Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Det har du helt rätt i. Men om man kan påvisa att kontraktet är giltigt skulle man stämma för det. Bättre rätt är något man tar till när man inte har några juridiska fog för sin sak.
Jag tycker också det är fel sorts talan, eftersom Ebba Busch inte haft beröring med fastigheten innan det dubiösa avtalet. Analogt, fick hon ingen hantering hos lantmäteriet med lagfartssammanträde, som några "experter" i denna tråd tyckte hon skulle få. Ebba Busch hänvisades till allmän domstol. En vink.
Jag tycker faktiskt att det handlar om kontraktsbrott. Nu presumerar man att avtalet är giltigt, bara för att Esbjörn skrev under.
Men har Esbjörn brutit avtalet så, har han. Man får faktiskt häva avtal. Om man häver utan att ha giltiga skäl blir det i normalfallet en skadeståndstalan om kontraktsbrott som gäller.
Jag tycker saken handlar om att Esbjörn hävde. Där alla offentliga turer om vad Esbjörn verkligen vill, inte kan missförstås till att vara något annat än en hävningsförklaring. Det domstolen har att utreda om det var hävning utan rättslig grund eller om det fanns hävningsgrund. Därför ska Esbjörn ersätta Ebba Busch för den ekonomiska skada som hon lidit, och han kan ha orsakat i det fall det var en grundlös hävning.
Ingenting är normalt i detta fall, och att låta en fiskal reda ut juridiken är faktiskt märkligt.
Det är bra att det kommer bli tresits.
Jag tror fortfarande att Esbjörn har ett bra case, om man har rätt fokus på juridiken.