2021-03-05, 17:36
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Är ingen större fara. Kanske lite starkare immunrespons och feber en dag. Klarar man inte en dags feber är man nog i princip redan död, eller en extremt gnällig liten fitta.

"Är ingen större fara" Se spoiler för "reality check".

Biverkningarna är inte att leka med, och nedan är ej senaste siffrorna,
då jag ej orkat räkna i hop dem.

Citera
2021-03-05, 17:43
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor

Jag förstår att du är rädd!

Skönt att ni små kissemissar inte är så särkilt många..
Vi andra med bollar kommer fixa biffen med flockimmuniteten..
Citera
2021-03-05, 17:46
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Postar den här länken igen:

Det finns inte bara tecken på att antikroppar från gamla COVID19-infektioner skulle fungera sämre mot nya mutationer som den brittiska. Nu har man sett att det går åt andra hållet. Infektioner med de nya mutationerna kanske inte ger skydd mot de gamla:

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.03.01.433314v1.full

Som jag tolkar det i figur S4, så ser det ut som att det är en ganska liten skillnad?

Mängden antikroppar olika personer får kan ju variera mycket det också.
Citera
2021-03-05, 17:47
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Fåne är man om man tar ett "vaccin" som man inte vet mycket om för en sjukdom som så gott som alla under 70 år överlever. Fåne är förresten ett för svagt ord, man är en komplett jävla DÅRE.
Och ja jag tror att det finns flera miljoner här i landet som inte är kompletta dårar.
Ashål som dig förtjänar att hängas i närmaste lyktstolpe...

Med tanke på ditt språkbruk så skulle jag tippa på att du är någonstans strax över 50. Lite lätt överviktig. Du vet att du är farligt nära riskgrupp, ta det lite lugnt med spriten och börja röra på dig istället. Bra för blodtrycket i din ålder.
Citera
2021-03-05, 17:50
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har tagit för mycket intryck av "Swan65"s retorik.

Det är just den långsamma reaktionen som är det stora problemet.

Det borde ha funnits smittskyddsmyndigheter i Europa som håller uppsikt över hotande epidemier i omvärlden. Jag trodde att det fanns sådana smittskyddsmyndigheter, men det vi har sett, har gjort mig besviken.

Myndigheterna förmådde inte ens reagera när krisen i Wuhan blev känd för Världen.

Det kan finnas fog för det. Men vi vet att nerstängningarna är smärtsamma för befolkningen och samhället. Därför hade det varit mycket bättre att reagera snabbt, medan smittan ännu hade kunnat bekämpas med någorlunda lindriga åtgärder.

Vi har kunnat se att såvida smittan har hunnit få stadigt fäste i befolkningen, så går den inte längre att eliminera med hjälp av nerstängningar. I det skedet så kan nerstängningarna bara dämpa smittspridningen under en period. När samhället sedan öppnar upp, så blossar smittan upp igen.

Den stora skandalen är att smittan tilläts få stadigt fäste till att börja med.

Man hade kunnat stänga ner någon vecka (speciellt med tanke på hur oförberedda vi var). Att köra melodifestivalen utan publik är inte någon större inskränkning på våra grundläggande fri- och rättigheter.

Jag tror stora evenemang verkligen satte igång smittspridningen. I Italien var det ett par stora fotbollsmatcher, i Spanien hade de stora samlingar på internationella kvinnodagen och i Sverige melodifestivalen.
Citera
2021-03-05, 17:52
Medlem
Ett bevis på att gemene sakta men säkert bryr sig allt mindre om COVID-19 är när uppståndelsen gällande pensionärernas missnöje med nya ICA-reklamerna är huvudrubrik i media. Covid-19 lockar inte längre.

Min gissning är att till sommaren är covid-19 även glömt för media, först då kan vi se slutet på den här hysterin.
Senast redigerad av karlenn 2021-03-05 kl. 17:55.
Citera
2021-03-05, 17:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Det är denna typ av påverkanskampanjer som får folk som sett "faran" med sars cov2 bland de normala, arbetande i samhället att inse att något är fel på riktigt, när inte ens immunitet genom tidigare infektion är anledning till att inte vaccineras trots att den är helt avgörande för att vaccinet överhuvudtaget skall fungera, som får folk att avstå och vänta.
Tidigare infektion är inte alls avgörande för att vaccinet skall fungera - i själva verket är en eventuell tidigare infektion helt irrelevant.

Citat:
Ökar pressen genom utestängande från samhället så stärks endast insikten att man ska ducka vaccineringen så länge det bara går.
Ja, problemet känns igen från situationer när man ber småbarn att äta upp grönsakerna - småbarn vill gärna inte bli ombedda att göra ditten eller datten, det ligger i sakens natur.

Citat:
Jag har sett till att jag klarar mig i tre år nu så restrikera bort från mig från min tjänst om Ni vill, jag överlever till minst 2024 utan inkomst.
Fint. Ingen kommer tvinga dig att vaccinera dig. Ha det bra.
Citera
2021-03-05, 17:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Som jag tolkar det i figur S4, så ser det ut som att det är en ganska liten skillnad?

Mängden antikroppar olika personer får kan ju variera mycket det också.
Naturligtvis!

Och jag tror att några större problem har vi inte nu. Möjligtvis lite med den brasilianska och den sydafrikanska varianten.. Men vaccinerna verkar fungera. Det är bara det att viruset fortsätter sin utveckling med escape mutants och kan vi inte begränsa smittspridningen i tid så lär värre mutationer dyka upp så småningom. Sådana som verkligen kan runda immunförsvaret. Jag anser att det finns en påtaglig risk för det då man ser detta i de andra coronavirus som finns bland oss människor.

