2021-03-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Berätta för oss vad vi ska göra då som vi inte redan gör. Det låter som att vi inte gör ett skit vilket naturligtvis inte är sant.
Vi skulle kunna öka vårdresurserna. Men det kostar pengar . . . .
Citera
2021-03-05, 11:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Alarmister är de som ser det negativt fastän väldigt lite, eller ibland ingenting, tyder på att det är så, oftast för att genomdriva något slags politisk agenda. På Flashback är många höger(extrema), och då riktas kritik mot regeringen. I USA såg vi motsatsen. Trump, som är höger, höll landet öppet, medan vänstern kritiserade honom. Det hela grundar sig inte i människoliv, utan att kritisera regeringen. Inte en jävel bryr sig om det dör massa 80-90-åringar egentligen. De flesta skiter till och med i sina egna släktingar i det åldersspannet, så att man helt plötsligt skulle bry sig om en massa främmande skröplingar är trams.

Om du inte kan klassas som alarmist så ber jag om ursäkt, om jag antytt att du är en sådan. Jag är själv givetvis inte opartisk, men jag är betydligt mer höger än vänster, och ser gärna en M+KD-regering, kanske t.o.m. uppbackade av SD. Trots det anser jag inte att Sveriges nuvarande regering kan klandras nämnvärt för coronahanteringen.

Det finns säkert de som har en politisk agenda med sin kritik men jag tror även att många s.k. alarmister får det epitetet enbart på grund av att de kritiserar Sveriges strategi. I min omgivning (alltså den utanför flashback) märker jag att åsikterna om Sveriges pandemihantering inte alls går att härleda till vilket politiskt parti man tillhör. Jag känner t.ex. många Vänsterpartister som är kritiska mot Sveriges hantering och även tvärtom.
Citera
2021-03-05, 11:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Medelåldern ökar fortfarande i Sverige och har gjort så i många många år (innan 2020), visst "välståndssjukdomar" är ett problem men det är en helt annan fråga.
Att bli gammal går inte att göra så mkt åt. Dock så ska man komma ihåg att av de gamla som dör eller blir allvarligt sjuka i covid så döljer sig oftast någon form av livsstilsrelaterad sjukdom i botten.

Citat:
Nu har vi många feta i samhället och de kommer inte försvinna såvida det inte uppfinns ett anti-fetma piller.
Just det här synsättet är skrämmande. Att man ska lösa ett problem som är orsakat av skräpmat med ett piller. Och nu ett vaccin till alla inklusive husdjuren? Vad sägs om att testa att äta lite nyttigare och mindre? Då blir man inte överviktig.

Citat:
Sverige och övriga norden har haft en väldigt stor fördel av att de äldre normalt sett inte bor tillsammans med de yngre, och att vi umgås betydligt mindre över generationsgränserna än t ex i syd- och östeuropa. Sen ligger vi samma geografiska område och har ungefär samma ekonomiska förutsättningar och liknande kultur. Därför är det mest relevant att jämföra Sverige med övriga nordiska länder.

https://imgur.com/6ZFTC0V
Men samtidigt ganska olika...

https://www.expressen.se/ledare/staten-maste-ta-hojd-for-att-sverige-ar-ett-invandrarland/

Om vi bjuder in folk med sämre folkhälsa i botten får vi ett sämre resultat. Det är inte konstigare än så. Just därför ska vi inte hålla på och tävla. Det är som att jämföra Zlatan med en random allsvensk spelare. Totalt meningslöst.
Citera
2021-03-05, 11:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi skulle kunna öka vårdresurserna. Men det kostar pengar . . . .

Vi hade uppenbarligen för lite resurser och för få IVA-platser. Absolut behövs det. Men samtidigt löser det inte grundorsaken till problemet att så många blir sjuka samtidigt.
Citera
2021-03-05, 11:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Berätta för oss vad vi ska göra då som vi inte redan gör. Det låter som att vi inte gör ett skit vilket naturligtvis inte är sant.
Det Sverige har klantat bort är
att släppa in resenärer fritt i landet efter sportloven,
att vidta åtgärder i god tid och
att vidtagit åtgärder utan att ha koll på vilken kunskap och kapacitet olika vårdutförare har.

I övrigt är strategin bra tycker jag.

