

– Jag fick radera massa rasistiska kommentarer. Och folk som spred rykten och falska påståenden. Jag tror dådet gör att rasismen bubblar upp till ytan, säger hon.

Emma Jensen administrerar även ”Brottsplats Vetlanda”. De senaste åren har hon sett att rasistiska kommentarer blivit allt vanligare. Att invandrare alltid diskuteras kritiskt.

– Jag utgår från att dådet är hemskt, inte var gärningsmannen kommer från. Men det känns som att hans bakgrund gör dådet politiskt, oavsett orsaken till att han begick det.

Citat:
Flera företagare berättar att folk hört av sig efter dådet och sagt att de bör sluta anställa personer med invandrarbakgrund.

– Grannar säger åt mig att inte anställa fler invandrare. Redan på onsdagskvällen fick jag en kommentar. Det är okunnigt men så är stämningen nu, säger en vetlandabo Expressen talar med.

En annan företagare säger att han och kolleger blivit pikade på stan och anklagade för att de gett personer med utländsk bakgrund arbete.

Enligt vittnesmål från krogägare ligger nyanlända bakom stök och bråk och trakasserier på helgerna.

Citat:
Sverigedemokraterna fick kraftigt ökat stöd senaste riksdagsvalet – 22,1 procent röstade på SD i Vetlanda mot 17,5 procent i riket. Samtidigt fick V och MP, de partier som mest av alla har generös migrationspolitik som hjärtefråga, markant färre röster här. Men valresultatet ger knappast hela bilden.

I början av mars 2020 anordnades en manifestation i Vetlanda för att visa solidaritet med människor på flykt, efter att SD:s partiledare Jimmie Åkesson åkte ner till Grekland för att dela ut flygblad för att informera flyktingar om att Sverige är fullt.
Citera
2021-03-06, 08:09
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Stefan är inte den skarpaste kniven i lådan, men har förmåga att bara se och höra vad han vill och förmodligen inte minst vad de som guidar hans stassministergärning vill att han ska förstå och veta.
Sen hans budbärare i MSM, Exp har ju redan börjat med reportage om "rasismen bubblar upp" "politiska klyftan" och som att man inte ska göra politik av dådet, herregud vad är det för fel på folk, det är ju som sagt pga politik MGM är här, vad är det inte folk begriper?
Citera
2021-03-06, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hauringor
Tog alltså inte en vecka innan man anklagar skuldbelägger svenskar vara "rasister"

Aldrig rasism när invandrare utför knivattacker mot vita! Men det var tydligen rasism med Trollhättan?

Varför anklagas svenskar alltid vara "rasister" varför är invandrare aldrig rasister utför våld mot svenskar?

https://www.expressen.se/nyheter/vetlanda-efter-knivdadet-rasismen-bubblar-upp/

De är rasister, invandrarna dom ger sig på oss Vi är så många svenskar som utsatts för eller är bekanta med människor som utsatts för dem så vi vet. De är rasister. När de besudlat oss i sina övergrepp har de upprepat saker som att vi är svenskar eller är blonda eller ska knullas, alltså våldtas. Verkar vara en kombination av mindervärdeskomplex och en styrka av att vara så många och bara bli fler.

Skitfolk som koloniserar och är rasister. Människan verkar fungera så efter att ha hetsats av massmedia, den svenska politikerkåren eller hemifrån och detta i årtionden eller längre än så rentav. Afghaner, vissa av dem, om de kan historia, motiverar säkert sitt beteende
även med att påpeka att Alexander Den Store försökte erövra deras land.

Fast jag tror inte de kan historia.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2021-03-06 kl. 08:21.
Citera
2021-03-06, 08:11
Medlem
Läste en artikel i Aftonhoran om att de inte är så farligt i Vetlanda för att människor efter händelsen vågar bli intervjuade med namn och bild. Vad i helvete är detta? Tänk om det var efter 9/11 och de skulle skriva nåt liknande. Kommer detta aldrig att sluta? Som tidigare redan har skrivit så finns det inte så mycket mer man kan göra än att flytta från landet.

Nu ska man alltså känna sig trygg bara för att vissa vågar bli intervjuade med namn och bild, sen att galna afghaner springer runt och skär upp folk med kniv är inte en så stor sak. Denna typ av artiklar skulle aldrig skrivits om det var en nazist à la Breivik
Citera
2021-03-06, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
Läste en artikel i Aftonhoran om att de inte är så farligt i Vetlanda för att människor efter händelsen vågar bli intervjuade med namn och bild. Vad i helvete är detta? Tänk om det var efter 9/11 och de skulle skriva nåt liknande. Kommer detta aldrig att sluta? Som tidigare redan har skrivit så finns det inte så mycket mer man kan göra än att flytta från landet.

