2021-03-06, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Min gissning är att åklagaren inte väcker allmänt åtal och att "juristen" backar och inte väcker enskilt åtal. Detta för att han om han förlorar måste betala motpartens rättegångskostnader.
Tror du inte det finns många som är villiga betala hans rättegångskostnader för att det ska bli en domstolsprövning? Det tror nog jag..
2021-03-06, 02:55
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Tror du inte det finns många som är villiga betala hans rättegångskostnader för att det ska bli en domstolsprövning? Det tror nog jag..
Hyresgästföreningen i Uppsala kanske?
2021-03-06, 03:00
Medlem
catos avatar
Hörde av en vän att KD och Livets Ord gått ut med att försiktigt försvara Bush i olika sociala medier, de hade nämnt flashback och att backa hennes instagram
2021-03-06, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cato
Hörde av en vän att KD och Livets Ord gått ut med att försiktigt försvara Bush i olika sociala medier, de hade nämnt flashback och att backa hennes instagram
Det låter ju som det minst sagt iaf så det är nog alldeles sant.
2021-03-06, 03:08
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag menar att om han inte blev tvingad att skriva under avtalet, utan gjorde det av egen fri vilja så finns det ingenting som tyder på att avtalet mellan Ebba och Esbjörn skulle vara ogiltigt. Det är vad tingsrätten har att ta ställning till. Hur kände han sig i så fall "pressad"? Han har haft en hel sommar på sig att fundera. Kände han sig pressad att bjuda in Ebba med väninna till kontraktsskrivningen i hans hus? Om han inte ville sälja, varför bjöd han då in dem vid tillfället avtalet skulle skrivas under? Om Esbjörn inte ville sälja hade han inte behövt träffa dem. Sanningen är att Esbjörn i efterhand ångrade sig och ångerrätt existerar inte vid fastighetsköp. Då säger han till media att han blivit "pressad" att skriva under. Hur kommer tingsrätten att ställa sig till det tro?
Ja vad jag läste hare han blivet lite charmad av att Ebba visade honom intresse. De drack kaffe flera gånger och hon tjatade enligt vad han kände.

Jag tänker att det är väl inte orimligt. Klart han tycker det är spännande att dricka kaffe med självaste KD-ledaren. Sen när de drucket kaffe ett par gånger och han gått från nej till nja. Och hon tjatar på om hur mycket hon älskar huset och vad underbart fintade ska bli. Så kanske kände han att han var att han måste säga ja till slut. Han hade givetvis kunnat säga nej till kaffe. Men han var ju som sagt lite charmad över att få göra det. Så att han kände sig pressad håller jag inte för omöjligt.

Huruvida hans kognitiva störning spelar in vet jag inte. Jag vet dock hur många gamla människor är. De vill vara till lags, de vill inte stöta sig. Men det viktiga i det tycker jag egentligen är hur mycket Ebba viste om den.

Men precis som du säger, det får domstolen komma fram till.
2021-03-06, 03:12
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cato
Ja KD förstår jag de kan ju inget annat göra.

Är Ebba medlem i Livets ord? Bor det många ur Livets ords församling i det där området? Brrr, det här börjar ju lukta sekt på riktigt.
2021-03-06, 04:55
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Men det är okej att du sitter och skriver att inget brev är skickat!

Brevet skickades sedermera, Ebba har själv sagt att hon fått det och läst det.
Efter detta kontaktade hon även Esbjörn och det bekräftades faktiskt vad FB misstänkte.
Det var inte Esbjörn själv som skrivit brevet, men det var hans namnteckning.
Sen hade dom även kontakt dagen innan dom skulle skriva köpebrev på banken.
Då dom gjorde upp om att ses vid huset kl 9.00 för att åka till banken.
Man bokar ju tid på banken för sånt.
2021-03-06, 05:05
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja KD förstår jag de kan ju inget annat göra.

Är Ebba medlem i Livets ord? Bor det många ur Livets ords församling i det där området? Brrr, det här börjar ju lukta sekt på riktigt.