Om Regeringen/FoHM gjort allt man kunnat för att hindra inflödet av smitta vid sportlovet 2020, gjort alla insatser några veckor tidigare och hjälpt framför allt äldrevården med råd och tips tror jag läget i Sverige hade varit ungefär som idag, fast med färre döda och en näst intill helt normalt fungerande vård.

Det är lätt att vara efterklok, men det är också väldigt många som hela tiden tyckt att åtgärder kommit sent och att för lite, snarast inget, gjordes vid sportlovet 2020.
Citera
2021-03-05, 11:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det Sverige har klantat bort är
att släppa in resenärer fritt i landet efter sportloven,
att vidta åtgärder i god tid och
att vidtagit åtgärder utan att ha koll på vilken kunskap och kapacitet olika vårdutförare har.

I övrigt är strategin bra tycker jag.

Om Regeringen/FoHM gjort allt man kunnat för att hindra inflödet av smitta vid sportlovet 2020, gjort alla insatser några veckor tidigare och hjälpt framför allt äldrevården med råd och tips tror jag läget i Sverige hade varit ungefär som idag, fast med färre döda och en näst intill helt normalt fungerande vård.

Det är lätt att vara efterklok, men det är också väldigt många som hela tiden tyckt att åtgärder kommit sent och att för lite, snarast inget, gjordes vid sportlovet 2020.

Absolut, men samtidigt kan vi vinna på att vi tog smällen tidigt och nu kanske har en viss flockimmunitet. De som skyddat sig kan komma att bli mycket sårbara om det vill sig illa och de blir mer beroende av vaccin som kan vara sämre än ett naturligt skydd.
Citera
2021-03-05, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Återigen, visa på ett exempel där lyckad strategi leder till fler döda och ökade kostnader och ansträngda resurser.

Du behöver inte jämföra med länder som har misslyckats där kanske USA framstår som den verkliga förloraren trots restriktioner och lockdowns. Jag ser ett annat mönster där tidiga kraftfulla åtgärder har effekt (Norge, NZ, Kina, Vietnam....) men reaktiva har mindre effekt (USA, UK, Sverige...) samt att man också inte öppnar upp för tidigt. Där har vi tyvärr Tjeckien som ett tråkigt exempel där deras numera avskedade statsepidemiolog valde att öppna upp alldeles för tidig efter inspiration från Sverige och Tegnell.

Kortfattat, där smittan bitit sig fast i ett tidigt skeende har det gått sämre.
Norge ska nog inte nämnas i det sammanhanget.

Nya Zeeland har 5,4, Kina 3,4 och Vietnam har 0,4 döda per miljon. Norge har 116,5.
Citera
2021-03-05, 12:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Norge ska nog inte nämnas i det sammanhanget.

Nya Zeeland har 5,4, Kina 3,4 och Vietnam har 0,4 döda per miljon. Norge har 116,5.
Du har så rätt så! Nu är frågan vad dessa tre länder har för helvete framför sig. Har du någon idé?
Citera
2021-03-05, 12:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Från NRK (från April förra året)
Citat:
Bare i Rogaland har koronapandemien ført til at 17.000 planlagte timeavtaler og operasjoner har blitt avlyste eller utsatt.
Det betyder ju inte att vårdkön ökat med 17 000 personer, utan att de fortfarande står i samma kö som de stod i tidigare. Skillnaden är att deras inplanerade operation inte längre är inplanerad.

Det är de som tillkommer efter dessa 17 000 personer som förlänger vårdkön.
Citera
2021-03-05, 12:07
Medlem
Citat:
Vi hade uppenbarligen för lite resurser och för få IVA-platser. Absolut behövs det. Men samtidigt löser det inte grundorsaken till problemet att så många blir sjuka samtidigt.
De resurser som fattas är inte platser, det är sjuksköterskor.
Citera
2021-03-05, 12:08
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bertil, vi kan inte nöja oss med stabil utveckling av nya fall. De måste ner!

Såklart vi inte nöjer oss.

Om man dock ser på Sverige som helhet, så ökar det ju. Då måste man kunna se en stabil utveckling som något bra i Skåne.
Citera
2021-03-05, 12:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
De resurser som fattas är inte platser, det är sjuksköterskor.

Det också givetvis. Det ingår väl indirekt i dessa platser trodde jag? Svårt för patienter att vårda sig själv .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in