Det är därför oerhört viktigt att vi bromsar smittspridning nu med hjälp av vacciner. Men det räcker inte med att vi i väst ser till att våra befolkningar blir vaccinerade. Vi måste se till att fattigare länder i tredje världen också vaccinerar sina befolkningar. Där ser det än så länge mörkt ut.
Citera
2021-03-05, 17:56
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag förstår att du är rädd!

Skönt att ni små kissemissar inte är så särkilt många..
Vi andra med bollar kommer fixa biffen med flockimmuniteten..

Rädd.... Om någon är rädd så är det du. Som sätter ord i mun på andra och försöker förlöjliga offentlig EU data.
Citera
2021-03-05, 18:01
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Med 0,3 miljoner i månaden tar det nästan 3 år att vaccinera alla Svenskar
Jag har lite svårt för att bestämma mig för hur man ska tolka dom stora skillnaderna mellan vaccinationstakten i olika länder.
– Ledarnas vilja att skydda den egna befolkningen.
– Ledarnas förmåga att skydda den egna befolkningen.
– Ledarnas kontaktnät när det gäller att köpa upp vaccin.
– Ledarnas förhandlingsförmåga när det gäller att träffa avtal om vaccinleveranser.
– Ledarnas handlingsförmåga när det gäller att få till avtal om leveranser av vaccin.

Sedan är det detta med EU. I listan nedan kommer EU på plats 33. Borde inte EU med samlad kraft och styrka ha haft förmågan att minst komma i närheten av att prestera i klass med USA och UK?

Vad tycker du? Ska vi vara nöjda med den leveranstakt av vaccin som vi ser?

Kod:
Vaccinations by location

Location	Doses given per	Total doses	Latest
		100 residents	given		update
Israel		93.2		8.4m		Mar 3
UAE		63.1		6.2m		Mar 3
UK		32.3		21.6m		Mar 2
Maldives	24.4		129.4k		Mar 3
US		24.3		79.8m		Mar 3
Serbia		22.1		1.5m		Mar 3
Chile		20.9		4m		Mar 3
Bahrain		18.5		304k		Mar 3
Puerto Rico	17.8		0.6m		Mar 3
Malta		16.7		84.1k		Mar 2
Barbados	13.5		38.6k		Feb 28
Morocco		11.3		4.1m		Mar 3
Denmark		11.2		0.7m		Mar 2
Turkey		11.2		9.3m		Mar 3
Hungary		10.8		1.1m		Mar 3
Norway		9.6		0.5m		Mar 2
Lithuania	9.5		266k		Mar 3
Poland		9.5		3.6m		Mar 3
Switzerland	9.4		0.8m		Feb 28
Iceland		9.4		33.8k		Mar 2
Greece		9.3		1m		Mar 3
Singapore	9.2		0.5m		Mar 1
Slovakia	9.0		490k		Mar 3
Ireland		8.9		439.8k		Feb 28
Finland		8.8		487.6k		Mar 3
Portugal	8.8		0.9m		Mar 3
Estonia		8.8		116.3k		Mar 2
Cyprus		8.7		76.2k		Feb 26
Spain		8.6		4.1m		Mar 2
Slovenia	8.5		176.9k		Mar 2
Romania		8.3		1.6m		Mar 2
Germany		8.2		6.8m		Mar 3
Austria		8.1		0.7m		Mar 3
European Union	8.1		36.1m		Mar 3
Sweden		8.0		0.8m		Mar 3
Italy		7.9		4.8m		Mar 3
Belgium		7.4		0.8m		Mar 2
France		7.2		4.8m		Mar 2
Czech Republic	6.9		0.7m		Mar 3
Luxembourg	6.5		40.5k		Mar 2
Netherlands	5.8		1m		Mar 2
Canada		5.6		2.1m		Mar 3
Croatia		5.2		213.1k		Mar 1
Qatar		4.9		140k		Feb 18
Brazil		4.4		9.3m		Mar 3
Kuwait		4.2		175k		Feb 15
Russia		3.8		5.5m		Mar 3
China		3.8		52.5m		Feb 28
Latvia		3.7		70.2k		Mar 3
Bulgaria	3.6		248.2k		Mar 3

https://ig.ft.com/coronavirus-vaccine-tracker/?areas=gbr&areas=isr&areas=usa&areas=eue&cumulativ e=1&populationAdjusted=1

EU har ju fått krypa till korset och börjat granska Sputnik V. Det lät väl komma någon gång i april/maj, om det kommer över huvud taget. Ungern var dock på tårna, gjorde sin egen bedömning, nödgodkände och köpte av ryssarna. På Löfven låter det som att Sverige enskild inte ens har förmågan och kompetensen att genomföra en egen granskning av vaccin utan allt måste gå via EU. Det skulle inte förvåna mig om han faktiskt ha rätt i det det är en kompetens som läkemedelsmyndigheten inte längre har.
Citera
2021-03-05, 18:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Läste här om dagen att man ej skall ge två doser av vaccin pga. av biverkningar!?

Då lär det ej heller fungera med upprepade vaccinationer.
Ja, det är inte klokt hur mycket folk läser. Jag läste t.ex. om en kille som vaknade upp och hade förvandlats till en skalbagge - det behöver ju dock inte betyda att det var sant.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-05 kl. 18:05.
Citera
2021-03-05, 18:09
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag misstänker att det blir så, jag behöver inte tycka om det för det. Antar att tålamodet är slut hos folket, det var väl en hop pensionärer i Härnösand igår som överföll vaccinationscentralen och vrålade efter sina vaccin, fast de inte hade tid.
Nu är Danmark med på banan, så också Grekerna och Belgarna. Spanjorerna "tänker på det".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in