Nej hon gick ur för många år sedan nu.
Nja det finns en hel del religiösa i Marielund o krokarna däromkring.
Många tillhör egna kyrkor och en del livets ord.
Vad det finns mest av och som Marielunds vänner har många av,
är Miljöpartister och det räknar jag till en religion!
2021-03-06, 06:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Detta hade aldrig hänt om det varit en vanlig fastighetsaffär som gått till på ett vanligt sätt utan uppsökande verksamhet. Hon borde vetat bättre. Hon "som värnar om de äldre". Vad betyder det? Att äldre är mer sköra och försvarslösa, som man måste värna om? Att en driven person lättare kan prata omkull en gammal människa, typ telefonförsäljare?

Håller med, som BankID-bedragarna eller de där som ber om ett glas vatten och sen går in o plockar smycken från de äldre.

Hörde nån föreslå en ny lag för att skydda värnlösa äldre från slipade omkullpratare. Lex Esbjörn?

Nu kan ju en bank bara säga "Maj-Britt, 96, lämnade ju över sin kod frivilligt".

Juridiskt korrekt, men här handlar det om Etik och moral.
2021-03-06, 06:52
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Brevet skickades sedermera, Ebba har själv sagt att hon fått det och läst det.
Efter detta kontaktade hon även Esbjörn och det bekräftades faktiskt vad FB misstänkte.
Det var inte Esbjörn själv som skrivit brevet, men det var hans namnteckning.
Sen hade dom även kontakt dagen innan dom skulle skriva köpebrev på banken.
Då dom gjorde upp om att ses vid huset kl 9.00 för att åka till banken.
Man bokar ju tid på banken för sånt.

Om brevet skickades till Ebba och löstes ut av Ebba, varför har då Esbjörn det i sin ägo? Varför påstod Esbjörn att Ebba inte löst ut det?
2021-03-06, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörns ombud har också en trovärdighet som har betydelse för tvisten, särskilt om Esbjörn har sådana kognitiva svårigheter som många påstår. Då bör det uppmärksammas om han får dåligt bistånd från en tidigare straffad person.

Kan du ge oss en lista på vilka skador Binninge orsakat sin klient, och hur det gått dåligt för Esbjörn hittills?

Där du preciserar varför det är skadligt för klienten att hela Sverige vet att han har kognitiva svårigheter, och vill behålla sitt hus, och inte sälja till tjaterskan Ebba Busch?
2021-03-06, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du har fel. Diagnosen som Esbjörn har, lindrig kognitiv funktionsnedsättning, innebär att en märkbar nedsättning av den kognitiva funktionsförmågan från en tidigare funktionsnivå etc.
Du kan förneka det hur mycket du vill, men det är sedan länge utrett att Esbjörn inte fungerar som han ska längre. Ebba borde åtminstone ha anat det eftersom hon säger att hon lärde känna Esbjörn under sommaren.
Eller är det så att Ebba inte heller fungerar som hon borde? Märkte Ebba I själva verket att Esbjörn inte var helt på banan och utnyttjade situationen?

Jag tror att det kom som en kalldusch för Ebba att Esbjörn sedan många år har en dokumenterad märkbar nedsättningen av den kognitiva funktionsförmågan. Det hade hon inte räknat med.
Du läste själv aldrig vad du länkade till - eller hur?
Det bara kändes bra att kunna klistra inte en text.
Men ud får en chans nu att göra det.

Citat:
B. Den nedsatta kognitiva funktionsförmågan begränsar inte personens självständighet i vardagliga aktiviteter (d v s personen klarar komplexa instrumentella vardagligheter som att betala räkningar eller ta läkemedel enligt föreskrift, men det krävs viss ansträngning, kompensatoriska strategier eller anpassning)

Kort - ingenting antyder att det på något sätt skulle han haft någon inverkan på husaffären....
Det som dock gör en misstänksam är punkt ett i din länkade text - framförallt det av mig fetade.
De experter ebba bad granska undersökningen sätter fingret på det när de ger uttryck för att det var ett beställningsverk i syfte att användas i en juridisk tvist.

Citat:
1. Personen själv, en välinformerad annan person eller kliniken har uppmärksammat att det skett en märkbar nedsättning av den kognitiva funktionsförmågan; samt...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in