2021-03-05, 15:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Rent empiriskt så verkar det inte gå att skydda dem. Varför jag vet jag inte.

Det är svårt. När man är riktigt gammal kan man dö av vad som helst. Det som suger med covid är just sättet att dö.
Citera
2021-03-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om man tror att man ska komma in i ett land som kräver vaccination utan att ha ett vaccinationspass så tror jag man är svagbegåvad.

Om man väljer att inte vaccinera sig så finns det säkert många orsaker till det valet och vad gäller begåvning så tror jag det finns både svagbegåvade och mycket begåvade och alla där emellan som kan tänkas välja att inte vaccinera sig.

De som är intelligenta vaccinerar sig givetvis till minst 95%. De som är riktigt korkade (retarderade) vaccinerar sig nog också (de följer klokare människors direktiv).

Däremot i mellanskiktet. De med tillräcklig intelligens för att bli vårdbiträde i äldrevården, steka hamburgare osv men inte lösa ekvationer. Där hittar vi dem som inte tänker vaccinera sig.

Nu i och med vaccinationspassen kommer de få vad de förtjänar. De får semestra på nån camping i Norrland på sin höjd och förmodligen blir de portade från finare restauranger.

Väldigt bra i min mening. Pestråttor får hålla sig för sig själva och smitta varandra. Dessutom slipper vi intelligenta se deras näsringar och blåfärgade hårsvall och höra deras patetiska kackel om Big brother.

Win win både för folkhälsan och för samhällstrivseln!
Citera
2021-03-05, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nedgången i UK inleddes när man införde lockdown i Januari. Vi hade en liknande nedgång när vi hade en lockdown Nov-Dec. Effekterna av vaccineringen har nu börjat synas i statistiken, inte minst i antal patienter i åldersgruppen 80+ som kräver vård. Totalt sett är det en kombination, naturligtvis. Vi får se vad som sker när skolorna öppnar på Måndag. Tar kanske två-tre veckor innan vi vet om barn driver smittan...

Vi testar mer än Israel.

Precis som här har Israel en del problem med folk som inte vill vaccinera sig (av olika skäl).

Hur utbrett är det problemet?
Citera
2021-03-05, 15:44
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är svårt. När man är riktigt gammal kan man dö av vad som helst. Det som suger med covid är just sättet att dö.
Ja, det vill man helst inte tänka på
Citera
2021-03-05, 15:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
UK har ju samtidigt haft ganska extrema lockdowns under samma tid.

UK fick från sin peak 25:e Januari på 1241 döda per dag (glidande medelvärde) till nu då det ligger på 254 döda per dag.

Sverige hade sin peak något tidigare (19:e Januari) med 139 döda per dag till nu då det ligger på 27.

Om vi räknar enkelt med att det bor 6 gånger fler människor i UK och översätter siffrorna från Sverige:

UK peak - 1241
Sverige peak - 834

UK nu - 254
Sverige nu - 162
Att mäta när folk dör är en ganska dålig metod om det är smittläget man vill analysera. Med det sagt, smittspridningen vände betydligt tidigare.
Citera
2021-03-05, 15:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur utbrett är det problemet?
Så pass utbrett att det syns i statistiken. Religiösa grupper och liknande. De som nu skrivs in på sjukhus kommer till 99% från dessa grupper som valt att inte vaccinera trots erbjudande. Det kommer en kampanj nästa vecka för att försöka avhjälpa det problemet.

Naturligtvis läser de personerna inte här på FB vad galenpannor som Swan65 och andra skriver, men samma typ av desinformerande dummerjönsar är ett problem även här som JAG tror kommer bli ännu större när vi kommer ned i åldrarna.
Citera
2021-03-05, 15:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ingen uttalad strategi. Det är något som följer med på köpet så att säga. Och till det positiva hållet får vi hoppas. Så även om smittan visserligen ökar är det inte säkert att antalet döda och allvarligt sjuka ökar.

Allt det du radar upp suger och visar på att vi måste bli bättre på att skydda de som måste skyddas. Det jag vänder mig mot är att stänga ner hela världen för ett virus som är ofarligt för de allra flesta.
Jag uppskattar det sätt som du svarar på och förstår att du har en mänsklig sida.
Obs! Jag menar verkligen detta och det är inte meningen att på något vis uttrycka något negativt.

