2021-03-04, 18:32
Medlem
Jag väntar bara på att det kommer en ledare som menar på att man för säkerhets skull ska ge alla afghaner medborgarskap annars kan det hända igen. Och varför inte förbjuda alla "högerextrema" inkl. SD, de bara hetsar ju dessa pojkar att ta till kniven. De är liksom på den nivån sen många år tillbaks.
Tja, svenne röstare får visa nästa år hur denne ser på saken. Troligtvis inget nytt part som får rösten.
Citera
2021-03-04, 18:42
Medlem
Jag tycker det är konstigt att media inte nämner det mycket snarlika fallet i Åbo för två tre år sedan. En ung icke-finsk man attackerar slumpmässigt personer på en gata. Ett par dog.

För att inte tala om liknande knivattacker i Storbritannien.

Heder åt Thomas Nordegren som idag faktiskt nämnde knivattacken i IJEA.
Citera
2021-03-04, 18:46
Medlem
Det är full show nu.

"För två år sedan berättade han för polisen om sina psykiska besvär."

"Enligt förundersökningen uppgav 22-åringen att han “inte hade nog med pengar till mat och kläder”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0K3956/22-aringen-om-sina-psykiska-besvar-at-mediciner-tidigare

Fokus för den kommande debatten bör därför snarare riktas mot gruppen unga och ensamma män i utanförskap

https://www.expressen.se/ledare/desperata-unga-man-kan-vara-lika-farliga-som-terror/

"– Det förvånar mig väldigt mycket. Mig behandlade han med respekt. Jag förstår inte varför han skulle ha gjort så här, säger personen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/dadet-i-vetlanda-det-har-vet-vi-om-den-misstankte-garningsmannen

Om någon dag till kommer det att skrivas att hans dröm var att studera till läkare och att få stanna kvar i Sverige.
Senast redigerad av Konrad 2021-03-04 kl. 18:50.
Citera
2021-03-04, 19:35
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man verkar dessutom gå all-in med den taktiken. Jag har inte sett så många shills på Flashback sedan "drevet" mot DN i samband med rapporteringen av övergreppen på "We Are Sthlm".

Nu kör man jävlarimej full blås. Det skulle inte förvåna mig om man har fräckheten att ta detta dåd som motivering till varför afghanamnestin måste genomföras, för att de unga afghanerna mår så dåligt.
Citera
2021-03-04, 21:54
Medlem
shotacats avatar
Expressens Fredrik Sjuhölt tar upp ämnet och jämför det med Akilov, Ukbagabir och Afghanen som attackerade en polis bakifrån under manifestationen i Stockholm. Däremot blir jag inte riktigt klok på vad han menar med följande:

Citat:
Ett kallsinnigt svar från Sverige på en vädjan om hjälp i form av asyl eller uppehållstillstånd kan göra att ensamvargen hämnas på samhället.
Och då är skillnaden mellan att det kallas för terror eller inte terror hårfin

Menar han att GM är en terrorist via handlingen eller menar han att det vi borde lägga oss platta och bevilja alla asyl i rädsla för hämndaktioner? Formuleringen med 'kallsinnigt' är det som får mig att klia mig i huvudet eftersom att Afghanen uppenbarligen saknade asylskäl.
Citera
2021-03-04, 23:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Anton i Trollhättan klädde sig i Darth Vader kostym och gick in på en skola och knivhögg flera personer. Det var ett rasistdåd enligt media som inte har försatt en minut att kabla ut historien om det högerextrema terrordådet. Att samme Anton inte mådde speciellt bra, verkar man inte låstasa om, han var radikaliserad på nätet hette det.
Nu kör media den omvända logiken och låstas som att muslimens svenskhat enbart berodde på psykiska problem och att det enbart var pga dessa som dådet skedde. Men Anton han visste precis vad han gjorde, det är en gammal grej att klä ut sig till Darth Vader och knivhugga folk.
Att terrormuslimen radikaliserats på samma här verkar inte vara möjligt, nej det var tillfällig sinnesförvirring.
Citera
2021-03-05, 00:35
Medlem
JustZlatans avatar
Klart att sossemedia försöker varna sina läsare och lyssnare för att SD och andra försöker göra politiska av detta. Men för bara någon månad sedan försökte sossemedia göra politiska poäng av stormningen mot Capitolium och säga att det var SD:s fel.
Citera
2021-03-05, 00:43
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Oisin Cantwell är arg för att Löfven talar om för allmänheten att bidragsafghanen använde kniv då han attackerade svenskar. Kan inte Oisin bara ta och flytta till nåt annat land, typ Afghanistan?
Citera
2021-03-05, 09:54
Medlem
Starobrnos avatar
Youtube-länk

Här är media Riks, som intervjuar advokat om Vetlanda.
Citera
2021-03-05, 12:56
Medlem
Man märker om man följer stora tidningar som t ex DN eller Sydsvenskan (och även SVT) parallellt med utländsk media dels hur långsamma svensk MSM är med att få fram konkreta detaljer om händelsen (typ av mordvapen, våldsmannens nationalitet, ifall han sade eller ropade något bestämt under gärningens gång osv), dels hur ömtåligt det är att det handlar om en typisk ensamkommande afghankille.

Sydsvenskan har idag en ledare som pösigt förkunnar ungefär att "nu inser vi att sådant här måste vi vara beredda på i varje stad, det är inte bara storstäderna" men helt förtiger bakgrunden (hur ofta hände sådant här i svenska småstäder för 30-40 år sedan, bortsett från det unika fallet Mattias Flink?) och "analyser" på nyhetsplats som självgott jämför med IKEA-moden och säger att där bommade minsann nätaktivisterna. det var inget terrorbrott och killen var inte muslim (åtminstone det första kan starkt ifrågasättas) men helt förtiger att den här gången var det polisen själva som initialt signalerade terrorbrott. Det brukar svensk polis inte göra lättvindigt, och både Aktuellt och partiledarna accepterade denna beskrivning av brottet i förrgår kväll. Både Aktuellts redaktion och partiledarna hade naturligtvis mer information i det läget än man gick ut med i sändning.
Citera
2021-03-05, 17:01
Medlem
Verkar som massmedia försöker få detta att se ut som vansinnesdåd men det är nog tyvärr inte det....

Dock mörkar de ner detta nu ser det ut som.
Citera
2021-03-05, 18:11
Medlem
guubens avatar
SVT 18.00 nyheter. 5 mars
SVT reportern frågar polisen ;
Vad har ni för bevis?
Tragikomiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto