2021-03-05, 15:15
Medlem
Israel har ju kommit VÄLDIGT långt i sin vaccinering - längst i hela världen.

Men varför märks det inte mer?

Jämför med Sverige:

Glidande medelvärde nya fall per dag:

Israel - 3668
Sverige - 3952

Glidande medelvärde rapporterat avlidna per dag:

Israel - 19
Sverige - 27

Det var ju länge sedan Israel hade vaccinerat typ alla över 60 år - vilka är det som dör? Är det så extrem eftersläpning i rapporteringen?
Citera
2021-03-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det är svårt att tolka men generellt verkar läget mer stabilt än jag hade förväntat mig. Varje vecka vi inte ser snabba uppgångar ska vi vara glada eftersom både vaccin och säsong hjälper ju längre tiden går.

Jag hoppas att folk håller restriktionerna bättre och att vi slipper samma utveckling som exempelvis Tjeckien. Får B117 ordentligt fäste kan det tyvärr gå fort.

Tack för svar. Det är nog min bild också, och att det står och väger lite, vilket nästan får ses som positivt jämfört med alternativet. Med det sagt hade man hellre varit kvar ute på landet än i stan nu!
Citera
2021-03-05, 15:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jaha. Vilka fördelar då? Du tänker då på sannolikheten att viruset muterar oftare? Eller är det den ökade smittspridningen som du vill åt?

Jag orkar inte längre...

Ju fler som får viruset och genomgår infektion desto fortare lär vi bliv av med skiten. Det är en sidoeffekt som viruset sköter alldeles utmärkt själv. Sedan ska vi såklart följa alla rekommendationer så inte dosen blir för hög.

Önskar ingen särskild ökad smittspridning. Jag tror bara att det är oundvikligt som vi lever. Behöver dock inte vara någon fara på taket som vissa alarmister vill ha det till.
Citera
2021-03-05, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Israel har ju kommit VÄLDIGT långt i sin vaccinering - längst i hela världen.

Men varför märks det inte mer?

Jämför med Sverige:

Glidande medelvärde nya fall per dag:

Israel - 3668
Sverige - 3952

Glidande medelvärde rapporterat avlidna per dag:

Israel - 19
Sverige - 27

Det var ju länge sedan Israel hade vaccinerat typ alla över 60 år - vilka är det som dör? Är det så extrem eftersläpning i rapporteringen?

I UK ser man dock en oerhört tydlig nedgång. Vad är vaccinationspåverkan och vad är påverkan från genomgången infektion?

Stryk det. Israel har ju tydligen en större del bekräftat smittade i befolkningen än UK. Kanske har dom testat hårdare iofs?
Senast redigerad av trazke 2021-03-05 kl. 15:26.
Citera
2021-03-05, 15:26
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ju fler som får viruset och genomgår infektion desto fortare lär vi bliv av med skiten. Det är en sidoeffekt som viruset sköter alldeles utmärkt själv. Sedan ska vi såklart följa alla rekommendationer så inte dosen blir för hög.

Önskar ingen särskild ökad smittspridning. Jag tror bara att det är oundvikligt som vi lever. Behöver dock inte vara någon fara på taket som vissa alarmister vill ha det till.

Så hade du nog inte tänkt om du var äldre, behandlades för cancer eller liknande.
Citera
2021-03-05, 15:27
Avslutad
En tydlig nedgång på inlagda i Västra Götaland igen. Gött att se!

https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/
Citera
2021-03-05, 15:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Så hade du nog inte tänkt om du var äldre, behandlades för cancer eller liknande.

Jag har ju sagt att de måste skyddas bättre. Att stänga ner världen är fortfarande inte rätt väg att gå då det kostar liv i andra sjukdomar och elände.
Citera
2021-03-05, 15:33
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har ju sagt att de måste skyddas bättre. Att stänga ner världen är fortfarande inte rätt väg att gå då det kostar liv i andra sjukdomar och elände.
Rent empiriskt så verkar det inte gå att skydda dem. Varför jag vet jag inte.
Citera
2021-03-05, 15:33
Medlem
crisscrosss avatar
Intressant iakttagelse, den lilla kommunen Lycksele har flest konstaterat smittade per capita i hela landet. I princip alla är smittade de senaste veckorna. Måste vara den snabbaste smittspridningen i Sverige, 10% smittade på några veckor. Nu en tydlig nedgång.
Citera
2021-03-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
I UK ser man dock en oerhört tydlig nedgång. Vad är vaccinationspåverkan och vad är påverkan från genomgången infektion?

Stryk det. Israel har ju tydligen en större del bekräftat smittade i befolkningen än UK. Kanske har dom testat hårdare iofs?

UK har ju samtidigt haft ganska extrema lockdowns under samma tid.

UK fick från sin peak 25:e Januari på 1241 döda per dag (glidande medelvärde) till nu då det ligger på 254 döda per dag.

Sverige hade sin peak något tidigare (19:e Januari) med 139 döda per dag till nu då det ligger på 27.

Om vi räknar enkelt med att det bor 6 gånger fler människor i UK och översätter siffrorna från Sverige:

UK peak - 1241
Sverige peak - 834

UK nu - 254
Sverige nu - 162
Citera
2021-03-05, 15:37
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Intressant iakttagelse, den lilla kommunen Lycksele har flest konstaterat smittade per capita i hela landet. I princip alla är smittade de senaste veckorna. Måste vara den snabbaste smittspridningen i Sverige, 10% smittade på några veckor. Nu en tydlig nedgång.

Lycksele var kanske jungfruland sen slog engelska varianten till med full kraft. För oss övriga verkar den tredje vågen vara mera en mild bris.
Citera
2021-03-05, 15:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Nedgången i UK inleddes när man införde lockdown i Januari. Vi hade en liknande nedgång när vi hade en lockdown Nov-Dec. Effekterna av vaccineringen har nu börjat synas i statistiken, inte minst i antal patienter i åldersgruppen 80+ som kräver vård. Totalt sett är det en kombination, naturligtvis. Vi får se vad som sker när skolorna öppnar på Måndag. Tar kanske två-tre veckor innan vi vet om barn driver smittan...

Vi testar mer än Israel.

Precis som här har Israel en del problem med folk som inte vill vaccinera sig (av olika skäl).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in