Cirka 3 700 av de inläggningar som gjorts på IVA är yngre än 63 år.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Hur vet man vilka av dessa man ska skydda?
Totalt är IVA-inläggningarna cirka 7 400 st.

Cirka 14 500 av alla inlagda på sjukhus (slutenvård) är yngre än 60 år.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Hur vet man vilka av dessa man ska skydda?
Totalt är inläggningar på slutenvård cirka 37 000 st.
Citera
2021-03-05, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Lyssnade på Ygeman hur det är tänkt att de digitala vaccinationspassen är tänkta att användas...
rekommenderar starkt att noggrant lyssna på vad det är han säger.

https://sverigesradio.se/artikel/vaccinationsintyg-klart-till-sommaren

... vilka djävla andra områden Herr Ygeman?

Jag längtar till valdagen!
Hoppas att någon från oppositionen vaknar på alvar och vinner med hjälp av endast en fråga.

Glöm det här med valdagen, när ska folk lära sig att det hjälper inte att rösta "rätt"? Det är samma jävla skit oavsett vad man än röstar på. Politikerna måste bort med våld, det finns inga andra sätt.
För vilket parti kommer att vara emot dessa vaccinationspass? Inga...

Sen så är det fascinerande att ärkesvinet Ygeman försöker få det till att det är företagen som kommer kräva det...
Sicket jävla svin, och han är självklart inte ensam utan så gott som alla politiker är samma jävla skit.

Vi får trösta oss med "skrattar bäst som skrattar sist". När idioterna som tar "vaccinet" börjar dö som flugor eller drabbas av en mängd sjukdomar som de måste ta nya vaccin för så kan vi kloka luta oss tillbaks och njuta av spektaklet.
Och de får trösta sig med att de har hunnit besöka Kanarieöarna innan kroppen sa ifrån...
Citera
2021-03-05, 15:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Är det möjligen ett nytt tidigare okänt symptom på covid-19-smitta?
Vet inte men det vore ju intressant att få veta vad de länder som har klarat sig bra har att vänta sig. Tydligen leder de snabba och konkreta åtgärderna de tagit till stort lidande i framtiden där länder som Sverige slipper undan. Skulle vara kul att få veta lite mer om det.
Citera
2021-03-05, 15:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, tjeckiens öde är hemskt och svårbegripligt. Det måste ju ha något att göra med den brittiska varianten.

Hoppas vi inte hamnar där.
Citat:
Nej det är inte svårbegripligt.
Man gjorde som Regeringen/FoHMinförde i Sverige, man gjorde något för sent.
Införandet av restriktioner kom några veckor för sent under hösten 2020 vilket visar att det är viktigt att vara snabb/proaktiv och det visar också att det är lätt att misslyckas om man är långsam/reaktiv.

Det är helt enkelt för sent att hindra något som redan har hänt.

Vi kan titta på Italien i epidemins början. Där spreds sjukdomen först i tysthet. Sedan slog sjukdomen till med full kraft. Men då var det redan för sent.

Italiens erfarenheter visar hur viktigt det är att agera proaktivt. Men det finns vissa som inte vill ta lärdom av händelserna i Italien.
Citera
2021-03-05, 16:01
Medlem
Citat:
Så pass utbrett att det syns i statistiken. Religiösa grupper och liknande. De som nu skrivs in på sjukhus kommer till 99% från dessa grupper som valt att inte vaccinera trots erbjudande. Det kommer en kampanj nästa vecka för att försöka avhjälpa det problemet.

Naturligtvis läser de personerna inte här på FB vad galenpannor som Swan65 och andra skriver, men samma typ av desinformerande dummerjönsar är ett problem även här som JAG tror kommer bli ännu större när vi kommer ned i åldrarna.

Det stora problemet i sverige när det kommer neråt i åldrarna, under pension vill säga, är att i princip alla som haft sin arbetsplats i samhället under året känner någon eller har själv redan genomgått smittan och det med små eller obetydliga symptom, de har en lätt avvikande åsikt till vaccinivrarnas inställning till nödvändigheten av att vaccinera de utöver riskgrupperna....
Citera
2021-03-05, 16:03
Medlem
Citat:
Jag tror inte man behöver "totalnedstängning", i synnerhet inte på sommaren.

Kanske, kanske inte, beror på hur de nya mer ur spridningssynpunkt effektiva varianterna beter sig under sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in