Nu ska man alltså känna sig trygg bara för att vissa vågar bli intervjuade med namn och bild, sen att galna afghaner springer runt och skär upp folk med kniv är inte en så stor sak. Denna typ av artiklar skulle aldrig skrivits om det var en nazist à la Breivik

Jag tror inte den här skiten de äckliga journalisterna sysslar med nu, skademinimeringen, fungerar.
Citera
2021-03-06, 08:21
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Sen hans budbärare i MSM, Exp har ju redan börjat med reportage om "rasismen bubblar upp" "politiska klyftan" och som att man inte ska göra politik av dådet, herregud vad är det för fel på folk, det är ju som sagt pga politik MGM är här, vad är det inte folk begriper?
Skulle nog se dem som beställare än budbärare. När rasistkortet dras på bred front och GM görs till offer är det inget regeringen tänkt ut. Löfven vet säkert inte ens vad GM heter. Den som är puppetmaster brukar vara den som har mest att förlora till nationella när dåd som detta briserar. Vem är det som äger MSM och vad är expos agenda.
Citera
2021-03-06, 08:32
Medlem
Jönköpings-Posten publicerar i dag artiklar om Abdullah, 22 (well), och hans vänner som allah behöver jobb i Sverige för att inte bli utvisade till Afghanistan. Abdullah kom som analfabet till Sverige och har på fem år läst in grundskolan och gymnasiet. Nu är han utbildad CNC-operatör.

Är detta off topic? Moderator får avgöra. Abdullah et al har väl inget med Vetlanda-dådet att göra. Men det är något med tondövheten i en artikel som denna. Intervjun gjordes i torsdags, en dag efter knivdåden i Vetlanda.
Citera
2021-03-06, 08:38
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaindes
Jönköpings-Posten publicerar i dag artiklar om Abdullah, 22 (well), och hans vänner som allah behöver jobb i Sverige för att inte bli utvisade till Afghanistan. Abdullah kom som analfabet till Sverige och har på fem år läst in grundskolan och gymnasiet. Nu är han utbildad CNC-operatör.

Är detta off topic? Moderator får avgöra. Abdullah et al har väl inget med Vetlanda-dådet att göra. Men det är något med tondövheten i en artikel som denna. Intervjun gjordes i torsdags, en dag efter knivdåden i Vetlanda.
Tydligen finns det en beredskap när terrorism som kan knytas till afghaner och gymnasielagen inträffar. Att regeringen eller en myndighet skulle vara så snabba med damage control, kan vi nog utesluta. Vilken mediakoncern äger JP.
Citera
2021-03-06, 08:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det ska bli intressant att se hur mycket utrymme media kommer att ge Vetlanda-fallet. Studio Ett på fredagen 5 mars stuvade undan rapporteringen till ett kort inlägg långt bort i andra timmen.

Man kan jämföra med publiciteten kring dubbelmordet i Linköping. När det hände hade tidningarna helsidor med kartor över mordplatsen och vilken väg förövaren kunde tänkts ha tagit, bilder på mössan han tappade, intervjuer med anhöriga osv. Det var en enorm publicitet i början och under de 16 år som gått innan man hittade mördaren kom ofta återblickar på händelsen.

Berättigad var förstås publiciteten när mördaren identifierades och greps. Jag anser dock att rapporteringen från rättegången var fullständigt överdimensionerad. Det fanns inget nyhetsvärde i den. Förloppet under attacken hade man berättat om redan när det hände. Förövaren var identifierad och hade erkänt, samt hade befunnits vara psykiskt sjuk. Det skulle ha räckt med att rapportera det.

I stället malde media i veckor rapporteringar från rättegången om sånt som alla redan visste.

Min gissning är att media kommer att visa mindre intresse för Vetlanda-attacken. Jag hoppas att framtida medieforskare ska jämföra de två fallen. Jag vill veta om det är skillnad på hur media rapporterar brott utfört av svensk person mot person med utländsk bakgrund (8-åringen som mördades) och brott utfört av utländsk person mot svenska personer.
Samma logik nu när en ljushårig flata knivmördar en kollega. Hade flatan varit neger eller arab så hade det räckt med en notis, nu är enda syftet att väga upp den tsunami av invandrarbrottslighet vi ser dagligen med ” svenskar kan också”.
Både Linköping och Trollhättan var dåd utförda av psykiskt sjuka individer.
Frågan är om afghanen är psyksjuk eller om det är en kopia på negern som mördade mor och son i Västerås, där drivkraften var har mot svenskar.
Citera
2021-03-06, 08:54
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotacat
Expressens Fredrik Sjuhölt tar upp ämnet och jämför det med Akilov, Ukbagabir och Afghanen som attackerade en polis bakifrån under manifestationen i Stockholm. Däremot blir jag inte riktigt klok på vad han menar med följande:

Menar han att GM är en terrorist via handlingen eller menar han att det vi borde lägga oss platta och bevilja alla asyl i rädsla för hämndaktioner? Formuleringen med 'kallsinnigt' är det som får mig att klia mig i huvudet eftersom att Afghanen uppenbarligen saknade asylskäl.

Kallsinnigt svar syftar kanske på ett nej till asyl. Vi är kallsinniga som inte ger asyl för de som vill ha asyl trots inga asylskäl.

Det kostar att ge avslag....
Senast redigerad av gofigur 2021-03-06 kl. 08:56.
Citera
2021-03-06, 09:27
Medlem
Nu börjar MSM som väntat gå till motoffensiv:

https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/garningsmannens-ursprung-som-afghansk-flykting-vacker-kanslor

Samtidigt som man uppmanar allmänheten till att inte göra politik av händelsen så passar man på att sprida pro-invandringspropanda.

Je suis Vetlanda!
Senast redigerad av defunct 2021-03-06 kl. 09:33.
Citera
2021-03-06, 09:29
Moderator
Tinuviels avatar
Jag vaknade i vilket fall med ett ryck när reportern Henrik Damberg i samtal med Henrik Torehammar (programledare för P1-morgon) uppgav att den misstänkte kom från "det småländska höglandet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in