2021-03-05, 12:19
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Om kvällsblaskorna är dina källor så lämnar jag debatten med dig därhän - tack.
NB, Jag ids inte ens öppna länken.
Förresten, jag har inte rösträtt i Sverige så jag kan ställa mig objektivt till saken men om man som du har uppenbart närmast hatisk inställning både mot KD-partiet och EB.
Jag kan lova dig att denna sak, om den hänt i Finland, hade inte fått spaltutrymme i media, kanske inte ens i oppositionspartiernas eget media.
Tragiskt dessvärre att Socdem låter åldringar dö i Covid19 utan vård men att ömka för en 81 åring som är fullt frisk ligger högts på prioritetslistan påvisar hur lågt man lagt ribban.
Plötsligt börjar man värna om de gamla - luktar så unket och kan väl anses som ett skolexempel på dubbelmoral.
För en utomstående ser det ut som man man klamrarr sig fast på varendaste halmstrå för att undvika att själv bli synad i sömmarna angående hanteringen av pandemin.

Men som grannen i öster ser jag tragikomiskt på Sverige idag - ett välfärds-Sverige som hör till historieböckerna. Och det är i högsta grad självförvållat.
Så du menar att opinionens undersökningar gjorda av Ipos är kvällspress skvaller?
2021-03-05, 12:20
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Ja, Ebba köpte fastigheten som privatperson. Men som partiledare bedöms allt hon gör och säger av väljarna Om väljarna flyr KD på grund av Ebbas agerande privat är det inte mycket Ebba kan göra åt det. Varken hon eller någon annan kan bestämma att det är ovidkommande hur Ebba agerar privat gentemot en gammal man när man bedömer partiets trovärdighet i äldrefrågor.

Det är intressant med alla användare som dyker upp i tråden med liknande formuleringar om hur rakryggad Ebba är. Ofta inleds inläggen med att den förment objektive användaren ändrat åsikt om husaffären i takt med att historien rullats upp. En annan vanlig inledning är att man försäkrar läsaren om att man inte är kristdemokrat.
Nästan så att man skulle kunna tro att det finns en trollfabrik, men bara nästan. Allt är naturligtvis bara sammanträffanden.

Dom flesta är troligen ej KD här men att man kan se affären som en del och hennes partiledare som annat.
Binninge har agendan att smutsa ner henne och detta enligt agendan som fins här i tråden.
Deras agenda börjar med Binninge genom M-gård till MPL, deras koplingar sen tiotalsår som väninnor finns även här väl dokumenterat.
Att smutskasta henne och stoppa allt som ej gagnar deras plan är till det yttersta och deras extremt dåliga sätt att dölja och göra detta är nästan komiskt.
Detta kommer om det blir helt belyst troligen inte ge den effekt som dom ville, se MPLs facebook innan det blev i oficiellt i Expressen.
Att binninge ens existerar som ett sk jurist är ju konstigt.
Förloraren här är Esb. "Juristen" har redan flyttat hem till mamma.
Senast redigerad av braattha 2021-03-05 kl. 12:23.
2021-03-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Något som är väldigt roligt är att de flesta rykten som påstås komma från den där trollfabriken är saker som Livets Ord-troll ( som troligtvis inte ens är troll) förutspår eller beskyller sossarna för att fabulerat ihop. Om ni slutar hitta på falska rykten om sossarnas trollfabrik så får ni se att de slutar ska du se.

Att Socialdemokraterna har en avlönad trollfabrik är känt sen flera år tillbaka.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-s-medarbetare-utreds-for-misstankt-trollkonto
2021-03-05, 12:21
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hennes misstag var att hon trodde att Esbjörn var en pålitlig person och karl för sin hatt.
Vad har det med att komma utan vitten till en avtalskrivning att göra?
2021-03-05, 12:22
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
ja och efter dessa renoveringar på 2-3 miljoner är fastigheten värderad till 8 miljoner (i en skriftlig värdering som är gjord), hur kan det vara en dålig affär?

Det spelar bara roll om Ebba köper och renoverar i spekulationssyfte. Om hon köper för att bo, så är det bara ett teoretiskt resonemang.

För att göra pengar, måste man ha pengar. Har man inte tillgång till de där sju miljonerna, utan bara sitter på huset i sig, så kan man inte få huset att dubbla sitt värde.
2021-03-05, 12:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Men är du dum på riktigt? vad är det som kostar 7 miljoner menar du? Riva och bygga ett nytt slott? Det här är ju bara pajas. Skitlåg nivå. Lika låg nivå som Ebba har uppträtt med sitt förtalsinlägg på sociala medier.

Det är i en skriftlig värdering värderat till 8 miljoner efter renovering på 2-3 miljoner. Grannfastigheten såldes för 10 miljoner 2011, alltså för 10 år sedan. Det är ganska lång tid och fastigheten skulle garanterat säljas för minst 12 idag. Och med tanke på hur mycket priserna gått upp bara senaste 6 månaderna enligt er här så hade det nog snarare grannfastigheten sålts för 16 miljoner......

Marknadsvärdet idag är runt 4,2 miljoner. Så det kan stämma att man kan få ut 8 miljoner om man lägger 2-3 miljoner på renovering.

Ebba gör en ok affär, förutsatt att renoveringsprojektet inte skiter sig. Men det finns naturligtvis bättre investeringar, med betydligt bättre risk/reward.

Det vore illa om det inte lönade sig att renovera hus som ligger 15 km från Sveriges fjärde största stad och ca 7 mil från Sveriges huvudstad.
2021-03-05, 12:24
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Att Socialdemokraterna har en avlönad trollfabrik är känt sen flera år tillbaka.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-s-medarbetare-utreds-for-misstankt-trollkonto
Jag har inte sagt att den inte finns, jag säger att de grövsta ryktena om Ebba i denna debatt alltid kommer från Livetsordtrollen. Som något de påstår att motparten sagt eller kommer att säga.
2021-03-05, 12:26
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Det låter rimligt egentligen. Funderar dock på om t.ex. yttrat sig på t.ex. en publik presskonferens om det räknas? Det vet jag ju inte såklart men inte otänkbart.
För Ebbas skull handlar det nog inte främst om att klämma åt Binningen i efterhand utan att rentvå sitt namn. De medier som grävt ner sig till armhålorna i dynga kan eventuellt stå i fara för anmälan om det påståendena fortsätter bli ett problem för henne.

Iallafall Expressen borde ligga illa till.
När det gäller radio och TV är normalt utgivaren ansvarig för allt innehåll. Det finns ett undantag i yttrandefrihetsgrundlagen 1 kap 16 § för "direktsändningar av dagshändelser eller av sådana gudstjänster eller offentliga tillställningar som anordnas av någon annan än den som bedriver programverksamheten". Då ansvarar de som framträder själva. (Sen finns det en möjlighet att göra undantag för direktsända debattprogram och liknande.)
2021-03-05, 12:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Marknadsvärdet idag är runt 4,2 miljoner. Så det kan stämma att man kan få ut 8 miljoner om man lägger 2-3 miljoner på renovering.

Ebba gör en ok affär, förutsatt att renoveringsprojektet inte skiter sig. Men det finns naturligtvis bättre investeringar, med betydligt bättre risk/reward.

Det vore illa om det inte lönade sig att renovera hus som ligger 15 km från Sveriges fjärde största stad och ca 7 mil från Sveriges huvudstad.

Det är ju helt rimligt att denna skabbiga fastighet har en större riskpremie än ett välskött objekt (med samma standard) och att simplistiskt addera en obekant reparations- och renoveringskostnad ovanpå köpesumman för att få ett teoretiskt fastighetsvärde är inte affärsmässigt sunt.
2021-03-05, 12:27
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Om man uttalar sig på ett sånt sätt i tv bör det vara förtal, eller hur?
Binninge har varit i tv intervjuer där han låtit tungan slinta, men är det nog grovt?

När det gäller radio och TV är normalt utgivaren ansvarig för allt innehåll. Det finns ett undantag i yttrandefrihetsgrundlagen 1 kap 16 § för "direktsändningar av dagshändelser eller av sådana gudstjänster eller offentliga tillställningar som anordnas av någon annan än den som bedriver programverksamheten". Då ansvarar de som framträder själva. (Sen finns det en möjlighet att göra undantag för direktsända debattprogram och liknande.)
2021-03-05, 12:33
Medlem
guubens avatar
Citat:
Så du menar att opinionens undersökningar gjorda av Ipos är kvällspress skvaller?
Vi debatterade moral och rätt....inte opinionssiffror. Skulle saker bara bedömas på opinionssiffror är det ännu värre ställt än jag trodde.
Med opinionssiffror och röster kan du återkomma efter valet.
Men klart är att du försöker undvika att bemöta mina åsikter med att klamra dig fast på oväsentligheter.
2021-03-05, 12:36
Medlem
Citat:
Det har du helt rätt i. Men om man kan påvisa att kontraktet är giltigt skulle man stämma för det. Bättre rätt är något man tar till när man inte har några juridiska fog för sin sak.

Jag tycker också det är fel sorts talan, eftersom Ebba Busch inte haft beröring med fastigheten innan det dubiösa avtalet. Analogt, fick hon ingen hantering hos lantmäteriet med lagfartssammanträde, som några "experter" i denna tråd tyckte hon skulle få. Ebba Busch hänvisades till allmän domstol. En vink.

Jag tycker faktiskt att det handlar om kontraktsbrott. Nu presumerar man att avtalet är giltigt, bara för att Esbjörn skrev under.

Men har Esbjörn brutit avtalet så, har han. Man får faktiskt häva avtal. Om man häver utan att ha giltiga skäl blir det i normalfallet en skadeståndstalan om kontraktsbrott som gäller.

Jag tycker saken handlar om att Esbjörn hävde. Där alla offentliga turer om vad Esbjörn verkligen vill, inte kan missförstås till att vara något annat än en hävningsförklaring. Det domstolen har att utreda om det var hävning utan rättslig grund eller om det fanns hävningsgrund. Därför ska Esbjörn ersätta Ebba Busch för den ekonomiska skada som hon lidit, och han kan ha orsakat i det fall det var en grundlös hävning.

Ingenting är normalt i detta fall, och att låta en fiskal reda ut juridiken är faktiskt märkligt.

Det är bra att det kommer bli tresits.

Jag tror fortfarande att Esbjörn har ett bra case, om man har rätt fokus på juridiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in